S
Sokka
Sv: Hjälp till HostHäst
Funkar acetylcystein?? Slutar hästen hosta...???
Funderar på att prova i så fall!!
//Linda
Funkar acetylcystein?? Slutar hästen hosta...???
Funderar på att prova i så fall!!
//Linda
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej! Jag har också en häst som har hostat sen tidigt i höstas och andningen kan ibland vara lite ansträngd. Fick också dyr medicin av veterinären och hon blev piggare ett tag, men nu är hon sämre igen! Vet inte vad jag ska göra, inget verkar hjälpa! Blöter höet och försöker undvika damm med henne, men inget verkar hjälpa...
Vi kanske kan hjälpa varandra...?!
Låter så hemskt när hon hostar och andas tungt...jag rider lugnt med henne, men hon har vilat mycket oxå!
//Linda
*KL*
Någon var inne på det där med honung. Har själv en hosthäst, och fick rådet i en annan tråd att ge en matsked honung i maten. Tydligen gjorde gamla hästkarlar så förr i tiden (när kvickdrag var vanligt pga dålig stallmiljö).
Min vet sa till mig att ta bort fönstren från boxen så att det blir maximalt med friskluft, och att se till att det finns lufthål nere vid golvet så att ev. ammoniakångor från urinen kan ventileras bort. Dessutom ska det finnas lufthål där hästen äter sitt hösilage (vid golvet).
Och som nästan alla skrivit - stallmiljön är otroligt viktig. Torv, hösilage och kallstall. Inget sopande och all borstning av dammiga hästar ska ske utomhus.
Jag ger min ponny nässlor, (brännässlor) , vilket hjälper på han .
Jag har för mej att det rensar lungor osv . Kan tänka mej att Alger hjälper med ? .
// Linda - http://lindanasbom.blogspot.com/
jag går ut å klipper sönder en brännässla och ger den i kvällsmaten .
massören tipsade mig om det . Men dock, VARNING för att du bränner dig . HAha , Men öpa kan man nog med , jag kör på "färska" och får väl köpa sen till vintern .
/Linda - http://lindanasbom.blogspot.com/
Det man gör när man lägger höet i blöt är bara att "dämpa dammet" eller vad man säger. Dammet finns ändå kvar och skadar alltså luftrören... så egentligen spelar det ingen roll. Man döljer bara problemet, tyvärr.
Larktisrot är en ört du borde prova, har visat sig bra hos hosthästar. Kanske även förstärka dess verkan med snärjmåra.