HJÄLP.stapplar bak, svårt att böja sig ner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP.stapplar bak, svårt att böja sig ner

Hur är det med hästen idag?
Utgår från att veteinären kommit ut nu. Vad var det för fel??
Hemskt när ens häst mår dåligt. Man känner sig helt hjälplös. Men man är inte annat än människa och man måste lita på sitt eget omdöme och göra så gott man kan. Det finns så många "besservissrar" och de som vet bättre- Det är lätt att tycka och det är lätta att vara efterklok. Kom ihåg- bara den okunnige är tvärsäker. Ju mer man lär sig, ju mer vet man att det finns att lära. Men det är du som har ansvaret för hästen- lita på ditt omdöme, lita på din stallägare och givetvis din veterinär.

Det är omöjligt att gissa vad det kan vara. Låter lite som fång men det skulle även kunna vara kolik (eller hemska tanke- tarmvred)- och då är det ju ännu mer akut. Och kräver annan behandling och vård.

Vad jag tycker är konstigt är att många här på forumet är så angelägna att transportrera en halt häst med dålig balans. Det är blir ett rent h-vete för hästen. Transportera en sjuk häst är en sista utväg. Bättre om du får en bra veterinär att komma ut- men det låter tyvärr på din beskrivnings som det är ganska bråttom.
Lycka till- håller tummarna!!!
Önskar en God Jul till dig och din häst

vet ej vad felet är så om någon kanske har nån aning om vad det kan vara så är det till stor hjälp... pållan var stel i förrförrgår.. brukar trava in i stallet när hon får gå själv. igår gick hon saaaakta sakte efter så jag reagerade... hon verkade även ha svårt att äta från marken. Vilade mycket på ena fram när hon hade huvet nere. Försökte få henne att trava i går morse och då var det välldigt motvilligt. stapplade med bakbenen, brett i sär och jag tyckte hon satte dem långt under sig. Tyckte även att hon satte ner fram konstigt... det lätt annorlunda med skorna mot betongen i gången.
fick jusst ett sms från en annan i stallet att hon var mycket sämmre idag hela hon var ganska stel...

Man skall nog vara ganska vaksam då hästen har svårt att få ner huvudet.
Och ta in kompetent hjälp som går igenom hästen omgående.

Har du tur så kan det vara en enkel sträckning i ryggmuskulaturen. Men har du otur så kan hästen t.ex gått omkull och skadat sig allvarligare i nacke och rygg.

Vi har haft ett par sk. korsförlamningshästar. (efter fölning)
Dom blev liksom tvådelade där framändan fungerade men bakändan gjorde det inte.
Dom kunde alltså äta men var stela och sänkta bak.
Kisset är också av annan mörkare färg.
Att täcka och hålla värmen är viktigt.

Våra fångmärrar har heller inget problem att äta men stapplar framåt då vi t.ex byter box för att mocka åt dom. Ställer framfötterna längre fram än normalt och bakfötterna mer under sig. (fång fram)

Dom få fallen vi haft där det varit problem med maten är då en unge som hade vaccinationsböld, en slinger och en som fick fraktur på en nackkota.

Som någon skrev så ÄR INTE transport av vinglig häst någon bra idé.
Skadan kan förvärras och hästen kan gå omkull i släpet.
(inte ens vi hade övervägt inkörning titll klinik)

Man måste få tag på en bra veterinär och tycker denne att hästen måste in så bör en djurambulans tillkallas. Dom har en speciell anordning där hästen hängs upp i en matta för att hjälpa den med balansen.
Djurambulanser finns det ett flertal i alla fall runt vårt/ditt distrikt.

Jag hoppas att din veterinär nu hjälpt dig till rätta med din häst och att allt gick bra för er.

AM

Varför ringde du inte veterinären direkt när du såg att hon var stapplig? :crazy:

Det finns så många "besservissrar" och de som vet bättre- Det är lätt att tycka och det är lätta att vara efterklok. Kom ihåg- bara den okunnige är tvärsäker. Ju mer man lär sig, ju mer vet man att det finns att lära. Men det är du som har ansvaret för hästen- lita på ditt omdöme, lita på din stallägare och givetvis din veterinär.

Jag vet iallafall att i djurskyddslagen står följande: "Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077). "

Hästägaren bad om råd.
Ibland händer saker med hästar som man inte varit med om förut.

Men här i denna tråd dök det upp en diverse inlägg om att äga släp eller inte..
Väldigt konstruktivt :mad:

Och i och med ditt intelligenta inlägg så lär vi övriga aldrig få reda på hur det gick med hästen :grin:

AM

Hästägaren bad om råd.
Ibland händer saker med hästar som man inte varit med om förut.

Och i och med ditt intelligenta inlägg så lär vi övriga aldrig få reda på hur det gick med hästen :grin:

AM

Du skämtar va? Tycker du att det är ok att vänta flera dagar med en häst med dom symptomen? :confused:

Om det händer något med min häst jag inte varit med om så ringer jag en veterinär direkt. Det trodde jag var självklart för alla som har häst. Ändå läser jag varje dag trådar på Bukefalos om hästar som borde fått veterinärvård för länge sen. :grin:

Men snälla nån, läs ordentligt. Det stod enbart att hästen var stel nån dag tidigare och symptomen visades inte förrän dagen innan TS skapade tråden. TS har ju haft kontakt med veterinär!

Om det händer något med min häst jag inte varit med om så ringer jag en veterinär direkt. Det trodde jag var självklart för alla som har häst. Ändå läser jag varje dag trådar på Bukefalos om hästar som borde fått veterinärvård för länge sen. :grin:

Jag håller helt med dig. Jag ringer alltid till veterinären först, kan inte heller förstå hur man kan skapa en tråd här om hästen är akut sjuk.

Det verkar som om ts har lämnat tråden?

Fortfarande ingen som hört vad veterinären sagt om hästen... Hur gick det! Håller med om att det lätt blir påhopp i tråden istället för att ge konstruktiv hjälp. Det är väl därför som man lägger en tråd för att få tips och hjälp - och som sagt hon har haft kontakt med veterinär via telefon! Det är väl inte alltid som man direkt ringer veterinär vid minsta bekymmer...
Men ibland är det så klart bättre att vet kommer en gång för mkt än en gång för lite!

KL*

Min häst beteede sig lite så när hon fått korsförlamningar, första gången lite stel, ovillig att gå.
Andra gången ovillig att gå, vingla väldigt .
Tredje gången kunde inte gå överhuvudtaget men bakbenen.
Alla gångerna var hon väldigt hård i muskelaturen bak, svanka vid tryck på rygg/kors.

Jag tycker du ska ta ut vet, ta blodprov, vad jag har förstått det som så brukar de långsamma enzymerna inte förhöjas från efter ngt dygn vid korsförlamning (kan dock göra, höjdes på bara 1h på min alla gånger). Vet inte hur snabbt efter man ska ta blodprov på de snabba enzymerna.

Rätta mig om jag har fel.

Hoppas allt löser sig & det inte är ngt allvarligt!

Och JAG kan inte förstå hur urbenat svårt det tydligen är att faktiskt läsa det som skrivits...?

TS hade/har kontakt med veterinär. Det står redan på första sidan, inlägg #4.

Och JAG kan inte förstå hur urbenat svårt det tydligen är att faktiskt läsa det som skrivits...?

TS hade/har kontakt med veterinär. Det står redan på första sidan, inlägg #4.

Jag har lärt mig att läsa för mkt länge sedan.
När min häst hade liknande symptom så utvecklades det till ett fånganfall. Jag tycker därför att det verkar konstigt att veterinären inte tar det mer på allvar.
Det kan ju bero på flera anledningar tex att jag har fel mkt möjligt men det kan också vara så att ts inte har gett samma version till vet som h*n ger här. jag tycker inte alls att det är fel att skriva vad man tycker grundad på erfarenhet av ngt liknande. det är ju bra om min tolkning inte stämmer.

Varför skulle TS inte gett samma version till veterinär som hon gjort här? Tror nog majoriteten gärna spär på lite extra för att få dom att komma ut. Trots det tyckte veterinären inte att det var ett akutfall, tydligen. Tror de är bättre på att ställa diagnoser över telefon än vad många är över internet...

Vad jag reagerade på var att du tydligen inte förstod att man kunde skapa en tråd när hästen är akut sjuk. Eftersom du påstår att du läst så borde du ju uppmärksammat detta jag skrev om ovan, att veterinär var kontaktad som inte ansett att det var akut. Du kanske skulle utvecklat ditt svar lite om du egentligen ville tala av egen erfarenhet med liknande symptom.

Nu är det nog du som bör läsa lite ordentligare.

Har jag missat något, eller vadå? Ja, jag har läst ditt första inlägg i tråden.
Jag är inte aggressiv, däremot tror jag att majoriteten "påhopp", missförstånd och sårade känslor kan undvikas om många bara tog sig tiden att läsa det som skrivits och reflektera över det i två sekunder innan man skriver sitt svar, och sluta anta saker eller försöka läsa mellan raderna när det egentligen bara är så lätt att läsa det som skrivits.

orkade ej läsa till sista tråden..så jag vet inte hur det slutade där längst bak! fniss.. men iaf så kan jag bara säga att min häst fick FÅNG i förra veckan,,... för första gången ..hästen är 14 år. så ta verkligen o stoppa in hästen ring vet- annan veterinär.. du vet att akut fång kan sluta med avlivning. min veterinär kom ut på studs o boxvila o butta i 10 dagar, mat endast safe &sound o inget annat under denna tid, och han är bättre nu men det har verkligen varit ett fång år i år! lycka till med din häst... dom e ju våra käraste! kram

*kl*
Även jag väntar på att få höra vad vetrinären sa, jag antar att han/hon hunnit undersöka hästen?!

Jag har lärt mig att läsa för mkt länge sedan.
När min häst hade liknande symptom så utvecklades det till ett fånganfall. Jag tycker därför att det verkar konstigt att veterinären inte tar det mer på allvar.
Det kan ju bero på flera anledningar tex att jag har fel mkt möjligt men det kan också vara så att ts inte har gett samma version till vet som h*n ger här. jag tycker inte alls att det är fel att skriva vad man tycker grundad på erfarenhet av ngt liknande. det är ju bra om min tolkning inte stämmer.

Jag har exakt samma erfarenhet. Och förstår heller inte varför veterinären inte kom ut på studs. Jag hade stått på mig tills han/hon var hemma hos mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
Hästvård Jag behöver hjälp! Köpte vår ponny för ca 10 månader sedan. Hon är väldigt svår att rida och till en början tänkte jag att allt kommer...
2
Svar
23
· Visningar
2 193
Senast: cajsa
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 311
Senast: jerseyko
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 803
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka