Hjälp till HostHäst

Sv: Hjälp till HostHäst

Funkar acetylcystein?? Slutar hästen hosta...???
Funderar på att prova i så fall!!
//Linda

Det är slemlösande, det trollar inte bort hostan. Och det är inget du bara "provar", be vet kolla hästen igen och om det behövs skriver h*n ut ett recept. För det är receptbelagt.

*KL*

Någon var inne på det där med honung. Har själv en hosthäst, och fick rådet i en annan tråd att ge en matsked honung i maten. Tydligen gjorde gamla hästkarlar så förr i tiden (när kvickdrag var vanligt pga dålig stallmiljö).

Min vet sa till mig att ta bort fönstren från boxen så att det blir maximalt med friskluft, och att se till att det finns lufthål nere vid golvet så att ev. ammoniakångor från urinen kan ventileras bort. Dessutom ska det finnas lufthål där hästen äter sitt hösilage (vid golvet).

Och som nästan alla skrivit - stallmiljön är otroligt viktig. Torv, hösilage och kallstall. Inget sopande och all borstning av dammiga hästar ska ske utomhus.

Hej! Jag har också en häst som har hostat sen tidigt i höstas och andningen kan ibland vara lite ansträngd. Fick också dyr medicin av veterinären och hon blev piggare ett tag, men nu är hon sämre igen! Vet inte vad jag ska göra, inget verkar hjälpa! Blöter höet och försöker undvika damm med henne, men inget verkar hjälpa...
Vi kanske kan hjälpa varandra...?!

Låter så hemskt när hon hostar och andas tungt...jag rider lugnt med henne, men hon har vilat mycket oxå!

//Linda:confused:

mm okej. vad är det för häst som du har?
min ponny andas också anstängt..hon är lite bättre nu men vill liksom inte ge sig riktigt..:mad:
mm vi ahr inte ridit henne nått speciellt alls, hon går i mest i hagen och ibland är vi ute och går med henne. bara för att hon började hosta när hon ansträngde sig.. :(

*KL*

Någon var inne på det där med honung. Har själv en hosthäst, och fick rådet i en annan tråd att ge en matsked honung i maten. Tydligen gjorde gamla hästkarlar så förr i tiden (när kvickdrag var vanligt pga dålig stallmiljö).

Min vet sa till mig att ta bort fönstren från boxen så att det blir maximalt med friskluft, och att se till att det finns lufthål nere vid golvet så att ev. ammoniakångor från urinen kan ventileras bort. Dessutom ska det finnas lufthål där hästen äter sitt hösilage (vid golvet).

Och som nästan alla skrivit - stallmiljön är otroligt viktig. Torv, hösilage och kallstall. Inget sopande och all borstning av dammiga hästar ska ske utomhus.

mm blir till å göra en massa hål i stallet :crazy: nej men skämt åsido..:p

Jag har en gammal huskur som jag har kört flera gånger och som faktiskt fungerat!!:idea: För en "portion" ( en dag) Behövs en gul lök, en vitlöksklyfta och lite honung. Man kokar löken, sen hackar man den, krossar i vitlöken och blandar med honungen. Det går att göra flera dagsransoner på samma gång. Förvara dom i plastbuttar eller dyl. Detta har fungerat på min ponny, iallafall ett tag. Hon har blivit bättre av det. kanske kan det hjälpa andra som har hosthästar ..

puttar igång tråden lite igen.. läste lite om att flera läger sitt hö i blöt ett tag innan man fodrar hästarna. hur långt innan kan man göra det? fungerar det bra?

Det man gör när man lägger höet i blöt är bara att "dämpa dammet" eller vad man säger. Dammet finns ändå kvar och skadar alltså luftrören... så egentligen spelar det ingen roll. Man döljer bara problemet, tyvärr.

jag går ut å klipper sönder en brännässla och ger den i kvällsmaten .
massören tipsade mig om det . Men dock, VARNING för att du bränner dig ;) . HAha , Men öpa kan man nog med , jag kör på "färska" och får väl köpa sen till vintern .

/Linda - http://lindanasbom.blogspot.com/

hade en b-ponny som vvar allergisk mot damm . hon fick vitlökspulver varje dag och mådde super , hostade enstaka gånger på dammiga ställen . men undvik hö/halm , isf spola av det ordentligt men låt den om möjligt gå ute så mkt som möjligt ...

Det man gör när man lägger höet i blöt är bara att "dämpa dammet" eller vad man säger. Dammet finns ändå kvar och skadar alltså luftrören... så egentligen spelar det ingen roll. Man döljer bara problemet, tyvärr.

Hur kan dammet bundet i vatten komma in i luftrören? Han andas inte in höt, eller hur.
Mögel däremot hamnar i magen och gör ingen nytta där heller. Men bara damm skadar inte.

Larktisrot är en ört du borde prova, har visat sig bra hos hosthästar. Kanske även förstärka dess verkan med snärjmåra.

Fast nu är jag inte riktigt med. Vaddå inte finns nu? Gräset blommar något helvetiskt här nere i Skåne och pollenet bara yr. Min gubbe fick pollenallergi konstaterad igår. Själv är jag halvinvalid av luftvägsproblem och ögonen kliar något fruktansvärt. Det blir, efter vad veterinären sa inte ett dugg bättre av att det har huggits hö och yrt fruktansvärt.

Precis min tanke. Vi sköljer allt hö och har inte haft något problem med att ett parti hö har varit lite dammigt i år. Sedan kan jag utfärda en varning när det gäller att ta bort fönstren i stallet ifall det är pollenallergi. Det var när vi gjorde detta pga värmen som min gubbes problem verkligen startade.

Larktisrot är en ört du borde prova, har visat sig bra hos hosthästar. Kanske även förstärka dess verkan med snärjmåra.

okej.. det låter spännande larkisrot..:o någon aning vart man kan få tag på det? Och snärjmåra..? :crazy: tack för tipsen iaf!:d

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 905
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 130
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 149
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V