Hjälp & tips hitåt....

Alfakrulls

Trådstartare
Hej alla fantastiska bukare.


Har en 15 veckors valp här hemma, och jag vet just nu ärligt inte vad jag ska göra längre....

Hon är väldigt duktig, och lär sig väldigt fort, och för de mesta går de rikigt bra men vi har ett problem och jag vet inte rikgit hur jag ska hantera de.....

De är så att när vi är ute och går så vill hon lukta på ALLTING hela tiden, och jag vet inte hur jag ska göra där, ska ja tillåta att hon luktar hela tiden, eller bara när ja säger att de är okej?
Ibland känner hon en sådan där jätte doft att hon bara måste lukta på de, och slänger sig då med att kraft ditt, och har faktist blivigt rikgit stark.....även om man nu orkar hålla emot så kanske man inte gör de när hon blir stor......hur ska man göra där?

Och när vi är ute och går så går hon ofta snällt i kopplet, men ibland får hon för sig att dra iväg, kommer i en jätte fart och de blir ju då ett ryck i kopplet, hur ska ja göra där?


Så, vårat största problem är igentligen hur ska jag göra när hon drar i kopplet och när hon vill lukta på allt?
Någon som har något tips, ska ja dra tillbaka och säga nej, ignoera de, eller ska ja låta henne lukta?

Ställer ja för höga krav på henne?

Har verkligen kört fast, och känner mig just nu som ett stort misslyckande!! :(
 
Sv: Hjälp & tips hitåt....

De är en Samojed.

Jag vill ha tips på hur jag ska hantera henne när hon vill lukta på ALLT, verkligen kastar sig tillbaka om hon missade att lukta på något 5 meter bort....hur ska ja hantera de?


Och hur ska ja träna henne så hon så småning om slutar dra i kopplet?
 
Sv: Hjälp & tips hitåt....

Jag skulle inte låta henne lukta på allt hon vill...
Det är ju bara om du stannar som hon kan lukta annars ska hon ju hålla ledarens takt.
Jag går upp med min 15v valp i skogen och släpper honom där sedan går jag och han måste hålla min takt annars tappar han bort sin ledare. Lär honom att följa mig. Det är mycket lätt när de är så små då de är fega. Om han stannar springer jag eller går av stigen så att han inte ser, hittar mig på en gång då lär han sig att de är han som lär hålla uppsikt var ledaren tar vägen. Fungerar väldigt bra (just nu)
 
Sv: Hjälp & tips hitåt....

Hunden är fortfarande litenvalp så metoder med "stryphalsband och tvärryck" tycker jag inte du ska ta till i detta läge. Däremot så tycker jag att du skall stanna så fort valpen drar i kopplet och fortsätta gå när den inte drar. Den får då lära sig att den tar sig inte framåt genom att dra utan man tar sig framåt när man INTE drar. Det kräver lite tålamod och det kan ta väldigt lång tid att gå korta sträckor;) , men hunden är så liten ännu så den borde lära sig rätt snabbt bara du är konsekvent.

Kom ihåg att det är en liten "bebis" du har att göra med. Ta det bara lugnt och ha fasta regler för den som du/ni konsekvent följer så ska du se att det kommer att gå bra.
 
Sv: Hjälp & tips hitåt....

Fiffi1 skrev:
Jag går upp med min 15v valp i skogen och släpper honom där sedan går jag och han måste hålla min takt annars tappar han bort sin ledare. Lär honom att följa mig. Det är mycket lätt när de är så små då de är fega. Om han stannar springer jag eller går av stigen så att han inte ser, hittar mig på en gång då lär han sig att de är han som lär hålla uppsikt var ledaren tar vägen. Fungerar väldigt bra (just nu)

Detta är en riktigt bra och nyttig övning ;) Och som du säger så är det perfekt att köra den när dom är små och lite ängsliga!
Det funkar perfekt tills den dag hunden lärt sig att den hur lätt som helst kan spåra sig fram till dig :crazy: ;) Dock så sitter det förhoppningsvis vid de laget i ryggmärgen på hunden att den skall hålla koll på sin förare :D
 
Sv: Hjälp & tips hitåt....

Japp:D
Hoppas att det sitter i ryggmärgen då att jag är den som bestämmer var, hur vi går;)
 
Sv: Hjälp & tips hitåt....

Jag håller verkligen med om ovanstående! Alltså om att springa ifrån den. Funkar hur bra som helst!

Men om du har den i koppel kan du ju bara gå åt det motsatta hållet tills hunden följer med dig. Sen kan ni fortsätta gå mot den jättespännande fläcken. För det är väl klart att den ska få lukta om det är så spännande! Bara den inte får rycka sig dit. Den måste lära sig att respektera dig på samma sätt som du respekterar den.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 675
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 540
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp