Hjälp, tjuvparning?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nikki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 440
N

Nikki

Har en tik på 14 månader, som löpt i ca 9 dagar, idag hände det som INTE får hända. Grannhunden kom och min tik var ute på gården. Kommer ut och ser hur han börjar jucka, försöker få bort honom men han satt fast. Efter 5 min så kom de loss. Hur stor chans är det att de blir dräktiga på första försöket? Hur går en abort till? När måste de göras? Tacksam för svar

Sv: Hjälp, tjuvparning?

Har en tik på 14 månader, som löpt i ca 9 dagar, idag hände det som INTE får hända. Grannhunden kom och min tik var ute på gården. Kommer ut och ser hur han börjar jucka, försöker få bort honom men han satt fast. Efter 5 min så kom de loss. Hur stor chans är det att de blir dräktiga på första försöket? Hur går en abort till? När måste de göras? Tacksam för svar

Dräktiga kan dom bli på första försöket. Men oftast sker ägglossning från dygn tolv o framåt- men det är ingen garanti. Jag hade tagit hunden till vet, kan dock ej "tidigast" datum. Men gjort abort och fått hanhunds ägaren att betala det.

Lycka till!

Höglöper tiken och man får en fullbordad parning är risken stor. Jag skulle åka och spruta direkt, när man vet att parning har skett tycker jag inte det är mycket att dra på. Alizin heter preparatet som ges och det är ett antihormon, en progesteronhämmare som omöjliggör/avbryter dräktighet. Man ger två sprutor med 24 timmars mellanrum och riskerna är små. Det kan ges ända fram till drygt 40 dygns dräktighet men ju tidigare man gör det desto skonsammare är det ju för tiken. Man får dock höra runt med olika veterinärer - vissa vill absolut konstatera dräktighet med UL innan spruta medan andra tycker det är lika bra att komma inom de första veckorna, innan det finns några faktiska foster implanterade i livmodern.

Dräktiga kan dom bli på första försöket. Men oftast sker ägglossning från dygn tolv o framåt- men det är ingen garanti. Jag hade tagit hunden till vet, kan dock ej "tidigast" datum. Men gjort abort och fått hanhunds ägaren att betala det.

Lycka till!

Nu vet jag inte om det finns staket eller liknande som hade kunnat hindra grannhunden men det ligger ju även på TS att hålla uppsikt över sin hund om hon vet att hon löper.

Fast om min hund vet sin plats på gården, så är det väl inte mitt fel?

Så då kan hon sprutas om några dagar? Får inte tag i min vet nu.

Kanske inte rent juridiskt men själv skulle jag aldrig släppa ute en löptik på ett icke inhägnat område.
PL

Jag var nog lite otydlig menar inhägnat typ hundgård inte trädgårdsstängsel vilket inte räcker till hund utan tillsyn.
PL

Strikt hundägaransvar gäller för både tik och hanhundsägare i sådana här fall och båda har brustit i ansvar och bör dela på kostnaden för abortsprutor.

Tikägaren har brustit i ansvar eftersom h*n lämnat en löpande tik utomhus utan uppsikt och hanhundsägaren har brustit i ansvar eftersom dennes hund sprungit lös utan uppsikt.

Strikt hundägaransvar gäller för både tik och hanhundsägare i sådana här fall och båda har brustit i ansvar och bör dela på kostnaden för abortsprutor.

Tikägaren har brustit i ansvar eftersom h*n lämnat en löpande tik utomhus utan uppsikt och hanhundsägaren har brustit i ansvar eftersom dennes hund sprungit lös utan uppsikt.

jag kan väl bara svara för mig själv, men hade min hane sprungit in till grannen så hade jag stått för dom kostnaderna. Dels för att jag inte vill bidra till några blandningar som inte ens är önskvärda samt att jag tycker att min hund har inte på hennes gård att göra.

Hade det skertt på allmän plats nån stans mellan våra gårdar hade man kanske kunnat mötas med halva kostnaden i så fall.

En liten varning. Det finns tikar som inte tål abortpreparatet. Så håll koll på tiken efter första sprutningen. I så fall kommer förmodligen inte veterinären att ge andra sprutan. Om hon har blivit dräktig vid tjuvparningen så blir det förmodligen valpar i alla fall.

Ja visserligen har alla hundägare ett strikt ansvar men det som är intressant i det här fallet är om en skada har uppstått, vem som är skadelidande och vem som är skadevållare, samt om den skadelidna är medvållande till den eventuella skadan?

Jag kopierar mitt egna inlägg i en liknande tråd

"Från ett juridiskt perspektiv:

Hundägare ( eller den som har hunden i sitt nyttjande) har ett strikt ansvar för de skador hunden orsakar.
Detta innebär att skador skall ersättas även om han inte agerat vårdslöst eller varit vållande till skadan, hundägaren kan sedan i sin tur kräva ersättning från den vållande. (6§ Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter)

I rättsfall H 1988:495 fastslog rätten att en tjuvparning är att anse som att tikägaren lidit en sakskada och skyldighet föreligger för hanhundens ägare att ersätta inkomstbortfall ( avelstik ).

Man diskuterade dock inte i domen tikägarens eventuella medvållande till skadan ( hon valde att inte spruta bort fostren).

Ersättning kan alltid jämkas om den skadelidna kan anses medvållande
(ex släppt ut löpande tik utan tillsyn).

I det enskilda fallet måste man således först ta ställning till om tikägaren överhuvudtaget lidit någon ekonomisk skada som är ersättningsbar.
Är tiken inte renrasig och en avelstik, är detta tveksamt.

I det andra fallet måste man ta ställning till om tikägaren kan anses medvållande till skadan, vilket gör att ersättningen jämkas, i vissa fall till 0:- ( mycket troligt) "

Med den information som givits är jag tveksam till att tikägaren kan anses medvållande.

Så du påstår alltså att om en tikägare släpper ut en löpande tik utan uppsikt, så anses den ägaren inte vara "medvållande" om en tjuvparning sker?

Gott nytt år! :D

Utifrån den information som lämnats i tråden ser jag inte, att TS inte har haft uppsikt över sin hund. Som jag förstod det har TS tik varit på hennes egna tomt och hanhunden har kommit lös och ensam från gannen?

Dessutom är det i detta fall upp till den skadevållande att visa att den skadelidna varit medvållande, något som troligen kan vara svårt i den uppkomna situationen.

Senast ändrad:

En liten varning. Det finns tikar som inte tål abortpreparatet. Så håll koll på tiken efter första sprutningen. I så fall kommer förmodligen inte veterinären att ge andra sprutan. Om hon har blivit dräktig vid tjuvparningen så blir det förmodligen valpar i alla fall.

Då kan man göra en operation, så behöver det inte bli valpar :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 607
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 859
Senast: fixi
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 606
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka