HJÄLP! skyhögt protein??

noble art

Trådstartare
Hej, undrar om jag tänker fel, men är inte mitt hösilage väldigt mkt protein o lite energi?

TS 53%
MJ 5,1
PROTEIN 46
CA 2,6
P 1,3

Hur mkt energi resp protein räknar man med att det är i 1 KG havre?
Tacksam för kommentarer!

Sv: HJÄLP! skyhögt protein??

Det där var väl inte skyhögt på långa vägar? Vi hade 99 g smrp förra året....

Kvoten ligger ju på 9 i och för sig och har du en svårfödd häst så hade man väl önskat mer energi, men annars är ju hösilaget kanon!

Jag hittade analys tråden o har hunnit lugna mig nu! Min är svårfödd, tappar främst överlinje/rumpa så jag är glad åt mkt protein.
Jag ger kanppt 1 KG havre oxå så då får jag ju upp energin mer, tack för lugnanade svar.

Då är det ju ett kanonhösilage till dig. Behöver du öka energin utan att öka protein så kan du ju ge lite olja också för att jämna ut värdena.

Men vi har Islänningar på gården oxå, är det för mkt protein för dem?

Nej, det tror jag inte. Det beror väl på hur mycket hö de får, men man brukar ju säga att proteinöverskott ifrån grovfoder inte är skadligt. Det man kan märka är att de kissar mer, svettas mer osv...
Jag försöker hålla mig så nära kvoten 6 som möjligt för att min häst verkar reagera när vi som förra året hade väldigt mycket protein. I och med att han var svårfödd så gav jag mycket grovfoder och totalt så låg han på ett proteinintag på över 1100 g per dag. Det var för högt... Han trivs bäst på ca 600 g protein om dagen.

De kommer inte bli tjocka av proteinet, men om du tycker att de påverkas negativt så kan du alltid blanda i lite halm. Annars hade jag låtit det vara. Det hade varit värre om du haft mycket energi och lite protein så att de blev tjocka men får proteinbrist och tappar muskler.

En foderrådgivare jag lyssnat på tyckte ideala proteinvärden ligger mellan 30 och 60 g. Det är alltså inte proteinet som är problemet hos dig utan att du har lite för lite energi. Är islänningarna lättfödda så är det ju kanon då du kan ge mycket grovfoder utan att de går upp i fettvikt. På din svårfödda kan du behöva komplettera med något som är energirikt och proteinfattigt t.ex. betfor eller olja.

Men vi har Islänningar på gården oxå, är det för mkt protein för dem?

Det är inte protein man ska oroas över när det gäller islänningarna, utan energi (Mj) och den var ju moderat så det är bra värden även för islandshästar.

KL

men energi är egentligen allting, dvs protein, kolhydrater och fett.

Så energin, dvs MJ, säger ju bara hur mycket energi som fodret ger, inte varifrån energin kommer.

KL

Så energin, dvs MJ, säger ju bara hur mycket energi som fodret ger, inte varifrån energin kommer.

Det tänket fungerar inte. Jag bantade min islandshäst med ett dylikt silage med sådana värden. Det är helt perfekt att ge så mkt grovfoder med dessa värden och ändå gick hästen ner men fick äta sej mätt och var nöjd.

?

Förklara gärna vad Du menar med att det tänket inte fungerar. Vilket tänk menar Du?

aha, jag trodde det var protein som var faran för fång?
Men bra med lite energi så de inte blir tjockare....

KL

Den energi som analyssvaret anger är omsättbar energi, vilket alltså är den energi som hästen kan tillgodogöra sig oavsett var den kommer från.

?

Förklara gärna vad Du menar med att det tänket inte fungerar. Vilket tänk menar Du?

Ditt tänk om energin. Hästen behöver alltid protein för att må bra. Energin (för mycket) gör hästen fet. Proteinet gör inte hästen fet.

Men du kanske tänker på annat?

Du missuppfattade nog mig eller att jag uttryckte mig otydligt. Vad jag menade var att energi, dvs MJ, kommer från såväl protein som kolhydrater och fett,

Beroende på hur högt smbrt råprotein som finns i fodret kommer proteinets andel av energin, MJ, att variera. Följdaktligen även kolhydraternas värde av totala energivärdet.

När jag läser Ditt inlägg igen så ser jag att Du skriver proteinet gör inte hästen fet utan energin, så det är nog en missuppfattning. Protein är energi.

Då måste du förklara hur hästen, som gick ner 50 kg på 3 månader med 7 kg hö av ts 76%, smrp 54 g/kg och MJ 6,4.

Ovapå detta lite betfor, mineral, linfröolja.

Proteinet är högt men MJ lågt - hästen går ner i vikt. Så ser jag på saken oc jag har lite svårt se hur du tänker så du får gärna utveckla det vidare.

Jag måste uttrycka mig oklart.

Vad jag menar är dels att energi är ett trubbigt mått då allt är energi. Det som är väsentligt är vad energin består av, dvs varifrån kommer energin, fett, protein, kolhydrater, vad för typ av kolhydrater etc.

Dels att ett grovfoder som har högre andel smbrt råprotein har alltså en högre andel av sitt energivärde via protein ist f kolhydrater.

Alltså är ett grovfoder med högre protein att föredra framför ett med lägre protein, MJ lika i båda fallet, då det förstnämnda ger färre kolhydrater än det sistnämnda.

Hade varit intressant att veta vad Du hade för sockervärden i Ditt hö, ioft låter det som hösilage med tanke på ts, om än ett extremt torrt hösilage.

Senast ändrad:

Jag försöker förstå men måste erkänna jag inte får ett helt begrepp då jag ser praktiskt på det - bra med smrp o lågt MJ - bra för fet häst med uträknad foderstat som skall banta, fri tillgång för normalhullad ridhäst (islandshästar för min del då om det har betydelse).

Det tredje inlägget begriper jag förutom det med kolhydrater. Jag har aldrig köpt något hösilage där sockervärdet är analyserat och nu är mina inackorderade med analyserat foder med lite olika värden beroende på vilken vall, men inte sockervärdet som jag kan se på analyspapperen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
717
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 371
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 798
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka