Hjälp, tack!

R

roover

Just nu vill jag ta reda på allt som har med hästar att göra, är det någon som orkar förklara vad barockridning i helhet är? Ser ut som "finare dressyr" för mig. :D

Hur ofta är det tävlingar i sådan gren? Har aldrig hört talas om det i en ridskola så är det mestadels bara för privat bruk?

(Fast spanska ridskolan har man ju hört talas om..)

Tackar för svar!
Mvh /janna

Sv: Hjälp, tack!

Ingen som har ett svar..? :/ Kom igen! :) nånting finns väl att säga.. :P

Jag tror ingen orkar svara för det poppar upp sådan här frågor titt som tätt. Blädra bakåt skall du se.
Men jag vet inte om ngn fått ett bra svar.

Jag kan dock säga att Barock och Spanska ridksolan är inte samma ridning,
Jag själv är inte barockare, men vet lite om Spanska Ridskolan.

MVH SUS

Var det barockridning eller "barockridning" han syftade på?

Har de övergett Guérinière?

Han syftade på den store Mästaren själv, och sa en del saker som inte lämpar sig för tryck.
Då var han lite upprörd.:angel:

Angående Gueriniere ( som jag inte hinner stava till :D) och just att plocka upp hans hjälpgivnig så menade han att "Allt var inte bättre förr."

Självklart bygger ju SRS på Guerniere men det behöver ju inte betyda att man är boskatavstrogen, så har jag förstått det.

Jag tycker inte att jag kunde hitta något av vad han gjorde som är annorlunda tänk från det tyska som jag är upplärd i.

Senast ändrad:

Hmm. Intressant...

Roover, har du kollat in den nålade tråden här på forumet om barockridning?

Nee, inte sett ännu :P Men tack för tipset ändå hehe :)

Haha, oj men går det att radera sånna här egna trådar då? Hmm, nu känner jag mig jobbig bara :P *doh*

Om man ser till samlingsordet Barockridning som kan innefatta flera inriktningar så finns det tävlinsgrenar som man någ kan säga faller inom ramarna. Men nu har jag glömt bort vad den däringa grenen heter som är lite som western fast för spanjorer :D

Generellt sett så har man ju fler trappsteg än i vanlig dressyr, när man kommit till de svåraste delarna av tävlingsdressyren så återstår skolorna ovan mark. Alltså fokuserar man på de bitar som gör att man kommer dit på ett bra sätt, avslappning, att hästen är väldigt lyhörd och mer eller mindre självbärig, väldigt stark i bärmusklerna med skjutmusklerna verkar nästan underprioriteras :D
Balans är ett väldigt viktigt nyckelord vilket hör ihop med samlingen och lättheten i hjälperna..

Kort sagt, man har liite annorlunda prioriteringar och man har liite andra mål och därför går man också liite annan väg dit än i tävlingsdressyr :) Inom vissa inriktningar ser man det också som att dressyren är till för hästen, inte hästen för dressyren vilket säger sej själv att hästens hållbarhet och välbefinnande går före att visa upp sej på tävlingar.

Ha! Tack för svaret! :) Det verkar väldigt rimligt det du skriver, Totola, Trodde alla övergivit denna tråd, jag vill fortf. radera den eftersom jag var blind o såg inte "titta-här-innan-du-skriver-en-tråd"-tråden haha

Men det var fint beskrivet. Skulle gärna vilja pröva på barock på ridskolan då jag inte har någon egen polle, men vi får se hur det blir med det :D

rider du själv barock, Totola? :)
/jannica

Jag blandar lite men är mest inne på Akademisk Ridkonst som ju är en sorts barockridning. Brukar använda den stil som passar bäst till hästen och metoderna varierar..
Annars har/är jag också lite inne på klassisk fransk dressyr, är liiite inspirerad av western och NH och plockar en del från vanlig dressyr (god ridning är alltid god ridning ;) ).

Har blivit så att de hästar jag haft har haft såna problem som man fokuserar på väldigt mycket inom "barock" på ett för mej logiskt sätt, till exempel rakriktning och avslappning. Men också bärigheten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar