Hjälp!! Tjuvparning!

Sv: Hjälp!! Tjuvparning!

Förlåt moonlightgarden, det med planerad tjuvparning var inte riktat till dig, tror det var Duvan som skrev det. Jag ber om ursäkt om du tog illa upp. Dina svar var jätte bra. Tack.
Ville bara göra klart för alla att det inte var planerat och det jag ville med tråden var bara att få lite råd och hjälp.

Okej, lungt det :)
Trist att folk kommer med sådanna kommentarer dock, vad har du för nyta av att din hund tjuvparar sig med en tik, du har ändå ingen rätt till valparna om inte ägaren vill att du ska ha det. Så du kan ju inte precis tjänna pengar på dom...

Jag är ganska säker på att det Duvan menade med planerad tjuvparning, var att det var från tikägarens håll - alltså inte att du, Bopplan, ville ha valpar utan tvärtom. Annars skulle hon inte ha släppt sin höglöpande tik vind för våg, samt struntat i att koppla den på en gång när hon upptäckte att din hanhund var där.

Men det är ju bara spekulationer! Hoppas att det inte blev något och, om nu oturen var framme, att tikägaren tar sitt ansvar och gör det som är bäst för tiken.

Jodå, det är jag som har den funderingen, och precis som Jozze skrev så ligger den funderingen på tikägarens beteende - inte ditt. Visst kan det ske misstag när man inte tänker längre än näsan räcker, men när tiken är 9 år gammal borde man ha lärt sig hur man hanterar en tik i höglöp. Framför allt borde man tänka på de risker tiken utsätts för om man fullföljer en dräktighet.

Storlek och möjlighet att genomföra en parning har väldigt lite gemensamt. I min gröna ungdom såg jag en taxhane para en schäfertik. De använde sig av en snödriva..... If there is a will, there is a way. Tiken hade ju tydligen haft valpar tidigare vilket gör henne till den perfekta lärarinnan dessutom.

Ta inte illa upp för att jag har mina misstankar om att detta är en planerad tjuvparning, det är inte från din sida jag menar. Däremot får du gärna framföra mitt uttalande till tikägaren, som det i allra högsta grad gäller, om hon inte tar sitt ansvar och ser till att tiken slipper valpa.

Mvh,
Duvan

Hm varför vill man tjuvpara ett sådant par egentligen, stallägaren måste ha konstiga ideer isåfall en pudel å en jack russel. Undrar hur dom ungarna kommer se ut egentligen :D

moonlightgarden skrev:
Hm varför vill man tjuvpara ett sådant par egentligen, stallägaren måste ha konstiga ideer isåfall en pudel å en jack russel. Undrar hur dom ungarna kommer se ut egentligen :D

Äsch, det finns så många orsaker. Hundarna är söta och snälla, det kanske blir ett rolig utseende, möjligheten uppenbarade sig... etc. etc.

Mvh,
Duvan

Eftersom att hanhundsägaren uppenbarligen trodde sin hund om att vara "för ung" för att han skulle kunna para en tik, varför skulle tikägaren vara av annan uppfattning ??
Tycker det är lite häftigt att anklaga henne för att medvetet tagit ut sin löptik, för att "fixa" en tjuvparning......

Anklaga och anklaga, jag förmedlar bara min känsla för hela situationen. Anledningen att jag delade med mig av mina tankar är att hanhundsägaren inte ska sätta för stort hopp till att tikägaren ska vara villig att avbryta en eventuell dräktighet. Det är klart att min känsla kan vara fel - och det hoppas jag innerligt! Min förhoppning är att det inte föds några valpar, både för tiken, valparna och valpköpares skull - i nu nämd ordning. Ingen skulle vara gladare än jag om jag har fel, men erfarenheten säger mig att risken är stor att jag har rätt.

Mvh,
Duvan

Då har vi olika erfarenheter.. för jag har Inte träffat på någon, som medvetet låter sin höglöpande tik beblanda sig med några hanar i förhoppningen om att få en blandraskull.......

Finns ju vissa blandrsahundra som är väldigt eftertraktade har dock för mig att detta är mest gällande större hundra. Tillexempel så är ju Labrador å schäfer blandningar väldigt väldigt eftertraktade. Jag vet dock inte om kullen jag känner till uppstod genom tjuvparning eller planering.

Hm dock finner jag det mindre vanligt att folk tjuvparar sin tik med någon annans hund. Specielt dom mindre hundrana, både jack russel och pudel har ju väldigt olika betteenden som skulle vara mystiska ihop med varandra.

Så vitt jag vet så är det mycket mer eftertraktad med storhundsblandningar än mindre hundars "ihopkok".

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 705
Senast: Milosari
·
Övr. Hund För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
27 081
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 080
Senast: Aningsfull
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 870
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter