Hjälp! upphittad fågel

D

_Dimma_

har hittat en fågel(vet inte vad det är men ser ut som nån "husdjursfågel")den verkar sjuk lr nåt den sitter bara blickstilla :crazy: har tagit upp den i lägenheten den sitter i en kartong med vatten och mat (bröd)
Men vad ska man göra med den :confused:
Hjälp!

Sv: Hjälp! upphittad fågel

Du kan inte låna en fågelbur av en granne/arbetskamrat/kompis? Jadu, har du ingen Djurens Vänner i närheten? Sätt upp lappar att du har hittat en pippi. Beskriver du pippins utseende så kan jag hjälpa dig med artsbestämning.

Nej jag känner ingen som har en bur..
Ingen Djurens Vänner heller´,har kollat i katalogen..Men tänkte gå till en djuraffär imorn kanske..
Den är liten och gul på bröstet/magen,grå på ryggen..

har satt upp lappar också får väl se om nån svarar..

Okej, jag har ingen aning om arten. Vad får dig att tro att det är en tamfågel?

Den verkar så tam.Protesterar inte alls när man lyfter upp den och man behöver inte "hålla fast" den,den sitter helt stilla i handflatan.(Har bara lyft den när vi skulle ta upp den till lägenheten)Men det kan ju vara för att den är rädd lr skadad också..
Den är lite piggare idag iaf :) fast den har inte ätit nåt av maten(men fåglar kanske inte ens äter bröd,vad vet jag :D )

Den var rätt lik den första bilden fast inte lika mkt gul,den är grå på huvudet..
Gulsparv är det som en vanlig sparv eller , en vildfågel?

ja som en nötväcka ser den ut!!!
alltså ska man släppa ut den igen på en gång eller vad?även om den ser sjuk/slö ut?

_Dimma_ skrev:
ja som en nötväcka ser den ut!!!
alltså ska man släppa ut den igen på en gång eller vad?även om den ser sjuk/slö ut?

Ibland kan man låta de vila upp sig någon dag och sedan släppa ut de. Brukar fungera om de bara är i chock, om de inte hinner dö innan.

Du kan ringa kommunen och fråga efter en fågelstation eller annat där man kan lämna den. Du får iaf inte ha den kvar hemma i mer än 48 timmar.

Hoppas den klarar sig iaf, tyvärr är det väldigt svårt med småfåglar.. :( Själv har jag tagit hand om runt 10 fåglar på två år skulle jag tro, bara en överlevde och kunde släppas ut. Då hade jag de visserligen mer än 48 timmar men letade frenetiskt efter någonstans att lämna de men utan resultat. Som längst hade jag en liten gråsparvshona i en månad, blev tam och urmysig liten tjej... Tyvärr dog hon, hade nästan hunnit lära sig flyga... :(

Min älskling, Mini, på bilden: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=105367 :love:

Det är väl klart att den verkar tam om den är döds-sjuk... :o

Nettan83 skrev:
Det är väl klart att den verkar tam om den är döds-sjuk... :o

Hon var inte sjuk innan. Enda felet på henne var att hon ännu inte lärt sig flyga och hade sår, antagligen efter att andra ungar pickat ut henne ut boet. Klart hon blev tam, jag matade ju henne ;) Tror nog inte att en dödssjuk småfågel skulle klara sig i en månad i fångenskap heller, borde ha varit ordentligt chockad isf. Men hon var urgo iaf. Blev plötsligt sjuk en dag, dock inte vad jag trodde var allvarligt utan bara så hon blev "hes" när hon skulle kvittra. Fick tid hos vetten men tyvärr hann hon dö utan att ha hunnit till vetten i tid. Så nej, jag tror knappast att tamheten berodde på det. Då hade hon iofs inte varit tam heller, då hade hon bara inte kunnat göra något åt att jag höll på med henne...

Synd att hon aldrig lärde sig flyga. är helt bombsäker på att hon hade kunnat släppas ut om hon klarat sig undan sjukdomen. Kunde flyga en meter innan hon störtade, kämpade tappert med stora framsteg... Men nådde inte ända fram :(

Senast ändrad:

Synd :( Men jag tycker att det var bra gjort att du tog dig an den!

Nettan83 skrev:
Synd :( Men jag tycker att det var bra gjort att du tog dig an den!

Tycker jag med, synd att hon aldrig kunde släppas ut bara. Och vem vet, hade jag hittat fågelstation hade hon kanske levt nu... Menmen, är inte lönt att tänka så. Naturen hade sin gång helt enkelt... :(

Jo, det är sant. Men tråkigt! Usch... Jaja. Men du gjorde ju ett försök iallafall. Det är alltid värt nå't!

Ringede och pratade med en djuraffär (kanske inte det bästa stället men jag hittade inget annat)Dom sa iaf att jag skulle släppa ut den så fort som möjligt. Men tyvärr hann den dö :cry:
Men egentligen vad är bäst; att ta in smådjur man hittar tills dom är frisk(are) lr att låta dom vara kvar,när har dom bästa chans att klara sig :confused:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 118
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 276
Senast: Enya
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar