Hjälp :( Ska jag låta medryttaren tävla första tävlingen?

Melrose

Trådstartare
Hej, jag har ett litet dilemma :/ Vet inte riktigt hur jag ska göra, jag vet vad jag vill göra men känner mig så himla elak :confused:

Det är så att jag har en häst, min första egna ponny som jag haft i snart 2 mån. En kompis till mig är medryttare på honom och allt har funkat bra. Tyvärr har jag varit sjuk väldigt mycket senaste månaden (troligen har jag ulcerös colit) och därför har jag ridit ungefär lika mycket som min medryttare. Iaf, min familj ska åka bort 5 dagar om några veckor, tyvärr just den helgen där ridskolan planerat in höstens dressyrtävling som jag sett jättemycket fram emot. Så, jag kan tyvärr inte vara med, och nu hade min medryttares tränare frågat om hon vill vara med :S

Det kanske låter fånigt men på nåt sätt känns det inte bra att min medryttare startar första tävlingen med min häst som jag ännu inte tävlat. :( Jag vill ju liksom att det ska bli vår första tävling, nu när jag har en egen häst för första gången :( Och, jösses.. Tänk om dom skulle vinna eller nåt.. jag känner mig själv och jag skulle bli så himla avundsjuk även om jag inte vill det och känner mig jätteelak.

Samtidigt så tänker jag att jag kanske bara är fånig och självisk :( Pratade med henne och sa att jag skulle fundera på det men att jag nog vill starta första tävlingen på honom själv. Hjälp mig! :( Har ingen aning om hur jag ska göra? :confused:

Sv: Hjälp :( Ska jag låta medryttaren tävla första tävlingen?

Jobbig sits du är i. Det är ju bara du som kan betsämma det men du kanske borde fundera över att skaffa en medryttare som inte är intresserad av att tävla om du känner såhär? Men om du ska ju absolut inte bli avundsjuk om det går bra för dem, VAR stolt över din häst istället!

När jag hade medryttare på min förra häst så tävlade jag dressyr och hon hoppning. Jag tävlade lite hoppning också men bara 70-cm klasser (är hopprädd) och hon tävlade högre. Funkade superbra och vi hjälptes åt och hejjade på varandra. Tycker det var superbra!

Du ska ju inte göra något du inte vill. Vill du inte så vill du inte. Jag förstår precis hur du tänker och tycker.
Vill du att hon ska få tävla din häst längre fram i tiden eller vill du det inte alls? Fundera igenom det så vet du hur du ska lägga fram om det nu. Vill du att hon ska få tävla i framtiden, säg bara att du inte vill att hon tävlar den här tävlingen nu, men att hon kan få tävla till våren.

Det är din häst, och hon ska respektera ditt beslut.
Jag tycker inte att du är fånig när du känner såhär, du känner ju det du känner.

Jobbig sits du är i. Det är ju bara du som kan betsämma det men du kanske borde fundera över att skaffa en medryttare som inte är intresserad av att tävla om du känner såhär? Men om du ska ju absolut inte bli avundsjuk om det går bra för dem, VAR stolt över din häst istället!

När jag hade medryttare på min förra häst så tävlade jag dressyr och hon hoppning. Jag tävlade lite hoppning också men bara 70-cm klasser (är hopprädd) och hon tävlade högre. Funkade superbra och vi hjälptes åt och hejjade på varandra. Tycker det var superbra!

Jag sa från början när vi pratade om att hon skulle bli medryttare, att jag gärna ville tävla mest själv och att det inte skulle finnas jättemånga möjligheter för henne att tävla. Största dilemmat ligger väl i att jag är bortrest och inte kan rida tävlingen själv :(
Jag vill såklart vara glad över när det går bra för dom, problemet är väl att jag är lite rädd för att hon ska rida honom bättre :crazy: hon är yngre än mig och jag har ridit längre. Samtidigt är hon såklart duktig.

Jag hade definitivt velat tävla första tävlingen själv. På min nuvarande häst gjorde vi så att vi åkte ihop jag och medryttaren och startade båda två men jag startade först. Detta pga att min häst var väldigt "grön" och medryttaren hade inte ridit henne så länge. Det var alltså för hästens skull och inte för min. För min del hade det nog kvittat.

Jag tycker att du ska säga som det är, det är ändå din häst och det måste hon respektera. Det är ingen självklarhet att få tävla sin medryttarhäst. Lycka till!

Du ska ju inte göra något du inte vill. Vill du inte så vill du inte. Jag förstår precis hur du tänker och tycker.
Vill du att hon ska få tävla din häst längre fram i tiden eller vill du det inte alls? Fundera igenom det så vet du hur du ska lägga fram om det nu. Vill du att hon ska få tävla i framtiden, säg bara att du inte vill att hon tävlar den här tävlingen nu, men att hon kan få tävla till våren.

Det är din häst, och hon ska respektera ditt beslut.
Jag tycker inte att du är fånig när du känner såhär, du känner ju det du känner.

Skönt att höra att jag inte är helt ute och virrar. Jag har inte mycket ponnytid kvar om man säger så, men tanken var väl hela tiden att jag ville rida iaf våra första tävlingar själv. Och jag har som sagt sagt till henne att jag först och främst vill tävla själv. Det som ställt till det är väl min sjukdom och att jag är borta när den här tävlingen är.
Hon respekterar nog mitt beslut hur jag än gör, däremot är jag lite orolig att det ska bli en kylig stämning liksom, eller att hon ska gå runt och vara sur. Hon kommer ju trots allt vara i stallet och sköta om honom den dagen tävlingen är och vore det inte för mig så skulle hon ju lika gärna kunnat vara med..

Jag kan inte riktigt förstå varför det vore så hemskt om någon annan rider din häst bättre? Jag tycker det är guld värt att ha en medryttare som verkligen kan rida, bra mycket bättre än tvärtom åtminstone ;) Men vill du rida första tävlingen på din häst så är det ju inte fel att neka din medryttare att tävla än, eller alls.

Jag kan inte riktigt förstå varför det vore så hemskt om någon annan rider din häst bättre? Jag tycker det är guld värt att ha en medryttare som verkligen kan rida, bra mycket bättre än tvärtom åtminstone ;) Men vill du rida första tävlingen på din häst så är det ju inte fel att neka din medryttare att tävla än, eller alls.

Ja, det är klart att det är jättebra att hon kan rida honom bra :) Det är väl bara mitt ego som får sig en törn om tex. hon startar en LC och vinner och jag sedan rider samma klass och får sämre poäng. Jag har liksom aldrig i hela mitt liv vunnit en tävling, annars hade det kanske varit skillnad och jag hade inte lagt lika stor vikt i det hela. Har ju aldrig haft en helt egen häst tidigare heller, har alltid fått dela och vara på någon annans häst, nu vill jag liksom känna att det är Min häst. :love:

Om du är ärlig och förklarar för henne varför så förstår hon säkert.. att det känns väldigt sentimentalt för dig.

Förstår hur du tänker.

Nu tycker du kanske att jag är lite elak men..

Varför kan du inte unna DIN KOMPIS (HALLÅ DET ÄR DIN KOMPIS VI SNACKAR OM!! ÄR MAN RIKTIGA KOMPISAR STÖTTAR MAN VARANN I VÅTT OCH TORRT, BLIR GLADA ÖVER VARANDRAS FRAMGÅNGAR OSV) att få rida en ynka dressyrtävling när du ändå inte ens kan vara i närheten?

Du säger ju att hon ändå ska dit och sköta DIN häst, då tycker jag faktiskt att det är taskigt att inte låta henne få vara med i en klass eller två.

Du säger ju att hon ev inte kommer att ha möjlighet att kunna tävla ponnyn framöver heller pga du själv kommer att vilja tävla då, då borde det ju passa alldeles utmärkt att hon får tävla EN gång när du ändå är bortrest.

Hade varit en annan sak om du varit hemma och velat tävla ponnyn själv.

Sjävklart förstår jag att det är speciellt med första tävlingen, men din första tävling med hästen finns ju ändå kvar.

Så sluta vara så ego. Var storsint och låt henne tävla, hoppas att det går bra och var stolt över din vän och din ponny vad de än presterar!
Då visar DU att DU är en ritkig vän att räkna med!

och jag tycker faktiskt att det är din häst som du har för att du ska tävla. varför ska nån annan få tävla den? vill din kompis tävla så får hon väl skaffa en egen häst eller en medryttarhäst där det är sagt att hon ska tävla. du har ju gjort klart från början att hon inte skulle tävla. då är det ju bara att acceptera det. du behöver inte skämmas för det.

Åh, du och jag tänker helt olika, men jag förstår precis hur du resonerar. Och skillnaden är kanske att min kompis som brukar rida min häst är både äldre och duktigare än mig, det är knappast någon hemlighet för någon. Fast just nu handlar det om hoppning för våran del, jag har alltid varit feg, men min häst har lärt mig otroligt mycket, problemet är bara att hon hoppar mig ur sadeln. :smirk:

Så min kompis fick tävla henne första tävlingen, 90 cm clear round, och felfria var dem! Jag var nog mest nervös, och gladast efteråt! Allt beröm ryttaren fick om hästen tog jag åt mig av! Det är ju faktiskt jag som tagit henne dit hon är idag, även om min kompis plockar fram det bättre. (Hon rider henne inte alls speciellt mkt, kanske 1-2 ggr innan tävling)

Men, hade jag känt att jag inte ville att någon skulle tävla min häst, så skulle jag säga nej.. Jag tror att stämningen kan bli spänd efteråt, och man vill ju ha ett bra sammarbete med sin medryttare! Säg nej denhär gången, tävla lite själv först, titta när din kompis tränar och låt dem sedan starta om det känns bra. (Det finns alltid något man kan skylla på om det går bra/dåligt. En kompis skyller aaalltid på underlaget, oavsett om det är en galoppvolt i LB som inte funkar eller om de river sista hindret i 1.00 klassen ..)

Lycka till =)

Om det hade varit min egen häst så hade Jag inte låtit medryttaren rida första tävlingen.
Jag hade ridit själv för att vara säker på att hästen får en så bra upplevelse som möjligt.
Jag skulle inte chansa och låta någon annan tävla min egen häst första gången, det är så mycket som kan gå fel.

Jag tycker absolut att du inte behöver låta henne rida hästen, det är din häst och du bestämmer!

Jag hade antagligen inte heller låtit min medryttare (har aldrig haft någon visserligen..) rida min häst på första tävlingen, det är ju lite speciellt :)

Jag förstår precis hur du känner och jag skulle nog inte låta medryttaren tävla om jag kände så. Även om ni är kompisar och allt så skulle jag absolut förstå om hästens ägare helst vill tävla själv först. Är man så himla tävlingsintresserad får man nog se till att skaffa en medryttarhäst där det är uppgjort att man ska/får tävla alt skaffa egen häst.

Jag förstår hur du känner, jag hade absolut velat tävla första tävlingen själv :)

Eftersom du inte vill att hon är med så säg det och förklara att det är just pga att du vill tävla första gången själv på din häst :) Det är inte så svårt även om det kan kännas jobbigt :) Hur det än är är det din häst och du som bestämmer.

Nu tycker du kanske att jag är lite elak men..

Varför kan du inte unna DIN KOMPIS (HALLÅ DET ÄR DIN KOMPIS VI SNACKAR OM!! ÄR MAN RIKTIGA KOMPISAR STÖTTAR MAN VARANN I VÅTT OCH TORRT, BLIR GLADA ÖVER VARANDRAS FRAMGÅNGAR OSV) att få rida en ynka dressyrtävling när du ändå inte ens kan vara i närheten?

Du säger ju att hon ändå ska dit och sköta DIN häst, då tycker jag faktiskt att det är taskigt att inte låta henne få vara med i en klass eller två.

Du säger ju att hon ev inte kommer att ha möjlighet att kunna tävla ponnyn framöver heller pga du själv kommer att vilja tävla då, då borde det ju passa alldeles utmärkt att hon får tävla EN gång när du ändå är bortrest.

Hade varit en annan sak om du varit hemma och velat tävla ponnyn själv.

Sjävklart förstår jag att det är speciellt med första tävlingen, men din första tävling med hästen finns ju ändå kvar.

Så sluta vara så ego. Var storsint och låt henne tävla, hoppas att det går bra och var stolt över din vän och din ponny vad de än presterar!
Då visar DU att DU är en ritkig vän att räkna med!

Fast det har ju inte det minsta med vänskap att göra tycker jag. Om jag äntligen hade fått en egen häst efter all längtan det innebär skulle jag faktiskt inte ens låta min bästa vän tävla första tävlingen, då ska det ju vara så att jag själv inte alls är intresserad av att tävla.

Ingen av mina vänner hade då tyckt att jag var taskig om jag nekat dem, de skulle snarare bli förvånad över om jag ens lät dem.
Och vi är ändå goda vänner ;)

Då kan man ju vinkla det som så, hur bra vän är den här vännen om hon blir pissesur och vägrar respektera TS känslor och åsikter? Man ska inte själv behöva vika sig hur mycket som helst för att vara en "bra vän" om vännen inte kan tänka sig att vika sig själv i vissa situationer... Man behöver inte jämt vara alla andra till lags...

Jag kan förstå att du vill ha själva upplevelsen för dig själv, och det måste din kompis/medryttare förstå och respektera. Men annars får du försöka komma över rädslan över att andra ryttare är duktigare än du. Istället kan du sträva efter att hela tiden bli bättre :)

Om medryttaren verkligen är en vän till TS så kommer hon att respektera och förstå varför TS vill rida sin egen häst på den första tävlingen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 108
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 914
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar