HJÄLP.stapplar bak, svårt att böja sig ner

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Nanini

vet ej vad felet är så om någon kanske har nån aning om vad det kan vara så är det till stor hjälp... pållan var stel i förrförrgår.. brukar trava in i stallet när hon får gå själv. igår gick hon saaaakta sakte efter så jag reagerade... hon verkade även ha svårt att äta från marken. Vilade mycket på ena fram när hon hade huvet nere. Försökte få henne att trava i går morse och då var det välldigt motvilligt. stapplade med bakbenen, brett i sär och jag tyckte hon satte dem långt under sig. Tyckte även att hon satte ner fram konstigt... det lätt annorlunda med skorna mot betongen i gången.
fick jusst ett sms från en annan i stallet att hon var mycket sämmre idag hela hon var ganska stel...

Sv: HJÄLP.stapplar bak, svårt att böja sig ner

Innan jag säger något annat:
Ring OMEDELBART ut en veterinär eller åk in på en klinik!!!:mad:

Här kan ingen säga vad som är fel eller hjälpa din häst utifrån din text, men vi kan såklart spekulera om vad vi tror. Men ring till en veterinär först.

*Håller tummarna* :bump:

oja jag ringer och försöker få dit någon så klart! självklart! sitter på jobbet och skakar som et tok! ska kasta mig hemmåt så fort jag fått tag på nån! verkar omöjligt... nej vi har många akut fall just nu... blää.

inte varm i hovar ingen feber

Okej, vad bra!

Hoppas att du får tag i en veterinär fort! Inte kul när de blir sjuka:(

nej fy jag får snart hjärtattak!

Ngt neurologiskt? Fått en smäll kanske så det har hänt något med en kota i ryggen/nacken, eller kanske någonslags akut ataxi?

Låter hemskt otrevligt iaf, hoppas du får tag på veterinär SNART!

Behöver dom inte alltid ha. Beror på vilken grad det gäller. Vanligen har dom feber i utvecklingsskedet, men den kan även komma efter det akuta stadiet. Ökad värme KAn kännas, men inte alltid.

Hon är vaccinerad för stelkramp eller hur?

Hoppas allt ordnar sig iallafall och du fått tag på veterinär...

tänker botulism eller någon annan form för förgiftning, ring vet för detta är ett akutfall!!

inte haft ut vet än, inget akut fall enligt dem. Kommer en under dagen. Jag tror inte det är fång, hon är varm i korset o lite på skinkorna. Stel/hårda muskler och jätte om. ömmar när man lägger på handen kickar om man försöker känna hårdare. Tyckte inte gången var så dålig igår när jag lät en annan springa med henne, det var värst när hon skulle vända och sakta av från traven. då körde hon ut bakbenen. fortfarande svårt att böja sig ner... kommer inte äns ner när jag la morötter på golvet.. pusta och grymta

japp hon stelkramps vaccinerad, men det får dom väll inte bara sådär?

Det låter som fång tyvärr, då får dom svårt att vänd och blir stappliga.:( Men hoppas jag har fel!

korsförlamning ? När min pålle fick det va det ungefär samma som din häst. Men min hade jätte hög feber, men det kanske dom inte alltid får ?

jag läste att korsförlaming kom efter en stunds arbete men det kan kanske inte behöver vara så?

hon har aldrig haft fång aldrig varit känslig för kraftigt gräs/hö på det sättet så jag har svårt att tro att det är fång.

Min som fick det va 3 år och oinriden så hon va inte arbetad alls.

Vad är det för jäkla veterinär du har :mad: ?
Jag tycker också det låter som korsförlamning. Bylta på med varma täcken! Lycka till!

okej jo den tanken slog mig med men jag har ingen aning om hur det yttrar sig. har haft turen att inte vara med om så mycket än... förklarade för vet och han trodde mer på nån infektion :confused:. men men går som en "hyperaktiv zombie" på jobbet. Har inte fått en specifik tid så jag bara väntar på att han ska ringa så jag får kasta mig iväg!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
Hästvård Jag behöver hjälp! Köpte vår ponny för ca 10 månader sedan. Hon är väldigt svår att rida och till en början tänkte jag att allt kommer...
2
Svar
23
· Visningar
2 193
Senast: cajsa
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 311
Senast: jerseyko
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 803
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur