Hjälp!Tömkörning.

T

Tilla

Hur ska jag göra? Min Vetrinär va ut igår o konstatera att min nyköpta häst har så dålig rygg så jag ej får lägga på sadel.
Jag ska tömköra o låta han dra tunga saker.. Men Hur??
Jag har aldrig tömkört en häst.inte ens kört.. Vet inte om han e inkörd el någe.. Vet inte mycket om honom..
Hur ska man göra? Vad ska man använda? Hur går de till?

Tacksam för svar.. :)

Sv: Hjälp!Tömkörning.

Leta upp någon kunnig nära dig som kan hjälpa dig de första gångerna. Du behöver en tömkörningsgjord, tömmar, träns och pisk. Målet för din häst är nog att gå i en avslappnad låg form för att bygga upp ryggen. Men innan du kan få han och jobba i tömkörningen måste du lära dig lite först. Övning ger färdighet! Jag skulle inte dra tungt med en oinkörd och otränad häst, då är tömkörning mkt bättre!! Men som sagt, försöka hitta någon som akn hjälpa dig mer än i ord!

Nora skrev:
Leta upp någon kunnig nära dig som kan hjälpa dig de första gångerna. Du behöver en tömkörningsgjord, tömmar, träns och pisk. Målet för din häst är nog att gå i en avslappnad låg form för att bygga upp ryggen. Men innan du kan få han och jobba i tömkörningen måste du lära dig lite först. Övning ger färdighet! Jag skulle inte dra tungt med en oinkörd och otränad häst, då är tömkörning mkt bättre!! Men som sagt, försöka hitta någon som akn hjälpa dig mer än i ord!

Tack.. Min vet sa att jag skulle tömköra o sedan när jag lärt han o kört några g ska han dra däck o sen öka vikten..

Okej... Men du ska köra in honom? Ska dragtyngden ge något måste han dra på "rätt sätt".

Nora skrev:
Okej... Men du ska köra in honom? Ska dragtyngden ge något måste han dra på "rätt sätt".

Ja jag vet ju som sagt inte om han e inkörd... Jo de förstår jag

Ta reda på det. Annars skadar det aldrig att köra in igen. Har du något som tyder på att han är inkörd?

Hjälm och handskar är inte att glömma heller nej! :D

Inte "kanske" handskar! Tro en som lärt den hårda vägen. Fick brännsår på flera fingrar då hästen blev rädd vid tömkörning (dragandes däck).
Det var en shettis.....
Lotta

Hejsan!

Videon "Tömkörning" av Anders Eriksson kan jag rekomendera. Finns i bokhandeln, Hööks m.fl. Den är bra och det är bara att sätta igång efter filmens instruktioner. Dock så måste man inte ha all den fina utrustningen, om man nu inte har råd. Det finns billigare alternativ om man tar sig tid att jämföra priser.

Lycka till!

Om du nu ändå ska köra han så att han ska dra saker, så tycker jag att du ska skippa tömkörningsgjorden och köpa exv en travsele istället. Jag använder min travsele när jag ska tömköra, utan att dom ska dra, på det viset så slipper jag undan pengamässigt.
Se bara upp med en sak: hästen kanske blir rädd för däcket som den ska dra. Så varför inte redan nu förbereda den på att det är ett däck som släpar efter när ni exv tar en kort promenad (då DU drar däcket) så har den vant sig när tiden kommer att HÄSTEN ska dra däcket.
Lycka till!

När du väl har skaffat alla saker så kan du tömköra mycket på volter och även över bommar. Lycka till. // bonny

En häst kan gå fel när den drar och inte arbeta med ryggen.
Men det är naturligare för den att sänka halsen och arbeta med ryggen vid körning.
Man bör ändå lära sig mer för att veta hur man ska tömköra rätt.

Det hör till att alltid använda handskar o hjälm!
Om du får tömmen runt handen finns en chans att du fastnar ordentligt, men en hanske åker av handen i de flesta fall!

Du bör ta hjälp av kunniga och erfarna personer som kört in många hästar och helst ska du inte använda dig av trav, tycker jag!
Ja trav är en mkt utbedd körsport, och många trevliga körhästar kommer från just travet!
Men man siktar på pengar i första taget, att hästen ska springa fort. Därav är selen och rockard enkla och om man vill ha fler med sig, vilket är önskvärt inom tävlings/hobby körning. Måste man ha en stabilare rockard, lite tyngre och då är det ett dåligt val att köra med enkel travsele!
Samt att tid är pengar o vissa lägger inte ner tillräckligt med tid för att få travhästen ordentligt inkörd och dresserad.
Hästar kostar pengar. Jag tycker man iof ska vara förståndig och inte slänga ut pengar på dyra, onödiga saker. Men med sunt förnuft letar man snabbt på det bästa priset trots att det handlar om vagn o sele.

Köp gärna Anders Erikssons tre häften om du inte redan har dem, de är mkt bra!
Här kan du köpa häftena.

Mvh Lisa

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 129
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar