Hjälp tävla på lördag.

L

Lisaaa__

Hej alla där ute!

På lördag ska jag och min d-ponny för första gången tävla L : d hoppning. Bara 80 cm men det är inte höjden jag fundrar på så mkt det är just före hindret, hon har en tendens till att komma fel in antingen hoppar in för tidigt eller för sent och efterhindren tar hon tag i bettet och kör ner huvudet och det går i 120 km :S Hoppade henne idag och man hinner knappt med och svänga när det går så fort, försöker stoppa henne men hon verkar inte bry sig. Någon som har ngt tips tills på lördag? Vi hoppade en oxer på 1m idag, kom lte fel in men vi kom över :o) Tänker att 80cm är ju inte så högt så att komma lite fel in spelar väll ingen roll nu på debut tävlingen men jag vet inte . Tkr ni jag ska ta några språng med henne på fredag?(hästen älskar att hoppa) Snälla, någon som har några tips på mina funderingar och tänk om jag glömmer banan ;s

kram

Sv: Hjälp tävla på lördag.

att hitta rätt avstånd till hinder är inte alltid de lättaste, men tränatränaträna med bommar, räkna galoppsprång, lär dig hästens storlek på sprången & lär dig korta & länga.. hoppa låga hinder så hittar du lättast avstånden. de kommer med tiden :) räta upp tig direkt efter hindren och ta & lätta lite som att säga 'här är jag' så hon lyssnar på dig. och visst kan du hoppa lite på fredag, bara checka av att allt stämmer inför lördagen! lycka till! :)

Håller med ovanstående.. träna träna träna :bump: det kommer att ge resultat.
Men om du känner att du inte har riktigt kontroll kanske du borde vänta med att tävla? Men det är självklart upp till dig. Känenr du dej redo så tävla på ;) 80 cm är inte högt. Men är ju bar om man har kontroll på hästen åsådär.
Lycka till på lördag iaf :)

Jag har haft ungefär samma problem. då tränade jag mkt med markbomar (bom ett galopp språng innan hindret) tillslut lär dom sig hur dom ska göra! :)

du har redan fått bra tips, men jag tvivlar på att du ska kunna "lära in" något nytt tills på lördag.. lycka till! :)

Det ända tips jag kan ge dig är att inte hoppa "före" ponnyn. Sitt, sitt sitt och låt hindret komma till dig. Annars blir det lätt att hon litar på dig och hoppar när du "säger" det till henne (alltså lättar ur sadeln).

Det behöver inte vara problemet, men det funkar fint på min ponny som gärna slänger sig iväg lite tidigt :p

Hålle rmed alla, kan inte ge något mer tips.. håller speciellt med Camomill_ om att sitta och låta hindret komma till dig, det brukar hjälpa!

Ha kul bara, det är ju inte på elitnivå än!:)

Lycka till!!!!!:D

Håller med tipsen dom innan mej nämmt.
Men du o din häst kanske inte riktigt är redo för att tävla?

kl

jag anser när man ska ut och tävla räcker att man bara ska hoppa en clear round, att huvudsaken är att man ska kunna styra och stanna hästen. det handlar inte om hoppning utan det är bara pluset. man ska kunna stanna och styra och inte skena genom banan-

ställ ett hinderstöd framför hindret, asså typ 5 meter bort eller mer, hästen får inte bli skadad.
hästen kanske blir stoppad.
skritta över ett 30 cm. hinder, trava och slutlogen gallopera.
det kan hjälpa, eftersom om du håller i hästen i skritt o trav och då kanske hästen inte springer iväg med dig på samma sätt då.
på vilket sätt? lär dig hur din häst gör efter hinderet. då kan du t ex. ta i höger tygel svänga på en volt och fortsätta sedan eller något!
håll hästen rak med skängklarna.håll om,håll om, håll om!!!!!
ta hinder fångare och ha ett tjokare bett.:smirk: :smirk:
så KANSKE det hjälper......

lycka till på lördag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 174
Senast: Bison
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?