Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

M

Marius

Jag blir så ledsen.
Våran älskade söta hund som nästan alltid gör som man säger, lydig och är alltid till lags.. förutom...

Då de kommer främmande folk hem till oss då hugger hon, hon blir som galen särskilt då de går mot oss. Alltså hon hugger och biter sår de blir sår, hon har bitit grannen så att han fick åka till sjukanoch ta stelkramp .
:crazy:

DE är värkligen inte kul, hon är så underbart snäll mot dom som hon känner, vi vet inte rikigt helt varför hon gör så.
Men de vi anar är att hon vill försvara oss och sitt hem.

De blev en förändring då hon som liten hon var kanppt ett år då rök hon och våran förra tik ihop, valpen försökte ta sig undan men inte den äldra hunden hon ville sloss. (Förmodligen för att hon hade nått i livmodern om de va canser minns inte riktigt, hon avlivades då några dar efter p.g.a. att hon hade så ont).

Valpen fick halva ögat uppslitet + andra sår.
Då hon hade kvicknat till så började hon, ingen fick komma in på våran gård hellst inte in mot huset.

Då min farbror kom på besök som hon hade träffat ngn gång tidigare, hon visade inte att han var rädd för henne och då han gick fram till mig så gnällde hon och skrek så nått fruktansvärt, hon gnydde och skällde men så fort jag gick dit och pratade med henne så slutade hon, hon var orolig och visste inte vars hon skulle ta vägen.

Vi har inte vågat skaffa någon fler valp, p.g.a. om hon nu ska börja beskydda den också, eller om hon ens tillåter att den kommer.

Snälla, nån hundkunnig människa som kan tänka ut någon lösning?

Folk har t.o.m. skällt ut oss och de har låtit på dom som om vi har lärt henne allt de där, att de är vi som har varit stygga mot henne och misshandlat henne! Men de har vi värkligen inte! :crazy: :cry:

Snälla finns de nån lösning? :cry: :crazy:
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

Vad är det för hund? Hur ser hundens dagliga liv ut?

//E
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

En jämthund ca 3 år.

En vanlig vardag:
Släpps hon ut i hunburen och får mat.
Där är hon medans alla är på jobbet/skolan.
Släpps lös vid middags tid då alla kommer hem, då är hon offtast ute med oss tills kvällen då föjer hon med in.

På helgen lika dant förutom att hon brukar få vara lös en stund på morgonen och sen gå in i buren äta om hon inte äter ute.
Sen brukar hon följa med mig då jag far ut å rider i skogen om jag inte har unghästen.

Ungefär så..
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

För det första så tror jag att hunden är något understimulerad, en jämthund i mina ögon ska göra betydligt mer än så i sitt dagliga liv. fråga Gnist som sysslar med rasen.

Fel stimulans kan skada en hund som inte är riktigt mentalt stabil.

Hur gammal var hon när ni fick henne? Vad gjorde ni med henne som valp? Valpkurs?

//E
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

Hon är inte understimuleradvärklien inte, medans hon är ute så tränas hon lite som lydnad och så.
Vi bor på en stor gård där hon springer och jagar ekorrar och busar.

Hon bara valp så gammal som de ska vara då man får ta dom från mamman ungefär.(Jag själv har ingen koll, men min mamma har de)
Då hon var valp tränade jag henne själv lite som sitt, ligg o.s.v. sen for min mamma med henne på valpkurs då hon jagar med henne på hösten.

Jag brukar fara ut och spåra med henne lite då och då, min mamma brukar också fara ur.

/M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

Funderar på om hon kanske inte ser er som flockledare utan tar själv på sig ledarollen och godkänner vilka som som är välkomna osv.

Har ni provat med ledarskapsövningar? exempelvis som att alltid själva gå först ut och in genom dörren, låta hunden äta efter er och dessutom inte börja äta innan den fått tillåtelse?

Jag har själv fått träna med min hund eftersom han har haft svårt att möta människor som vi passerar. Han gjorde utfall och var arg som ett bi. Idag går detta bra, så det finns hopp. Men jag fick hjälp av instruktörer på lokala brukshundklubben. Kanske skulle vara något för er också?

Jag tycker personligen inte att ni ska skaffa en till hund innan ni fått ordning på den hunden ni redan har.
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

Ett tips på en bra bok som kanske kan vara till hjälp är "Förstå din hund" av Jan Fenell. Den handlar om just ledarskap, och det är mycket exempel på hur hundar kan bete sig om dom tror att det är DOM som är flockledare... och tips på vad man kan göra för att stärka sitt ledarskap. Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

Tack för svaren!

Jag funderar på de att hon inte ser oss som en flockledre.
Men hon äter aldrig innan oss får vänta på maten o.s.v.

Ska kolla på den boken som Falkor tipsade om. Tack!

Ska ut och träna snart, hovslagaren ska komma senare idag, ska ha henne kopplad då och gå fram till honom, då han inte är rädd för hundar.
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

Känner en som har en likn hund, de har löst det så att hunden får helt enkelt inte vara med när det kommer främmande.
Vad jag vet så kan du bli anmäld även om främmande går in på er tomt o hunden biter dem.
Det är inte roligt att ha en sådan hund, men man får nog tyvärr ta sitt ansvar som ägare och se till att dessa situationer aldrig uppkommer.
Lycka till.
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

Ja jag vet. Men jag tror att de inte blir någon lösning om vi bara stänger in henne hela dagarna.
Hon är en hund som behöver aktiveras, hon tränas nästan varje dag så.
Hon är ju van att alltid få komma ut och gnäller och gnyr då vi bara går förbi den tiden hon brukar få komma ut.

Vi har sagt till de som kommer att de får gärna ringa innan de hälsar på p.g.a. om hunden är ute, eller om de bara kommer så stanna i bilen tills vi kommer ut. För hon kommer till oss, oftast så fort vi ropar.
Hon kommer 9½ /10 ggr.
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos er, men de jag känner har hunden på gårdsplanen med staket runt, så kommer det folk de inte känner så går de helt enkelt inte in på gårdsplanen förrän de har hämtat in hunden. På så sätt kan hunden vara med sina ägare hela dagen men de har ändå en kontrollerad situation eftersom att det ändå är slutet område.

Hon ser kanske dåligt, med tanke på skadan som ung. Så att det hänger ihop med det?
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

En hund som skyddar sin familj mot "inkräktare"ser sig själv som Flokledare!

Visa din hund att det är DU som är flockledare!

Hon behöver förmodligen tillrättavisas ordentligt när ni får främmat...
Prova att i scen sätta att någon främmande kommer hem, när hunden börjar visa minsta tendens till att skydda er tex ställa sig imellan er och den som kommer på besök,morra.. osv såtillrätta visa...
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

Ska ut och träna snart, hovslagaren ska komma senare idag, ska ha henne kopplad då och gå fram till honom, då han inte är rädd för hundar.

Tänk på att det är du som först ska gå fram och hälsa på hovslagaren eller vem det än är. Det är du som ska godkänna den andra personen, inte hunden. När du har hälsat kan du släppa fram hunden.
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

Sådär skulle min tik beté sig om inte jag styrde upp henne vill jag lova. :angel:
Hon får helt enkelt inte vara med i hälsningsproceduren. Hon platsas i sängen när det kommer folk och där får hon ligga tills folket kommit in och instalerat sig och hon visat att hon kan ligga ner lugnt och stilla. När hon är så pass avslappnad att hon lagt sig till rätta för att sova trots att det finns folk här, först då låter jag henne komma ut i lägenheten. Då brukar hon bara snabbt lukta på de som är på besök och sen är det inte mer med det då går hon ofta och lägger sig igen.

Däremot hos mina föräldrar... Mamma har inte samma krav som mig.. Och där betér hon sig som en idiot om det kommer folk. :crazy: Hon skäller, morrar och slappnar inte av för fem öre och försöker sig gärna på att ge tjuvnyp på människor som kommer.

Jag och mamma har haft många diskussioner om detta då jag menar på att en hund som henne behöver styras upp och kontrolleras och att det är viktigt att alla vi behandlar henne på samma sätt för att ge henne trygghet. Dock är vi inte två om det, så vi lär få fortsätta diskutera det där. :crazy:
Men hon fungerar hemma hos oss och det är ju här hos är 99 % av tiden.

Men prata ihop er i familjen så att ni alla behandlar henne på samma sätt och ställer samma krav på hur hon ska beté sig. Ni måste ta över där hemma. Ni måste vara tydliga med att visa vad som är acceptabelt betéende.
Man behöver verkligen inte vara dum mot honom, det SKA man inte. Men man ska vara bestämd. Det ska liksom inte vara nåt snack om saken, det du har sagt gäller. Det gäller att vara konsekvent (vilket jag skulle påstå är det svåraste som finns).

Men ofta går det att styra upp såna hundar så ge inte upp. :)
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos er, men de jag känner har hunden på gårdsplanen med staket runt, så kommer det folk de inte känner så går de helt enkelt inte in på gårdsplanen förrän de har hämtat in hunden. På så sätt kan hunden vara med sina ägare hela dagen men de har ändå en kontrollerad situation eftersom att det ändå är slutet område.

Hon ser kanske dåligt, med tanke på skadan som ung. Så att det hänger ihop med det?

De är inget staket runt, alltså de är en stor gård, tänk dig, stora ängar jordgubbsland i massor :) :d Massa träd, skog, en sjö, ca 100 m från huset!

hmm, ska kolla de där med synen, men de känns inte att de skulle vara de, hon har ju aldrig visat några andra täcken på de innan.
Kan ju vara värt att ha i bakhuvet och ev. kolla upp om de inte blir bättre.

/M
 
Sv: Hjälp! Va ska vi ta oss till med våran hund! (Långt!)

Jag pratade med hovslagaren som har tränat hundar som hästar!
Jag är så grymt glad att jag får ha han som hovslagare!

Han sa såhär:
Jag/ eller någon annan familje medlem, skulle till att börja med he henne kopplad (som en säkerhets lina) och gå fram till den främmande hunden samtidigt som dom gick mot oss, den främmande skulle helt ignorera hunden och bara ha fokus på mig, och jag pratar med hunden och pratar med den främande och hälsar på den.

Vad tror ni om de?
/M
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 330
Senast: Sel
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 517
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 083
Senast: paradiset
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 585
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp