Hjälp! Tips på hundraser!

S

Sesate

Min mamma har bestämt sig att äntligen skaffa hund igen lagom till pensionen. Har nu lovat att hjälpa henne hitta nåt som passar henne och behöver definitivt hjälp.
Hon har några specifika "krav":
- mellanstor
- korthårig, eller åtminstone inte alltför stora krav på pälsvård
- helst mörkare päls
- kraftigare nos (haft boxer så nåt åt det hållet)
- kunna trivas i lägenhet

Alla tips är välkommna! :bump:

Sv: Hjälp! Tips på hundraser!

Hur mycket är hon beredd att aktivera hunden? Ska den enbart vara till sällskap?

Bullterrier, shar pei, staffe... Men det är ju samtliga raser som kräver sin ägare så lite mer info om erfarenhet samt aktivitetsgrad vore nyttigt. :)

Senast ändrad:

Viktigast är kanske att det inte är en väldigt stor hund som är för stark. Hon har som sagt haft boxer tidigare men tycker att dom för henne nu är för stora och kräver för mycket fysisk motion.
Men hon är mycket ute och promenerar så den kommer naturligtvis inte sitta instängd i en lägenhet hela dagarna utan hon vill kunna ha med sig den överallt.

Lite mer lätthanterlig än en stor helt enkelt och gärna tåla barn.

Jaktlabrador kanske... Någon typ av schnauzer...

Det här förslaget kanske är lite annorlunda, och beroende på hur hon ser på sjukdomar och statistik.
Men en bulldog är inte alls en sådan soffpotatis som dom ofta framstår.
Dock är det ingen frisk ras, men jag måste erkänna att jag ändrade uppfattning om dem efter att ha träffat ett gäng bulldog damer hos en väninna.

Sen är ju smaken som baken.
Det är inte en hund jag skulle skaffa.

Tja, nu är jag ganska ordentlig partisk men jag skulle föreslå en Golden Retriever. Dom räknas som mellanstora hundar (beroende på du skaffar tik eller hane), kräver lagom mycket pälsvård och förekommer oftast i cremé och golden färg. Vår Golden hane har alltid varit lugn och en riktig "knähund" - också något lägre än andra Golden hanar och han har något mörkare nyans i pälsen. Så det skiljer ju från hund till hund förstås. :)

En Golden är en sån ras som är väldigt lätt att fostra och eftersom rasen inte är sådär ordentligt stor så borde det inte vara problem med att bo i lägenhet. (Vi bor i villa.)

Mankhöjd (tik): 51 – 56 cm
Mankhöjd (hane): 56 - 61 cm

Mer info här: http://www.goldenklubben.se/

Cocker Spaniel? Kan inte heller låta bli att säga Papillon.

Vill bara komplettera ditt inlägg med att poängtera att man isf väljer golden av mer "utställningsvariant" och inte en jaktgolden då en sådan kräver myyycket mer än promenader för att bli lugn och glad.

Nu kan inte jag så värst mycket om rasen, men jag kom o tänka på Boston terrier när jag läste ditt inlägg.. Inte för stor, åt boxer hållet, ingen soffpotatis kan jag tänka mig (terrier)

fransk bulldogg? bullterrier? välj en sällskapsras om det är en sällskapshund ni är ute efter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 133
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 147
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hejhej alla hundintresserade här på buke!:) Nu är det så att arbetsförhållandena här hemma äntligen kommer förändras så att vi kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 381
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18