HJÄLP.stapplar bak, svårt att böja sig ner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP.stapplar bak, svårt att böja sig ner

Och vilket inlägg har du bidragit med här för att hjälpa ägaren??:confused:

Man stryker inte medhårs för att man kommer med förslag.
Och inte heller stryker man medhårs för att man är stor nog att inse att alla kan inte allt.
Och inte stryker man medhårs för att kunna så pass mycket om häst att i just detta fall veta att den INTE skall åka nånstans. (eller anlita djurambulans)

När det gäller nyfikenhet så är det svar på frågan som vi alla andra lär oss nåt av..

Men vi lär aldrig få nåt svar då TS kanske inte vågar skriva här??
Fullt förståeligt i så fall.
TS har inte lärt sig att det finns besserwissar överallt.
Då framförallt inom hästsporten.

Usch! :mad:

AM

Jag har hjälp ägaren att inse allvaret i situationen. Och förhoppningsvis en och annan som läser här. Bättre att ringa och fråga vet en gång för mycket. Och att stå på sig.

Var har jag sagt att TS:s häst ska åka någonstans?

Du har din åsikt. Jag har min.

Usch på dig med. :grin:

Jo men TS ringde ju inte ens och rådfrågade direkt.

Verkar som att både en och annan i denna tråd behöver glasögon?

oja jag ringer och försöker få dit någon så klart! självklart! sitter på jobbet och skakar som et tok! ska kasta mig hemmåt så fort jag fått tag på nån! verkar omöjligt... nej vi har många akut fall just nu... blää.

Jag läste vad du skrev eftersom det var ditt inlägg som jag svarade på. So what? Jag blir inte klokare av att läsa om det. TS väntade inte i "flera dagar" innan hon ringde veterinär, hon ringde direkt dagen efter symptomen visade sig och skapade tråden samtidigt. Vad är ditt problem?

Exakt vad är det du håller med om? Att det är ok att skriva trådar på Buke istället för att ta kontakt med en veterinär? Eller kanske att man bara ska stryka medhårs så inte TS försvinner och man inte kan få sin nyfikenhet stillad? :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hjälp ägaren att inse allvaret i situationen. Och förhoppningsvis en och annan som läser här. Bättre att ringa och fråga vet en gång för mycket. Och att stå på sig.

Var har jag sagt att TS:s häst ska åka någonstans?

Du har din åsikt. Jag har min.

Usch på dig med. :grin:

Men vad vet du egentligen om det hela? :mad:
TS har skrivit att hon ringde efter veterinärer som en tok och vad den/de som hon nått svarat, vad begär du? Vill du att hon visar upp en kopia av register från hennes telefonbolag så du kan kolla upp numren själv? Tycker inte att du har bidragit med något alls förutom en otrevlig attityd.

Bättre att ringa och fråga vet en gång för mycket. Och att stå på sig.

Stå på sig mot vaddå?

Jag behöver då aldrig "stå på mig".
Utan mina hästar får alltid hjälp av veterinär så fort de efter omständigheterna kan och hästarna behöver.
Det händer både att de tycker att det är allvarligare än vad jag gör och att vi gemensamt kommer överens om att det går att avvakta.
Jag har aldrig missat något allvarligt under mina över 20 år som hästägare med ofta runt 15 egna hästar på anläggningen samtidigt.

Stå på sig mot vaddå?

Jag behöver då aldrig "stå på mig".
Utan mina hästar får alltid hjälp av veterinär så fort de efter omständigheterna kan och hästarna behöver.
Det händer både att de tycker att det är allvarligare än vad jag gör och att vi gemensamt kommer överens om att det går att avvakta.
Jag har aldrig missat något allvarligt under mina över 20 år som hästägare med ofta runt 15 egna hästar på anläggningen samtidigt.

Det är ju tur för dig att du inte behöver det. Men min uppfattning är att ts kanske inte har samma erfarenhet som du har och kanske då inte samma förmåga att beskriva situationen. Jag är antagligen lika envis som du ( det har jag insett tidigare). Men jag hävdar fortfarande att om jag hade en häst hemma som var så pass dålig som ts har skrivit här och jag hade ringt till våra veterinärer och velat att de skulle komma så hade jag inte behövt vänta i mer än två dygn utan max några timmar, kanske att dygn.

Jag har aldrig behövt vara envis.
Utan bara beskrivit hästens tillstånd.
Det har räckt.

Jag tar tempen, mäter pulsen och beskriver hästens sjukdom/skada samt allmäntillstånd.
Ofta med telefonen med ute i stallet så att de kan fråga om sådant som jag inte har tittat efter innan.
Det har hänt att de kommit flygande även om jag inte tyckt att det verkat så allvarligt.
Men de gör ju en bedömning på min beskrivning och de har för det mesta rätt i den.

(Det var bl.a. en kolikhäst som bara verkade "slö" men då jag kontrollerade käkens slemhinnor så visade det sig att den var uttorkad också. Numera så kan jag själv höra på tarmljuden om magen går rätt, men det kunde jag inte då. Men jag fick ett stetoskop av mina underbara Vet-Stud. medryttare och en snabbkurs i tarmljud.)

Det är ju tur för dig att du inte behöver det. Men min uppfattning är att ts kanske inte har samma erfarenhet som du har och kanske då inte samma förmåga att beskriva situationen. Jag är antagligen lika envis som du ( det har jag insett tidigare). Men jag hävdar fortfarande att om jag hade en häst hemma som var så pass dålig som ts har skrivit här och jag hade ringt till våra veterinärer och velat att de skulle komma så hade jag inte behövt vänta i mer än två dygn utan max några timmar, kanske att dygn.

Kan ligga i så enkel sak som hur ett 'fall' presenteras. Jag har haft en del äldre hästar som drabbats av ålderrelaterad kolik, gärna på julafton och dylika tider.

Förr ringde jag och sa ungefär 'hjälp, min häst har kolik, den tittar mot magen hela tiden, vill inte äta och vill bara lägga sig, det har varit så i X tid' OFTAST fick jag då svaret 'ut och gå med den, ring om det blir värre, eller om det inte släppt på X tid'.

NU ringer jag och säger ungefär 'Hej, jag har en X gammal häst av Y kön, som visar koliksymptom sen X tid. Tarmljuden är såhär, kapilläråterfyllnaden är X sekunder, slemhinnorna är si, tempen är så och pulsen är Z'

Jag har haft veterinär här på de koliker jag haft knappt innan ja hunnit lägga på luren och komma i stövlarna.

Skillnaden är att numera kan jag ge mer av en 'helhetsbild', blir/låter inte lika uppjagad. Och veterinären har mer att 'gå på' i bedömningen. Hästen som visar lindriga koliksymptom men har en vilopuls på 60 slag i minuten har ONT, riktigt ont. Att få veta att pulsen är 60 slag i minuten är en avgörande detalj för 'jag kommer' eller 'prova promenera med den i 30 minuter och se, ring igen annars'.

Det är inte en felbedömning av veterinären att säga 'promenera', om veterinären har andra djur som är mer akuta, men då kan de bara gå på den information de har, och då nedprioriteras den.

Det kan vara anledningen till att vissa inte har minsta problem få ut veterinär när de anser det behövs, medan andra får vänta. Sen spelar givetvis veterinären in, det finns veterinärer därute som kanske skulle ha ett annat yrke eller pension, vi har haft en sådan. Men de är tack och lov i kraftig minoritet, utan vanligare är nog just att skillnaden i hur det läggs fram, och mängden relevant fakta, spelar in.

För OFTA får ju veterinärena hörda just en massa 'värdeord' som 'ont', 'jätte-' osv. Och om man säger 'stapplar bak' som ex, så frågar du 10 personer så får de nog 10 olika bilder av vad det innebär, som spänner över allt från 'lite stel och tassig' till 'kan knappt gå'. På samma sätt så 'hästen har jätteont i magen' kan vara två helt olika grader av smärta för två olika personer. För mig så har den 'jätteont' t ex så endera ligger den bara och stönar och är knappt kontaktbar, eller så kastar den sig a la tarmvred hysteriskt, alt har en puls som skenar, bleka slemhinnor och är påväg in i smärtchock. För någon annan kan 'jätteont' vara hästen som ideligen tittar på magen, stönar, lägger sig, reser sig etc.

Och veterinärena å sin sida har ju SIN bild av vad 'hästen har jätteont' eller 'hästen stapplar' betyder när det kommer ur djurägarmun.

Exakt vad är det du håller med om?
Att det är ok att skriva trådar på Buke istället för att ta kontakt med en veterinär?
det är okey enligt mej att när man är orolig och behöver lite stöd från likasinnade som kanske har mer erfarenhet än man själv ,kan skriva en tråd och fråga utan att bli nervärderad som hästägare ,tydligen försökte hon få tag i veterinär,men du kanske inte har försökt få tag i dom en storhelg ?
Jag fick vänta 5 TIMMAR innan vet kunde komma till mej på midsommarafton och den hästen mer eller mer förblödde ,vi gjorde allt som stod i vår makt .:cry:

Eller kanske att man bara ska stryka medhårs så inte TS försvinner och man inte kan få sin nyfikenhet stillad? :angel:

vems nyfikenhet ? man kan alltid lära sej något nytt ,kallar du det nyfikenhet så okey .
jag hoppas TS får den hjälp som behövs i tid självklart .

Jag hade ett halvårs föl som inte alls såg särskilt risigt ut.
Min bedömning var "litet ont i magen".
Men när jag berättade att den hade 85 i puls så var de här fort må jag säga.
Och under de kanske 30min som det tog att komma hit så hann fölet bli redigt påverkat.

Det var en svår kolik - veterinären fick komma flera gånger efter att ha åkt "hem" och sovit emellan.
Själva så gick vi skift hela natten för att gå ut i stallet för att röra litet på den varje timma.
Min sambo lade den på rygg och knådade magen på den med redig kraft och på morgonen hade det löst sig.
De svarta små slemmiga bollar som kom ut vittnade om ett tidigare totalstopp.
Men att det gick bra berodde endast på att jag hade kunnat ge samtliga medicinska värden.
Det var nära att det gick fel den gången.

Kanonbra exempel på just det jag menade. Om du ringt och sagt föl som 'verkar ha lite ont i magen' hade de nog sagt 'håll koll, ring om sämre'. Sen hade du förvisso ringt en halvtimme senare och tyckt 'jätteont i magen, mkt sämre' och de kastat sig i bilen. Men genom att kunna ge pulsvärdet direkt, kom de direkt.

Och jag tror det där är skillnaden mellan 'inga problem få ut vet när det behövs' och de som känner det 'måste tjata/stå på'.

Så, rent generellt råd till tråden - ta reda på hur man kollar kapilläråterfyllnad, hur man tar pulsen, och kolla så många 'medicinska värden' som möjligt innan ni ringer. Man behöver inte nödvändigtvis lära sig att själv tolka dem - det räcker att kunna tala om 'puls XX slag/minut', även om man inte har en aning om det är högt eller lågt så vet veterinären det, och det är värdefull info för veterinären.

Den värsta kolik jag haft stod ju hblungstoet för, som hade mycket atypisk kolik (som visade sig bero på autoimmun sjukdom sedemera). Det bubblade och lät som attans om magen, inget lägga sig, men hon stönade, sparkade då och då lite mot magen och verkade 'besvärad', men inte mer. Kolik på gång ungefär.

Pulsen varierade dock mellan 60 - 100 slag/minut (det verkade komma i 'smärtattacker'). Magen var igång dock, hon hade avföring. Åt i omgångar, mellan 'smärtattackerna'. Bleka slemhinnor men inte värsta sorten. Inte uttorkad.

Rektalisering gav både för lös och för hård träck.
Slangades med paraffin, fick kramplösande och smärtstillande. Ett par h senare dags igen, samma procedur. Vet stannade för att se att hon svarade. Det verkade släppa, vet hann knappt hinna härifrån innan det var dags igen.

Nu var detta natten mot den redan bestämda nödslakten (hade fått okej av försäkringsbolagets vet på tfn för omedelbar nödslakt av djurskyddsskäl samma kväll, men nödslakt så existerar inte, de skulle komma first thing nästa morgon), och vet hade fått en besvärlig kalvning. Så vi satte in extrema doser smärtstillande. Trots detta så fick hon ett nytt 'anfall' på morgonen.

Men om man inte kikade på pulsen, så hade jag inte varit speciellt oroad. Det var för övrigt den gången jag lärde mig hur avslöjande puls är att avgöra smärtgrad. För hon hade extremt mkt mer ont än hon visade. Och nu var det som sagt inte klassisk kolikanledning, men det kunde lika gärna varit ett tarmvred på G. Vet hade remitterat pronto till klinik där på natten när slangning etc inte hjälpte första gången, just iom den höga pulsen och de bleka slemhinnorna, med just misstanke tarmvred/tarminklämning etc.

Veterinären den gången var en av de oerhört garvade och erfarna.
Och han letade under den mest dystra perioden efter en nattöppen klinik.
Men vi kom fram till att det skulle ta lika lång tid med det trasslet som med att vänta tills Ultuna öppnade på morgonen.
Och att den korta resan till Ultuna (20min) var att föredra ur djurskyddssynpukt.

När jag ringde på morgonen för att berätta att det hade löst sig, bokstavligen, så svarade han att det var skönt att veta för han hade tänkt mycket på det.
Och att om han inget hörde så var väl fölungen antingen död eller frisk.
Han hade gissat på död...så det var dystert.

Det är en frisk och fin 3-åring av den nu.

*KL*

Jag låser den här tråden nu, eftersom det i stort verkar som TS inte själv längre skriver i tråden, och den har utmynnat långt i från trådens ämne.
Om TS vill uppdatera, föreslår jag en ny tråd för det.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
Hästvård Jag behöver hjälp! Köpte vår ponny för ca 10 månader sedan. Hon är väldigt svår att rida och till en början tänkte jag att allt kommer...
2
Svar
23
· Visningar
2 193
Senast: cajsa
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 311
Senast: jerseyko
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 803
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka