Hjälp - träckprovssvar, bandmask?

Alexandra_W

Trådstartare
Årets träckprov skickades in igår och svaret kom i förmiddags. Och som jag befarade så har någon av inackorderingshästarna smittat ner min vinterhage. 1200 EPG blodmask igen på lilldamen (Valacken 60, men jag tror han är IMMUN mot mask snart *s*)

Sen som ett 'bifynd' påvisade de på unghästen ägg från bandmasken.

Hur avmaskar jag nu lämpligast? Jag vet ju hur jag skulle lagt upp det utan den där bandmasken. Men hur gör jag för att komma åt bandmasken?

Ger dubbel dos banminth, men hur många gånger då (alltså räcker det med en och de efterföljande normal dos)? Banminth tar ju matura stadier av bandmask, men överlever äggen då så blir dte ju nya bandmaskar sen?

Magda, hoho? ;)

/Alexandra - som ska låta den där hagen vila ett år from betessläpp, men så surt när jag varit så noga och petig och den var helt parasitfri 01, och så tre år senare är den en parasithärd *mutter*
 
Sv: Hjälp - träckprovssvar, bandmask?

equimax?
Finns på fass, men det är receptbelagt.
 
Sv: Hjälp - träckprovssvar, bandmask?

Equimax. No question about it, liksom. Bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd, så den får du nog ta och bekämpa lite då och då framöver. Vanligt ivermectin resten av sommaren och så E igen i höst. Då borde du vara rätt lugn och kunna ta pyrantelpreparat nästa år (dubbel första och sista).
 
Sv: Hjälp - träckprovssvar, bandmask?

Tråden hamnade fel, ska ligga på hästvård. Någon snäll moderator kan gärna flytta den?
 
Sv: Hjälp - träckprovssvar, bandmask?

Magdalena skrev:
Equimax. No question about it, liksom. Bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd, så den får du nog ta och bekämpa lite då och då framöver. Vanligt ivermectin resten av sommaren och så E igen i höst. Då borde du vara rätt lugn och kunna ta pyrantelpreparat nästa år (dubbel första och sista).

Okej, följdfrågor då:

Ska Vision (valacken) ha Equimax med? han har 60 EPG blodmask, inget annat. (han hade noll i somras på allt, Kele hade 50 EPG blodmask inget annat)

Keles första år var ett ivermektinår, (andra året med ivermektin för Vision), förra året var pyrantelår, och det skulle dte här med bli. Men då kör jag ivermektin år nu då, ska jag byta tillbaka till pyrantel, så jag kan köra dubbeldosen första och sista, eller blir det för hattigt så jag ska köra ett ivermektin till (ev i komb med equimax första och sista)? (eh, hängde nån med där, knappt jag gjorde det)

Det kommer en fyraåring på söndag, avmaskningsstatusen är okänd men utan att vara elak så misstänker jag att den kan ha lite 'kompisar' av parasitsort med sig. Den ska stanna en månad typ, och gå i vinterhagen. Vad ska jag tuta i den?
 
Sv: Hjälp - träckprovssvar, bandmask?

Och en till följdfråga: Hur långt efter Equimaxavmaskningen ska jag använda ivermektin? (Hittar inget i fass om hur länge Equimax är 'verksamt') Är det 8 veckor? (Eftersom det är ivermektin i det?)
 
Sv: Hjälp - träckprovssvar, bandmask?

Equimax nu och sista, "vanligt" ivermectin resten av sommaren, var 8e vecka, första 8v efter E-dosen. Ge Vision E också, bandmasken hittas på 25-40% av infekterade hästar via träckprov, så han kan mycket väl ha det utan att det syntes på provet.

Byt till pyrantel nästa år istället.

Nya hästen skulle jag be var avmaskad med Equimax vid ankomst, eller om du vill ge den när den kommer.
 
Sv: Hjälp - träckprovssvar, bandmask?

Jag kan lika gärna ge den när den kommer. Jag får iaf inte tag i något recept förrän nästa vecka, och den kommer ju på söndag så då är det ju lika bra att jag ger den ihop med mina (så VET jag att det är gjort med ;))

Men ang pyrantelbytet nästa år, är det (också) för bandmasken specifikt? Annars känns det ju mindre hattigt och enklare att hamna i fas igen om jag kör ivermektin nästa år igen, och sen två år pyrantel? Det gör ju inte mig ngt att ge pyrantel nästa (billigare blir det med) men om det inte är för bandmasken så ser jag hellre till att hamna i fas igen?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp - träckprovssvar, bandmask?

Frågelådan har börjat skena här ;)

Visst är det ett (kalender)års vila som krävs för att en hage ska räknas som parasitfri igen?

Dvs om jag slutar använda hagen from betessläpp (brukar vara maj - juni), Är den då parasitfri till betessläpp 2006? Eller måste man vänta längre?

Vad händer om man släpper på hästar där när det är VINTER innan den vilat ett helt kalenderår (dvs minusgrader)? Förutsatt att de är parasitfria då (hästarna), kan de bli smittade ändå (av att äta fruset gräs t ex?)

/Alexandra - försöker planera inför samtalet med grannbonden som har större delen av vår mark på arrende och som jag måste sno tillbaka.
 
Sv: Hjälp - träckprovssvar, bandmask?

Brukar man inte säga: vinter/sommar/vinter eller sommar/vinter/sommar...Då ska det vara parasitfritt. Har för mig Magdalena skrivit det en gång, men är inte 100 på det... :confused:
 
Sv: Hjälp - träckprovssvar, bandmask?

Nope, två somrar eller två vintrar ska den vila helt för att räknas som parasitfri.

Ang. medelbyte så gör det väl inget att ta ett ivermectinår i år och sen pyrantel nästa, du är väl "i fas" då ändå?
 
Sv: Hjälp - träckprovssvar, bandmask?

Magdalena skrev:
Nope, två somrar eller två vintrar ska den vila helt för att räknas som parasitfri.

Ang. medelbyte så gör det väl inget att ta ett ivermectinår i år och sen pyrantel nästa, du är väl "i fas" då ändå?


Så om jag tar bort hästarna från hagen i maj 2005 säger vi, kan jag då släppa på dem där på hösten 2006? Då har den vilat sommaren 05 och sommaren 06? (men bara en vinter, den 05/06).

Alltså räcker det att den vilar från maj 2005 till september 2006 t ex? (Det borde vara ungefär så det blir i tid?) DÅ har den vilat två somrar.

Men det blir ju exakt samma sak som Mynta skriver, vila vinter - sommar - vinter eller vila sommar - vinter - sommar. Det blir ju 2 somrar eller 2 vintrar? Alltså det är samma sak uttryckt med olika ord?

Ang avmaskningspreparat så förenklar vi det med att omformulera till: Vad är BÄST att avmaska med nästa år sett till dagens problem med bandmask etc? ;)

För det är ju det det i grunden handlar om, om något är bättre än annat nästa år. Om mina intervaller (jag byter ju var tredje år egentligen, är på andra året pyrantel nu) hattas runt eller ej är eg oväsentligt =)
 
Sv: Hjälp - träckprovssvar, bandmask?

Helt rätt om hagarna och vila.

Jag skulle köra pyrantelår nästa år, bara för att hålla bandmasken i schack lite extra.
 

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 636
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 447
Senast: sassiball
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp