Hjälp! svullen has?!

A

armando

:(

idag när jag kom till stallet var armandos vänstra bakben jättesvullet och varmt.
Han var väldigt jobbig igår när jag red honom så vi avbröt träningen och i boxen sedan var han ganska hängig. så jag tänkte att han kanske hade feber och pysslade om honom också, så fick han vara ta det lugnt. idag var han jätteglad och pigg men benet såg inte alls bra ut. :(

första hästen, vet inte vad jag ska göra?
vi ska på träning 29-30 december, ska jag ringa och säga att vi nte kommer?
när ska jag tillkalla veterinär?

:cry: :cry:

vad tror ni att det kan vara?

Sv: Hjälp! svullen has?!

Efter som du själv inte har en aning om vad som hänt med hästen, så ta ut veterinär. Troligen hade han ont igår och det var därför som han var hänig. Olika hästar reagerar olika på smärta så det är svårt att säga något utan att känna hästen.

Går han i samma hage med andra hästar?
Har han brodd?

I måndags när jag hämtade in min häst från hagen var hans ben också svullet ( märkte det när jag skulle sätta på reflexer ). Så jag bad persolnalen kolla på det och under all päls på benet fanns ett sår från en broddspark. Eftersom svullnaden inte gick ner över natten fick han jodopaxomslag, men idag var han fortfarande svullen så vetrenären sa att vi skulle ge nått infektionshämande [typ nått på P.. ]
Iaf det kan ju vara så att din häst trampat sig eller fått en broddspark...

nej, han har inga broddar, och kompisarna i hagen är tillockmed oskodda.

:(

jag är jätteorolig, är det såna här saker som aldrig ger med sig?
för ibland kan man ju läsa om här på buke om hästar som liksom aldrig repar sig.

men jag ska ringa distriktsveterinären så tidigt som möjligt imorgon.
:cry: :cry:

/matilda- som är jätteorolig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 041
Senast: cf234k
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 999
Senast: kolblakkur
·
Hästvård I förrgår var en av hästarna väldigt halt i ett bakben. Ville inte stödja på benet och kraftigt halt i skritt. Ringde till veterinären...
Svar
1
· Visningar
1 440
Senast: mooi
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar