HJÄLP.stapplar bak, svårt att böja sig ner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP.stapplar bak, svårt att böja sig ner

Jag har exakt samma erfarenhet. Och förstår heller inte varför veterinären inte kom ut på studs. Jag hade stått på mig tills han/hon var hemma hos mig.

Det finns ju grader på den akuta skalan också.

Blod som sprutar, tarmvred/kolik, kalvar som inte kommer ut o.s.v. saker som måste åtgärdas omedelbart om det inte skall bli riktigt dåligt.

TS häst verkar ju ha ett mera långsamt sjukdomsförlopp och kan därför behöva vänta på sin tur efter de som måste ha omedelbar veterinärvård.
Är det verkligen så svårt att förstå?

Det är klart att det finns grader även på en akut skala. Det tror jag att alla inser. Men i så fall är jag glad att jag inte har samma veterinär som ts. Jag får det till att h*n måste ha väntat på vet i ca 48 timmar när det senaste inlägget skrevs. Om man förutsätter att vet tillfrågades när hästen blev sämre. Det var visserligen strax före julafton men ändå. Jag kan inte tänka mig att jag hade fått vänta så länge. Men det är kanske jag som bor i rätt del av Sverige?

I visa delar av landet så är det mycket svårt att få tag på veterinär.
Då så är det distriktsveterinären som gäller och den måste ta alla kossor före hästarna.
Sådant är uppdraget.

HUr har det gått?

Jag tänkte direkt virus eftersom jag har sett såna symtom då ett virus brutit ut, med ont i kroppen precis som vi kan få.

Eller korsförlamning, det kan bero på mkt springande i hagen tex, i kombination med att den ev stått inne mkt tidigare eller mkt stilla.

Fång kan det ju också vara.

Tänkte på detta med korsförlamning och svettiga hästar. Har hästvärlden glömt detta med halm under täcket....
När jag började med hästar för över 35 år sedan så ställdes aldrig en svettig häst in på stallet med bara täcke...?
Den skulle svampas med varmt vatten, och torkas med halmviska, halm man snurrade ihop och gned hästen med över hela kroppen tills den var torr. Där efter så lade man halm över ryggen under täcket så att det skulle bli en luftspalt mellan hästens rygg och täcke... Är det ngn som gör så nu för tiden, har då aldrig sett ngn på klubben göra så mer än att jag gjort det ibland när de varit svettiga. Tycker att man mest ser hästar som duschas direkt efter ridturen och på med ett fleecetäcke... Men jag har heller aldrig haft korsförlamning på mina hästar...:laugh:
En grundregel som jag lärde mig på sjuttio talet. Aldrig svettig och varm häst bara in i boxen, oavsett om den var svettig efter ridning eller om den sprungit sig svettig i hagen....:cool:

Blod som sprutar, tarmvred/kolik, kalvar som inte kommer ut o.s.v. saker som måste åtgärdas omedelbart om det inte skall bli riktigt dåligt.

TS häst verkar ju ha ett mera långsamt sjukdomsförlopp och kan därför behöva vänta på sin tur efter de som måste ha omedelbar veterinärvård.

Va? Har jag sagt att hennes häst borde fått vård före ett djur med ett mer akut problem? :crazy: Om veterinären har fullt upp med mer akuta fall är det ju en helt annan sak.

I visa delar av landet så är det mycket svårt att få tag på veterinär.
Då så är det distriktsveterinären som gäller och den måste ta alla kossor före hästarna.
Sådant är uppdraget.

Fast om man nu bor där det är så får man ju se till att lösa det på andra sätt. T ex genom att ha en transport man kan låna så man kan ta sig till en klinik.

Tänkte på detta med korsförlamning och svettiga hästar. Har hästvärlden glömt detta med halm under täcket....
När jag började med hästar för över 35 år sedan så ställdes aldrig en svettig häst in på stallet med bara täcke...?
Den skulle svampas med varmt vatten, och torkas med halmviska, halm man snurrade ihop och gned hästen med över hela kroppen tills den var torr. Där efter så lade man halm över ryggen under täcket så att det skulle bli en luftspalt mellan hästens rygg och täcke... Är det ngn som gör så nu för tiden, har då aldrig sett ngn på klubben göra så mer än att jag gjort det ibland när de varit svettiga. Tycker att man mest ser hästar som duschas direkt efter ridturen och på med ett fleecetäcke... Men jag har heller aldrig haft korsförlamning på mina hästar...:laugh:

Nu för tiden har man täcken som andas och transporterar ut fukten från hästen. Halmen använde man innan såna täcken var så vanliga.

Hästägaren bad om råd.
Ibland händer saker med hästar som man inte varit med om förut.

Men här i denna tråd dök det upp en diverse inlägg om att äga släp eller inte..
Väldigt konstruktivt :mad:

Och i och med ditt intelligenta inlägg så lär vi övriga aldrig få reda på hur det gick med hästen :grin:

AM

Håller med fullständigt :bow:

Hej!

Hoppas du fått tag i veterinären och att det löst sig på något sätt :)

Annars måste jag tyvärr säga att det låter precis som det min häst drabbades av och som vi blev tvunga att ta bort honom för efter nästan två fruktlösa veckor på kliniken - Inte ens obduktionen visade att något skulle vara fel men ändå hade han fruktansvärt ont och gick precis som du beskriver om man försökte mana på honom.
Vad jag vet lyckades de endast lokalisera problemet till ena bogen trots att det först visade sig i bakkärran men inget syndes på varken röntgen eller UL. :(

När jag ringde tyckte de inte heller att det var något akutfall utan trodde att det var någon lindrigare förstoppning, så tydligen kan det ge sådana symptom. Man kan även misstänka korsförlamning och som de andra sägar kan det säkert även vara fång så vi får hoppas att det var någon av dessa kända sjukdomar din häst har och som den ändå kan bli någorlunda återställd från :)

Om det visar sig att det inte var något av de vanligare sjukdomarna, skulle det vara jättesnällt om du ville PM:a mig och berätta mer då jag är väldigt intresserad av att få höra ifall det kanske var samma som min älskling drabbades av och som dina veterinärer lyckades få reda på lite mer av!

Ha det bra och hoppas hästen blir bättre!

// Train

Det är i alla fall så som mina veterinärer svarar när de har mera akuta fall före mitt fall.
Och det kan jag ju hålla med om då.
Något som börjat i går kan nog vänta några timmar till utan att det är någon större fara.

Det är i alla fall så som mina veterinärer svarar när de har mera akuta fall före mitt fall.
Och det kan jag ju hålla med om då.
Något som börjat i går kan nog vänta några timmar till utan att det är någon större fara.

Jo men TS ringde ju inte ens och rådfrågade direkt.

Håller med fullständigt :bow:

Exakt vad är det du håller med om? Att det är ok att skriva trådar på Buke istället för att ta kontakt med en veterinär? Eller kanske att man bara ska stryka medhårs så inte TS försvinner och man inte kan få sin nyfikenhet stillad? :angel:

Exakt vad är det du håller med om? Att det är ok att skriva trådar på Buke istället för att ta kontakt med en veterinär? Eller kanske att man bara ska stryka medhårs så inte TS försvinner och man inte kan få sin nyfikenhet stillad? :angel:

Och vilket inlägg har du bidragit med här för att hjälpa ägaren??:confused:

Man stryker inte medhårs för att man kommer med förslag.
Och inte heller stryker man medhårs för att man är stor nog att inse att alla kan inte allt.
Och inte stryker man medhårs för att kunna så pass mycket om häst att i just detta fall veta att den INTE skall åka nånstans. (eller anlita djurambulans)

När det gäller nyfikenhet så är det svar på frågan som vi alla andra lär oss nåt av..

Men vi lär aldrig få nåt svar då TS kanske inte vågar skriva här??
Fullt förståeligt i så fall.
TS har inte lärt sig att det finns besserwissar överallt.
Då framförallt inom hästsporten.

Usch! :mad:

AM

Nu för tiden har man täcken som andas och transporterar ut fukten från hästen. Halmen använde man innan såna täcken var så vanliga.

Nja, man hade ullfiltar förr bla och ull transporterar också ut fukt bra. Jag tror man glömt mycket av det som var bra för hästarna, för att man tror sig veta att de nya materialen är så bra. De gamla nättäckena gav också luft fö om man la dem under ett annat täcke.

Men fleece är ju bra när en häst är blöt, jag lägger på fleecetäcke (dubbla om det är kallt) och sätter i skrittmaskinen, medan jag plockar undan grejorna. mycket bra:bow:

Ang halm tror jag det föll bort när man slutade ströa med halm. Jag har lagt halm under så när vi hade det i stallet, trots nya material, det är mycket effektivt och bra.

Du behöver inte var orolig man hör direkt om den stannar av nån anledning, dessutom är det inte den sorten där de går i burar utan en äldre där de är uppbundna. Den stannar direkt om något händer som innebär ett krafitgare ryck.

Så tack för omtanken men de går ofta där medan vi gör både det ena och andra:angel: Fikar inte minst:rofl: Skrittmaskin är ett utmärkt hjälpmedel både före och efter riding.

Senast ändrad av en moderator:

Så du struntar alltså i de rekommendationer som står i föreskrifterna?
Är det så som jag skall uppfatta det?

Så du struntar alltså i de rekommendationer som står i föreskrifterna?
Är det så som jag skall uppfatta det?

Nu får du faktiskt ge dig av det uttalandet kan jag direkt säga att du inte har en skrittmaskin, för det första står det BÖR inte SKA för det andra så kan man mkt väl ha koll även om man inte befinner sig vid skrittmaskinen, tror nog inte det finns någon som sitter och glor vid skrittmaskinen utom precis när man vänjer in en ny häst.
Man hör direkt även om man är inne i stallet om det händer något ute vid skrittmaskinen. Tror inte det är många som har kvar några gamla modeller som inte har nödstopp i automatiken och därmed stannar de direkt om det blir onormalt motstånd.
Sitter du och bevakar hästarna i hagen ? Risken är större att de fastnar i ett staket där än att de gör det i skritten.

Jag diskuterar faktiskt egentligen inte just skrittmaskiner utan själva principen om att följa rekomendationer eller inte.
Och av ditt inlägg så utläser jag att du inte anser att man alltid måste det.
I alla fall inte när det gäller just skrittmaskiner.

Kan vi då också kanske komma överens om att det kan gälla andra saker kring hästhållning?
Som t.ex. i TS fall att man faktiskt kan avvakta litet och se hur det utvecklar sig med en häst som verkar må litet konstigt och inte måste ropa på omedelbar veterinärvård bara för att hästen är litet stel en dag?
Och att man då nästa dag kan vänta på att veterinären tar andra och sjukare djur först?

För att det inte finns några absoluta sanningar i alla lägen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
Hästvård Jag behöver hjälp! Köpte vår ponny för ca 10 månader sedan. Hon är väldigt svår att rida och till en början tänkte jag att allt kommer...
2
Svar
23
· Visningar
2 193
Senast: cajsa
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 311
Senast: jerseyko
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 803
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka