Hjälp till HostHäst

G

gullebarn

Jag har en c-ponny som har blivit mycket dålig pga all pollen som har varit:cry:
Hon började hosta på våren och då var vi till veterinären och hon fick (dyyr) medicin. Efter det blev hon lite bättre.. Men sen efter all denna pollen så har hon blivit mycket sämre igen :cry:
Veterinären sa att man ska köpa en såndär sak som dom får andas i.

har du någon hosthäst? Finns det någon hjälp man kan ge dem?
Tycker så synd om henne när hon går i hagen och hostar =,( Låter precis som att hon har nått som irriterar i halsen, hostar ofta när hon börjar äta och när hon anstränger sig lite.

Vi har inte ridit henne nu utan hon har fått gått ute i hagen, ibland har vi bara lett henne på promenader..

Sv: Hjälp till HostHäst

Måste bara lägga in en fråga, om jag får, vi har samma bekymmer i stallet här hemma i Skåne.
Är det någon som vet om det "går" någonting här nere som ger hosta o feber? Jag hör att grannens hästar också går o hackar lite granna nämligen.
Vi har haft veterinär ute flera gånger och de har gett både penicilllin och vidgande medicin men jag tycker inte riktigt att det vill ge med sig helt. Det har bara drabbat unghästarna, inte någon av de äldre.

Vet inte riktigt. Men här uppe har dom sagt på kliniken att det är väligt många hästar som blivit dåliga pga att det har varit så mycket pollen..:(

Min ponny hade hosta innan (som hon blivit behandlad för, men hostan går inte att bota helt bara underlätat för henne.), hon brukar få lite hosta på vårkanten. Nu har hon dock blivit mycket sämre.
Och jag tror att det är för all pollen.. har hört flera som säger att det beror på det.. :crazy:

Tråkigt är det i alla fall...Har din haft feber? Vilken medicin har ni provat?

nej hon har inte haft feber. hon fick medicin hörut, och nu äter hon det igen. minns inte vad det heter med det är i små kapslar, nu i början äter hon 3 per dag..:( min stackars tjej :cry:
hon ska börja äta ensilage också.. och så står hon på torv och det blir vattnat likaså hö, och hon ät ute så mycket som möjligt.. vet inget annat vi kan göra jusst nu. bara att hoppas att hon blir bättre snart

Har haft yngre hästar här i gävle som varit hostiga å haft rinnande näsa. Det har mest berot på att det varit så fuktigt hela tiden å några plusgrader konstant dygnet runt. Det problemet löste sig iochmed att det blev riktig vinter här uppe. Själv funderar jag på om det har med att göra att dom äldre hästarna har bättre resistent mot "fuktigt väder" eller med lättare ord bättre imunförsvar helt enkelt.

Har inga direkta bra tips att ge förutom "mänskliga" hjälper.

Har en kompis som var väldigt allergisk mot pollen. Hon höll sig inomhus väldigt mycket för i tiden å gick bara ut under pollentiderna för att åka fram å tillbaka från skollan. Å när hon då kom hem så hade hon feber, var snorig m.m. Men hon började ta sprutor emot detta å det hjälpte nå enormt mycket så hon kunnde börja vara ute några timmar om dagen utan att få problem, vilket hon tyckte var enormt skönt. kan det finnas liknande sprutor för hästar? Isåfall skulle det kunna vara en tanke att diskutera med enveterinär men det tar ju desvärre ett tag innan dom börjar hjälpa.

Har inga direkta bra tips att ge förutom "mänskliga" hjälper.

Har en kompis som var väldigt allergisk mot pollen. Hon höll sig inomhus väldigt mycket för i tiden å gick bara ut under pollentiderna för att åka fram å tillbaka från skollan. Å när hon då kom hem så hade hon feber, var snorig m.m. Men hon började ta sprutor emot detta å det hjälpte nå enormt mycket så hon kunnde börja vara ute några timmar om dagen utan att få problem, vilket hon tyckte var enormt skönt. kan det finnas liknande sprutor för hästar? Isåfall skulle det kunna vara en tanke att diskutera med enveterinär men det tar ju desvärre ett tag innan dom börjar hjälpa.

mm okej.. det har jag inte hört talas om att det kunde finnas något sådant för hästar.. Hon får medecin nu igen mot hostan. Få se om det blir bättre :cry:

Usch då, tråkigt :(

Du får höra med veterinären. Det e ju inte så bra att komma till hoststadiet. Iaf inte för bronkit hästar som viserligen inte alls e samma sak. Vi har ju eller vi äger fortfarande men han är iväg skickad på pension nu en bronkit häst och ju mer han hostar desto mer ärvävnad bildas i lungorna. För mycket ärvvävnad i lungorna leder till att man kanske måste avliva tyvärr. Fast det kanske inte gäller allergi hästar.

Men kolla upp om det finns något förebyggande, allt som är förebyggande e positivt :)

På din beskrivning låter det som någon form av bronkit och inte allergi, om det hade handlat om allergi så borde din häst nu ha en period av lättnad för luftvägarna eftersom den utlösande faktorn inte finns nu. Men så är inte fallet, utan din pålle har kvarstående problem.

När man har luftvägsproblem av detta slag, så är det hela miljön runt hästen man måste tackla. Det verkar ni ju har gjort, sista möjligheten om den inte skulle bli bättre är faktiskt att prova på sk lösdrift. Dvs installning endast i korta sekvenser vid behov, i övrigt ute ständigt med tillgång till ligghall. Många hästar med luftvägsproblem har fått hjälp på detta sätt, kanske att alternativ värd att prova.

Tror precis som boj att det är något annat än pollenallergi, nu finns det ju inge pollen! Min häst fick lika symtom som din och under ungefär samma tidpunkt (en månad tidigare) Och hon fick diagnosen astma ganska fort. Efter att hästen gick på bete hela sommaren och lösdrift nu i vinter så är hon numera symtomfri och behöver inge mediciner :)

Om man gillar naturmedel så har Svenne Linblom, Alyose AB ett extrakt som heter snormota som jag själv har använt med suveränt resultat. Givetvis så ska man inte använda detta på hästar med rejäl hosta utan då istället i första hand kolla med Vet.

ja det skulle kunna vara bronkit. Hon har haft hosta innan våras också, men hon blev så mycket sämre när all pollen kom. Så det är ingen allergi utan kronisk bronkit =,( Få se om hon blir nå bättre av medecinen annars, eller egentligen nu direkt borde man prova att ha henne på lösdrift. Men jag vet inte vart det skulle vara någonstanns.. jag får fundera ut något

Okej, men isåfall blev hon nog dålig pågrund av det fuktiga vädret vi haft denna början på "vintern" om man nu ska kalla det för vinter.
Våran kille var det bäst å låta stå vid fuktigt och kvavt väderlag. Annars hostade han mest.
Vi hade honom på lösdrivt funkade utmärkt. Leta runt lite gran å se om du kan hitta något stall med lösdrift. Det e suppertbt verkligen. Ofta brukar en del islandshäst stall ha lösdrift så dä'r e en bra plats å börja sökandet. Vihade ju lösdrift på våran gård, men lite långt för dig + att den numera e såld iochmed att mammas lilla älskling fick avlivas :( å min sålde jag pågrund av storleken vilket jag ångrar numera, kommer aldrig hitta en så bra dam igen. Bland annat därför som vi skickade iväg gamlingen med bronkit till pensionat delvis även på grund av att han har sommarexem å där vi bor var inget ultimat ställe för en exem häst tyvärr :(

Jag har ett sv hbl med kronisk bronkit och där årstid o väder spelar in. Med hjälp av vissa åtgärder har han blivit hostfri och pigg o alert.
1. Jag blötlägger hö+ krafft flera timmar innan fodring. Gör iordning både morgon o lunch på kvällen innan.
2. Vid sämre dagar/perioder ges alger, Carrageen från Alg-Börje. tel.
3. Massor av utevistelse.
4. Uppmärksam på underlag så jag inte rider i paddocken när det dammar mycket.
5. Sopar inte stallgången när han är inne eller strax före han kommer in.
Detta ledde till att min häst nu lever ett bra liv igen. Tråkigt nog hann veterinären dömma ut honom för tidigt och min mest vinstrika häst lever nu ett pensionärsliv.

Lycka till!
Lycka till.

Jag har en New Forest ponny som är allergisk mot damm. Det hela började när han var 6 år och då hjälpte det med att byta underlag till torv och byta krosshavre till fibergi. Med åren och byte av stallplats så har han blivit sämre. Han fick en allergisk reaktion när han av misstag, från stallägarens kille, fick dammigt hö :mad: Han kan inte stå inne i stall längre, då behöver han ha max dos av ventripulmin, astmamedicin, för att överleva :( Han stod i utebox förra vintern, med torv som underlag. Han fick hösilage och kraftfoder som absolut inte dammar såsom fibergi och betfor, han hostade några få gånger på hela vintern. Denna vintern har han gått på lösdrift istället och ingen hosta alls :banana:
Han är såpass känslig att han hostar om det dammar lite när man rider i paddocken. Han kan inte ha utebox granne med något annat underlag än torv. Så måste jag tänka på att ingen sopar när han står på stallgången eller strör boxen etc. allt som kan damma är uteslutet. Men nu mår han bra och är pigg och glad.
Frågan är ju vad din häst är allergisk mot men detta kanske kan ge dig några nya tankar.

hej! min 20åriga häst har haft kronisk bronkit sen hon var 4år, prova att ge din häst aceletyncystein, slemlösande brustablett åt människor, fungerar alldeles utmärkt att ge min stora häst. har pratat med mälarkliniken om detta och det är helt ok, man ger 100 mg/dygn åt stor häst i ngr dagar, dom är på recept, lycka till

Hej!!!

Jag kan varmt rek alger ..räddade våran häst när han hade svår hosta...är idag helt frisk.. kika på algbörjes sida..du kan googla.minns ej adressen. Lycka till!!!

Min medishäst jag red för några år sen fick bronkit. Han gick ute så mkt som möjligt o om möjligt undvika dammiga stall.
Läste då en artikel att färskriven ingefära skulle vara bra. Dock provade vi det aldrig. Kankse kan vara värt ett försök?

Måste tacka för alla svar, verkar som att flera ger sina hästar alger..? borde nog prova det. Hon har ätit sin medecin klart nu, är faktiskt bättre-och otroligt pigg! Hoppas så att hon blir bättre <3

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 905
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 130
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 149
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V