Hjälp!! Tjuvparning!

Sv: Hjälp!! Tjuvparning!

Jo du har så rätt så :D

Men om jag visste att det var en lös löptik i närheten av min hanhund så skulle inte jag släppa iväg honom många meter utan uppsikt..Å andra sidan, om jag hade en tik som löpte så skulle jag för allt i världen inte ha henne lös i stallet(där det ju ofta springer lösa hundar), och absolut inte om tiken ifråga var 9 år..

Sen är det ju inte säkert att trådskaparen visste då att tiken löpte.. jaja.. nu ska jag återgå till min vardag :D

Nä det kanske hon fick reda på efteråt. Men jag skulle inte helelr ha min han hund löss om jag visste att det fanns en löpande tik i närheten. Men största ansvaret ligger ändå hos tikens ägare tycker jag.

Nej, du har rätt. Det är inte farligare för en gammal tik att bli dräktig än en ung. Riskerna ökar däremot om hon ska gå dräktigheten ut och valpa.

Bara en liten fråga, är helt novis på hundar... Varför kastrerar man inte hundar som inte ska gå i avel? Katter påverkas ju inte nämnvärt av att kastreras, honorna riskerar ju inte att få livmoderscancer heller.

Dels är det ett lite större ingrepp än på katt - dels är det bra mycket dyrare.
Har precis kastrerat en av mina hundar (tik) och hon har haft mycket ondare än vad katter har så det är ganska jobbigt. Inte heller får de gå promenader som de brukar eller så.
Men jag funderar precis som du. I USA tex. är det ju vanligt att man kastrerar de flesta hundar (både hanar och tikar) som inte ska användas i avel.
Det är väl inte lika "tillåtet" här i Sverige, än (hanar blir ju vanligare och vanligare nu).

Hur mycket kostar det i dagens samhälle att kastrera hanhund å vad är priset för att ta bort livmodern på en tik?

Låter lite konstigt att de skulle göra ondare på en hund, varför är det så? Får de inte smärtstillande? En del katter får ju tom det.

De flesta kastrerade hundar blir feta och får betydligt sämre pälskvalitet, och även om man inte ska avla på sin hund, kan man ju vilja ställa ut den ....

Hanhund - runt 1000-3000 (beroende på storlek på hund samt klinik)
Tik - 5000-10000 (om det inte är akut livmoderinflammation utan bara vanlig kastrering)

Vad jag vet brukar man inte behöva ge katter smärtstillande efter en kastrering.
Min tös äter smärtstillande samt antibiotika (i 2 resp 1 dag till, om det inte behövs mer).

Okej ganska stor skillnad mellan katt å hund alltså.
Hur mycket går det på om det blir akut livmoderinflamation, en kompis hund fick det men det var så många år seddan nu så priserna säkerligen inte stämmer.

Mmmmm, trevliga summor med andra ord...

Ungefär lika trevligt som resultatet: hunden dog samma dag hon fick komma hem (för tidigt) :( :cry:

Usch då aj då, det var ju inge trevligt alls.

När labben fick livmoderinflammation gick det på ca 12000 kr (men tack vare försäkringen betalade vi 'bara' ca 4000 kr).

Okej, jo det blir ju ganska mycket mindre summor när man har försäkring så det är ju tur att folk anänder sig utav dom...

Kan säga att det verkligen Inte var en "planerad tjuvparning" Varför i alla världen skulle jag då göra en tråd här där jag bad om råd och hjälp???
Min hund, är endast ett år så han har inte riktigt koll på hur man ska göra med tjejer än.
Tiken har haft valpar tidigare, därför var jag lite orolig att hon kanske hade lagt sig ner så att han skulle nå upp.För annars kan han inte ha lyckats.

Tiken är stall ägarens hund, jag är i stallet före henne och hon kommer med sin bil och släpper ut sin hund, sen kommer hon på "ojdå, hon höglöper ju!" Jag säger att jag ska gå hem, jag går och hämtar,min jacka, hon är kvar, jag kommer tillbaka, hon är inte kvar, jag ser hndarna försvinna bakom stallet, jag ropar på henne och springer efter.

Visst nu i efterhand var det lite klantigt att inte ta med min och hämta jackan. Men jag tänkte aldrig så långt att dom skulle dra, min har ju aldrig brytt sig förr. Har inte fattat att han blivit så stor redan...

Men jag tror inte att han lyckades, han har precis blivit könsmogen och har inte riktigt koll på om det är fram eller bak man ska vara, plus att han säkert är 5 gånger minder än henne.

Har väll aldrig sagt att det var en planerad tjuvparning heller. Har sagt mina åsikter om vilken som har mest ansvar, vilket är tikens ägare och det är klart att man inte alltid tänker på sådana saker när man inte har en hund som tidigare brytt sig om sådana saker. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Är ju lätt att säga för mig att så här ska man/ bör man göra. Har ju trots allt vuxit upp med både tik å han hund å det är därifrån jag har mina erfarenheter.

Känner mig lite smått nerklankad över en sak jag inte sagt, men det gör i å för sig säkert du oxå, när vi här springer å säger vems ansvaret är å så där. Vilket inte är elakt menat, utan våra tanke gångar om hur saker är så som vi har upplevt dom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 705
Senast: Milosari
·
Övr. Hund För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
27 081
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 080
Senast: Aningsfull
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 870
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar