Hjälp!! Tjuvparning!

B

Bopplan

I Dag var jag nere med min Jack Russel hane i stallet. Då kommer en annan tjej med sin mellan pudel tik, som höglöper...Min springer fram å börjar nosa och juckar lite på ett framben. Jag säger att jag ska gå hem.Jag går in i stallet låser mitt skåp och hämtar min jacka. När jag kommer ut ser jag två hundar försvinna i fullfart bakom stallet.....
Dom var borta i skogen i 45 min, vi letade som galningar. :crazy:

Nu undarar jag vad som händer om hon blir med valpar??? Jag vill inte ha Jack russel/pudel valpar!!!
Är det bara tik ägaren som "äger" och måste ta ansvar om det kommer valpar?
Hon ville tydligen inte ge tiken en abort sputa för hon sa nått med livmodersinflammation....

Snälla Hjälp! Vad kan man göra? :confused:

Sv: Hjälp!! Tjuvparning!

Det är tikägaren, som bestämmer om det ska födas valpar och det är tikägaren som äger dessa valpar och kan sälja dessa hur och till vem h*n vill..
Även om det blir valpar, så betyder det inte per automatik att hanhundsägaren har några "rättigheter". Det måste man i så fall avtala om.

Hon kan u-ljuda tiken efter 3 veckor och om hon är dräktig då så kan hon ge abortspruta, så behandlas inte hunden i onödan.

Okej,tack
Jag tänkte bara så att hon inte förväntar sig att jag ska ta ansvar för några valpar.
Ah! vill inte att det ska bli några valpar!!!! :crazy: :crazy:

Vi pratade lite lätt om det. Hon sa att hon inte ville göra det pga, någon inflammations risk. Förstod inte riktigt vad hon menade.
Tiken är 9 år. Är det inte lite farligt då om hon nu skulle bli med valpar?

En liten tanke bara..
Borde du inte tagit bort din hund från tiken Innan du gick och hämtade jackan osv?
Inget illa menat, man tänker inte alltid klart, men det är iaf min första tanke kring det hela.
Sen kan man ju hoppas att det inte blev något när tiken är så gammal, förhoppningsvis har hon ju haft valpar innan om ägaren bestämmer sig för att inte ge abortspruta. 9 årig tik som förstföderska låter inget vidare.

Bopplan skrev:
Vi pratade lite lätt om det. Hon sa att hon inte ville göra det pga, någon inflammations risk. Förstod inte riktigt vad hon menade.

Har hon inte valpat tidigare är det en klar risk med en valpning, en del beror också på i vilket skick tiken är. Även om hon har valpat tidigare kan det gå riktigt illa. Det finns ett medel som används numera som inte ger någon ökad risk för livmoderinflammation, så det borde även denna tik kunna få. Vad det heter har jag glömt, men det går säkert att ta reda på.

Hela upplägget med att släppa en höglöpande tik vind för våg får mig dock att tro att detta är en planerad "tjuvparning". Jag tycker att ni bägge två har agerat oansvarigt i hanteringen av hundarna, och att det är den gamla tiken och valparna som får betala priset. Man släpper inte en tik i höglöp ur sikte, lika lite som man släpper en hane ur sikte med löptik i närheten! Om åtminstone en av er hade skött sig hade tiken sluppit detta.

Jag hoppas för både tik och ofödda valpar att det inte blev något och att inte tikägaren får för sig att köra tricket igen.

Mvh,
Duvan

Bopplan skrev:
Ja, det är farligt! Låter inte rikgt klokat att man ens överväger att behålla en ev dräktighet på en så gammal tik.

Det vettigaste är att sterilesera tiken nu, då försvinner både valparna och en ev risk för livmodersinflammation.

Om tiken är frisk och vid allmänt god kondition, så är en dräktighet Inte farlig.....

Gnist skrev:
Om tiken är frisk och vid allmänt god kondition, så är en dräktighet Inte farlig.....

En dräktigheten och förlossning innebär alltid en risk. Ju äldre tiken är, desto större är risken för komplikationer över hela linjen. En god kondition förbättrar läget men är ingen garanti.

Mvh,
Duvan

Alizin.vet heter medlet som ges idag. Till skillnad från de gamla sprutorna som gjorde att tiken startade om löpet så är det här progesteronhämmande - progesteron är hormonerna som upprätthåller dräktigheten och utan det avbryts den. Det ger inte någon särskild ökad risk för livmoderinflammation. Det är olika i vilket skede veterinärerna vill ge det, vissa gör det ganska omgående medan andra vill vänta tills man kan ultraljuda och se om tiken verkligen är dräktig, särskilt om man inte vet absolut säkert att det blivit en riktig parning.

Apropå livmoderinflammation så kan det ju, om man ska dra saker och ting till sin spets, uppkomma efter valpning också, särskilt om valpningen varit långdragen och det funnits mycket tid för bakterier att ta sig in eller om en placenta blir kvar. Ett dåligt argument för att låta en nioårig tik fullfölja en dräktighet, i synnerhet då om hon inte valpat förut.

Det är inte farligare för en äldre tik i bra kondition och hälsa, än vad det är för en yngre tik.....
Frågan jag svarade på var om det är FARLIGT för tiken att bli dräktig och det är det inte om hon är frisk. En risk är det naturligtvis, men inte direkt farligt...

Jo, det är farligare för en äldre tik. Det är därför man från SKK's sida kräver veterinärundersökning när man ska para en tik äldre än 7 år. Att tiken bara är i vad vi i vardagligt tal menar med god kondition räcker inte. En dräktighet och valpning kräver mycket av kroppen, och en äldre kropp har av naturliga skäl jobbigare att klara påfrestningarna.

Mvh,
Duvan

Tänker inte hoppa på det här ordklyveri -tåget, som du har startat.
Risker finns: JA Är det farligt: Nej Inte om tiken är frisk och i god hälsa!!

Som hundvårdare, så lägger jag in mer i orden "god hälsa" än vad du verkar tro att jag gör...

Hur såg det ut när ni hittade dem? Var de fortfarande tillsammans?
En hane som fått para en tik brukar inte lämna henne, utan sällskapar gärna med hem.

Jag skulle som tidigare nämt, ultraljuda tiken innan jag gör något.

Hmm...lite onödigt att ta med en tik i höglöpen & sen när det var en hanhund i stallet inte koppla den (tiken alltså).

Bara min tanke...

hade tiken haft ett par kullar innan så är det ju lite skillnad emot att ha sin första kull vid 9år. Visst mellanpudel är en ras som håller sig kry långt upp i åren - men att ta en första kull som 9åring verkar helt enkelt för riskablet för att jag skulle våga göra det.

En liten tilläg bara, annars jätte bra skrivet. Men om man är tikägare så är det ens skyldighet att ha koll på sin hund så att det inte blir sådana här "kompikationer".
Borde inte tikägaren haft sin hund kopplad så att dom inte kunde springa iväg?

Okej,
lite små funderingar. Om nu hennes tik löpte varför hade hon inte tiken sin i koppel och under uppsikt.
Givetvis så borde du ha tagit med dig din hund därifrån och kopplat den för din egen hunds säkerhet, någonting kan ju hända när hundra springer bort sådär.
Men det mesta skulden i detta fll ligger trots allt på tikägaren efersom att man ska ha sin tik uppkopplad när dom löper.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 705
Senast: Milosari
·
Övr. Hund För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
27 081
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 080
Senast: Aningsfull
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 870
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar