Hjälp till HostHäst

Sv: Hjälp till HostHäst

Jag har ett sv hbl med kronisk bronkit och där årstid o väder spelar in. Med hjälp av vissa åtgärder har han blivit hostfri och pigg o alert.
1. Jag blötlägger hö+ krafft flera timmar innan fodring. Gör iordning både morgon o lunch på kvällen innan.
2. Vid sämre dagar/perioder ges alger, Carrageen från Alg-Börje. tel.
3. Massor av utevistelse.
4. Uppmärksam på underlag så jag inte rider i paddocken när det dammar mycket.
5. Sopar inte stallgången när han är inne eller strax före han kommer in.
Detta ledde till att min häst nu lever ett bra liv igen. Tråkigt nog hann veterinären dömma ut honom för tidigt och min mest vinstrika häst lever nu ett pensionärsliv.

Lycka till!
Lycka till.

Lägger du allt hö i blöt? hur? :confused:

Jag tänker då iaf tunna eller dylik. Det var iaf det vi använde under den korta tid vi hade hö d.v.s tills dess att vi bytte till hödilage.

Precis så är nog ganska många som mår på vintern, både hästar och deras ägare!

När jag eller mina barn hostar går jag ju inte till doktorn dag 1, utan börjar med en kopp te med honung eller en skvätt varm mjölk. Eller Vicks! Så varför tänker man direkt veterinär när hästen hostar?
Någon som ger sin häst nåt fiffigt för att lindra hostan utöver riktig medicin? Kanske en klick honung i vattnet hade varit välkommet när det retar i halsen?
Det är ju numera utbrett med naturlig hästhållning, barfotagång, bomlös sadel mm, men när det gäller ohälsa är vi mera konservativa och tveksamma till gamla husmorsknep, underligt egentligen.

hm ja men min ponny har varit fålig en längre tid. Hon andas inte alls bra och hostar när hon anstränger sig. Vi förstog att det var något som inte var som det skulle. Hon har fått diagnosen kronisk bronkit. tror inte att hon skulle bli frisk av lite honung.. Så jag är glad att vi kontaktade veterinären. Att ha en hosthäst är inte alls roligt.

När jag praktiserade på en atg klinik kom det in några hästar som hade börjat hosta. För dom var det också bra att dom togs till veterinären. Men visst, det är ju upp till var och en vad dom gör.
Men personligen tycker jag att om det känns som att man behöver veterinär, så tillkalla det! är man osäker finns det alltid telefon som man kan ringa och fråga...

Jag har ett sv hbl med kronisk bronkit och där årstid o väder spelar in. Med hjälp av vissa åtgärder har han blivit hostfri och pigg o alert.
1. Jag blötlägger hö+ krafft flera timmar innan fodring. Gör iordning både morgon o lunch på kvällen innan.
2. Vid sämre dagar/perioder ges alger, Carrageen från Alg-Börje. tel.
3. Massor av utevistelse.
4. Uppmärksam på underlag så jag inte rider i paddocken när det dammar mycket.
5. Sopar inte stallgången när han är inne eller strax före han kommer in.
Detta ledde till att min häst nu lever ett bra liv igen. Tråkigt nog hann veterinären dömma ut honom för tidigt och min mest vinstrika häst lever nu ett pensionärsliv.

Lycka till!
Lycka till.

Hejsan jag har läst att det spelar ingen roll om man blötlägger i mer än tio minuter. + att en vet har sagt att det inte får ligga i blöt i flera timmar då utveckas en giftig svamp eller var det var, det kunde vara farligt iallafall, stog nämligen en häst med kvickdrag här förr men det är bara vad jag har läst och fått för mig berättat.

Skönt att den mår bra. jag har ett russ som är hostig oxå, har funderat på carrageen, det hjälpte då alltså? jag får nog ringa alg börje.

Klart att man kontaktar vet. om det behövs, men man kan kanske ändå lindra hostan med blötlagd mat + andra kurer?

Kanske man kan. I vissa fall. kanske svårt att avgöra för den som inte är van.. Men klart att man gör allt för att det ska bli bättre för hästen och försöka att hjälpa den att bli frisk.

Låter hemskt att om hästen blir så dålig att den måste ha inhalator, då finns inte så mkt mer att göra.Man får tänka över hur mkt hästen lider varje vår när den sjuknar till rejält & fråga sig om det är rätt att låta den lida av detta eller om den mår bäst av att somna in.

Som sagt blir aldrig en kronisk bronkithäst bättre, den kan bara bli sämre men man kan förebygga takten av insjuknande så att det stannar på en viss nivå.
Har själv haft en bronkithäst som jag sålt till en som har henne på lösdrift istället.
Det finns slemlösande, både på flaska med pump, ventipulmin, samt brustabletter, sen kan hästen behöva kortison oxå.

En häst med kronisk bronkit bör *stå i utestall, lösdrift(för att de är känsliga mot damm samt kondens)
*få hösilage, eller på våren när det är för varmt för det, få uppblött hö
*få sitt foder uppblött om det dammar

I mitt stall var det en kvinna som gav alger till sin hosthäst innan. Men är dock osäker på vad hon fick för resultat.

Hej, ett tips är att köpa en slicksten, väger 5 kg och är ungefär som halstabletten vice blue, detta funkar jättebra, hostandet har gått ner kanske 80% av den, ge hästen det en halvtimma innan ridning och sedan brukar det bli bättre om hästen får dricka vid ngn bäck el ngt i början av ridturen, stenen är som uppfriskande och innehåller menthol mm,

oo okej.. intressant! har aldrig hört talas om det.. :) vart kan man köpa en sådan?? tycker hästarna om att slicka på den?:crazy:

I mitt stall var det en kvinna som gav alger till sin hosthäst innan. Men är dock osäker på vad hon fick för resultat.

mm det verkar vara många som egr sina hostiga hästar alger. verkar som att det ger resultat också ;)

finns nog att köpa i vanliga hästaffärer och kostar 240 kronor, hästarna älskar det :D skönt att slippa medicinera, men du har haft ventipulmin? kan du inte ha en burk av det och ge hästen det när hon varit extra hostig när det är dåligt "hosthästväder", ge även alger, finns olika sorter.

finns nog att köpa i vanliga hästaffärer och kostar 240 kronor, hästarna älskar det :D skönt att slippa medicinera, men du har haft ventipulmin? kan du inte ha en burk av det och ge hästen det när hon varit extra hostig när det är dåligt "hosthästväder", ge även alger, finns olika sorter.

jaha okej.. då ska jag ta och leta efter det ;) låter spännande.:d
tack så mycket för alla tips!

hej! min 20åriga häst har haft kronisk bronkit sen hon var 4år, prova att ge din häst aceletyncystein, slemlösande brustablett åt människor, fungerar alldeles utmärkt att ge min stora häst. har pratat med mälarkliniken om detta och det är helt ok, man ger 100 mg/dygn åt stor häst i ngr dagar, dom är på recept, lycka till
Hur ger du hästen denna medicin. Känner till denna medicin som är mycket effektiv på människor.

Min får oxå Acetylcystein nu, får 5 brustabletter 2 gånger om dagen. "Brusar" dom i en kopp vatten och häller över maten, hon tycker dom är jättegoda! Smakar citron säger bror som har snott ett rör :D

Min får oxå Acetylcystein nu, får 5 brustabletter 2 gånger om dagen. "Brusar" dom i en kopp vatten och häller över maten, hon tycker dom är jättegoda! Smakar citron säger bror som har snott ett rör :D

vart ahr du köpt dom?:o

Hej! Jag har också en häst som har hostat sen tidigt i höstas och andningen kan ibland vara lite ansträngd. Fick också dyr medicin av veterinären och hon blev piggare ett tag, men nu är hon sämre igen! Vet inte vad jag ska göra, inget verkar hjälpa! Blöter höet och försöker undvika damm med henne, men inget verkar hjälpa...
Vi kanske kan hjälpa varandra...?!

Låter så hemskt när hon hostar och andas tungt...jag rider lugnt med henne, men hon har vilat mycket oxå!

//Linda:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 905
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 130
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 149
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V