Hjälp svansen klias av!

P

PansParis

Min häst kliar sin svansrot så stora delar av den börjar bli avkliade. Jag har tvättat och hållt rent och snyggt. Är dock lite rädd att tvätta för mycket om den skulle bli torr. Smörjer med mjukgörande helosan. Men hon slutar inte klia sig. Vad beror detta på? Har ni några bra tips? Är orolig över hennes fina svans som börjar försvinna!

Ska prova smörja in med olivolja idag se om det hjälper!

Men jag är jättetacksam om jag fick lite tips av var detta beror på och hur man kan lindra kli symptomen!

Trevlig dag!

Mvh Jenny
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp svansen klias av!

När började klådan? kanske har hästen fått solexem ellr något liknande? Hästen kanske är allergisk mot eventuella flugmedel eller liknande?:confused:
det jag vet hjälper mot klåda är ju kortison, men det får du prata med en veterinär om. Prova helosan med solskydd kanske?
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Varför kliar din häst sig, kan hästen ha soleksem? Kan du ha tvättat så mycket att den kliar för den blivit irriterad/torr? Eller har den ohyra?
Vad tvättar du med? Vssa medel är så skarpa att hästen inte tål dom.

Smörj inte med olivolja, om solen skiner så för oljan en brännande/stekande effekt.
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Kanske borde du inte mixtra så mycket utan bara låta det vara. prata med en veterinär tycker jag. håll bara såren rena om det my är stora sår kan du väl använda jodopax. Men som sagt "VET"...
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Jag vet inte jag har haft hästen sedan hon var fyra (nu 14år) och hon har aldrig varit känslig för solen. Men kan det komma nu på senare tid?

Det började för några veckor sedan. Jag använde gul såpa när jag tvättar henne, det ska ju inte torka ut så pass mycket.Har inte haft något annat än helosan och såpa i svansen. Men det borde väl gå att ta på oliv olja nu på kvällen när hon står inne?

Jag blir så orolig... En häst i vårat stall har haft samma problem och hon hade någon slags jord bakterie ... Kan det vara det som spökar?
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

mimmi_pippi skrev:
Kanske borde du inte mixtra så mycket utan bara låta det vara. prata med en veterinär tycker jag. håll bara såren rena om det my är stora sår kan du väl använda jodopax. Men som sagt "VET"...


Jag ska tillägga att det inte är några sår "bara" avskad svans på vissa ställen.
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Jag skulle undvika alla "tvättmedel" och vid behov enbart skölja med vatten.

Apoteket har en "återfuktande hårbottengele" som fungerar utmärkt om det blivit torrt och mjälligt. Masseras in varannan dag. Kladdar inte.
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

om hästen är ordentligt avmaskad (träckprov) skulle jag testa AVS 14 min förra ponny kliade svansroten under sommaren, aldrig annars inga andra tendeser till eksem, använde det på honom och det fungerade väldigt bra.
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Du behöver ju först ta reda på varför hästen kliar sig! Ta ut veterinär. Är det knotteksem så kan du testa att tvätta med Hexocilshampo och sen smörja med Equicreme eller Equilotion, det och flugtäcke funkar på vår ponny med lindrigt knotteksem.
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Min pojke har också börjat klia svansen. Inga exem eller något sånt. Tvättade med hexocil och det blev bättre ett par veckor men nu har han börjat igen... :crazy: Ska dock göra ett träckprov för att vara säker på att det inte är mask i första hand.
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Bison skrev:
om hästen är ordentligt avmaskad (träckprov) skulle jag testa AVS 14 min förra ponny kliade svansroten under sommaren, aldrig annars inga andra tendeser till eksem, använde det på honom och det fungerade väldigt bra.

Var får man tag på AVS 14? Är det en kräm man smörjer på eller?

:bow:
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Flummflicka skrev:
Min pojke har också börjat klia svansen. Inga exem eller något sånt. Tvättade med hexocil och det blev bättre ett par veckor men nu har han börjat igen... :crazy: Ska dock göra ett träckprov för att vara säker på att det inte är mask i första hand.

Jo jag ska "kolla masken" i veckan. Men kan det verkligen vara mask om de kliar svansen?

:bow:
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Om det ej är mask, svamp eller reaktionen av all tvättning så kan det vara allergi mot svidknott. Allergier kan man försöka behandla med immunförsvarsuppbyggande behandling. Tex. örtterapi, akupunktur, homeopati eller humoralterapi. mvh Jenny
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Knott, eller soleksem troligen.

Vissa hästar (ofta skimmlar) brukar reagera på många flugmedel/sprayer även pälsglans och schampo. Är hästen irriterad på insekter i hagen?

Först: sluta använda med ovanstående + alternativ


är du säker på att det är någon sorts irritation på insekter, köp horsol funkar jätte bra för hästar med lite lättare klåda, som din:

Vissa hästar utvecklar under sommaren hudirritationer (eksem) som medför förtjockning av hud i man-och svansrot. Horsol hjälper till att återge huden ett normalt tillstånd. Horsol är inget läkemedel & botar inte grundorsaken till tillståndet. Däremot kan Horsol, tillsammans med åtgärder för att minska knottangreppen, lindra obehagen hos din häst & därmed öka användbarheten. Använd Horsol under hela sommarsäsongen. 1 gång dagligen under de första 7-10 dagarna, därefter 2-3 gånger i veckan allteftersom huden normaliseras. Sörj under hela tiden för god hud & pälsvård.


på min prövade vi AVS 14 men anvisningarna stämmde inte riktigt, på en sommar gick det åt 1 liten och två stora flaskor och det var bara att smörja varje dag annars kliade hon. blev för dyrt så vi köppte horsol som funkade utmärkt
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Det låter som eksem, så du börde smörja in med något som bedövar lite och tar bort klådan.
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Har samma problem med min förutom att det klias året runt vissa perioder. Jag tvättar svansroten med lactacyd, dock inte för ofta. Sen har jag provat allt möjligt, det bästa har varit Bio Skin Oil från leovet, innehåller bl a johannesört!
Jag har fått för mig att kliandet kanske beror på värme...
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Min häst började helt plötsligt klia svansen förra sommaren (inte i år ännu...) smörjde med vitvinsvinäger spätt med vatten (50/50). funkade jätte bra!!
Annars finns det nylandershästkräm (heter så va?!) med tjära som oxå är väldigt bra.
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

nicodemus skrev:

Inte barnolja. Det blir för varmt i värmnen. Om det nu är så att svansen är uttorkad vilket den förmodligen blev om du använde outspädd gul såpa, tycker jag att du ska smörja roten med lite glycerin från apoteket (extremt fuktgivande), sen tycker jag att du i fortsättmningen kanse ska späda ut såpan om du inte redan har gjort det. det kan ju även vaa så att din häst är känslig mot såpa, men det är väldigt ossannolikt med tanke på att såpa är så naturligt...:bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 627
Senast: Josofinito
·
Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter...
2
Svar
30
· Visningar
5 884
Senast: 95johsv
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 152
Senast: Lisa2014
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 579
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp