Hjälp :( Ska jag låta medryttaren tävla första tävlingen?

Sv: Hjälp :( Ska jag låta medryttaren tävla första tävlingen?

Då kan man ju vinkla det som så, hur bra vän är den här vännen om hon blir pissesur och vägrar respektera TS känslor och åsikter? Man ska inte själv behöva vika sig hur mycket som helst för att vara en "bra vän" om vännen inte kan tänka sig att vika sig själv i vissa situationer... Man behöver inte jämt vara alla andra till lags...

Varför kan man inte ge och ta för? Varför ska det bara gå åt ena hållet inom hästvärlden?

Det verkar ju som att TS största orsak till att inte låna ut hästen är att TS har otroligt dåligt självförtroende och är rädd för att medisen ska göra en bättre ritt än vad TS kan trots att medisen är både yngre och ridit kortare tid.
Och då kommer TS bli avis pga det enligt hennes egna inlägg.

DET tycker jag är lågt om man är sk vänner, är man vänner tycker jag man ska vara en större människa än så. Att må bra och få ett gott självförtroende får man inte genom att missunna sina vänner glädje och lycka!
Gör man så för mycket så har man snart inga vänner kvar.

Sen har jag ALDRIG sagt att medisen inte ska respektera TS beslut vad det än blir.

Jag har heller aldrig sagt åt TS vad hon ska göra, bara min åsikt. Och jag får faktiskt tycka precis hur jag vill!

Det verkar ju som att TS största orsak till att inte låna ut hästen är att TS har otroligt dåligt självförtroende och är rädd för att medisen ska göra en bättre ritt än vad TS kan trots att medisen är både yngre och ridit kortare tid.
Och då kommer TS bli avis pga det enligt hennes egna inlägg.

Jag tycker verkligen inte att det verkar vara det som TS upplever som värst, faktiskt. Men det va som jag uppfattade det. Man är inte rutten bara för att man säger nej och det borde fler lära sig.
Allt för många säger "ja" bara för att höra att man är otacksam eller dum, DET är däremot illa.

Jag är helt inne på din linje IW. TS har ingen aning om hur hästen kommer att reagera på tävling och därför tycker jag att hon ska säga nej för både ponnyns och medryttarens skull.

Det är din ponny och jag tycker inte det är minsta konstigt att du vill tävla första tävlingen själv. Antar att det är en rutinerad häst men du kan ju inte vara med och se hur den beter sig på tävlingen. Hade du varit med hade det varit lite annat men nog kan medryttaren ge sig till tåls om du redan från början påtalade att det inte blir mycket tävlande.

Tycker inte alls att det är en vänskapsgrej och att man ska låta sin medryttare/kompis tävla när man inte är med.

Nu tycker du kanske att jag är lite elak men..

Varför kan du inte unna DIN KOMPIS (HALLÅ DET ÄR DIN KOMPIS VI SNACKAR OM!! ÄR MAN RIKTIGA KOMPISAR STÖTTAR MAN VARANN I VÅTT OCH TORRT, BLIR GLADA ÖVER VARANDRAS FRAMGÅNGAR OSV) att få rida en ynka dressyrtävling när du ändå inte ens kan vara i närheten?

Du säger ju att hon ändå ska dit och sköta DIN häst, då tycker jag faktiskt att det är taskigt att inte låta henne få vara med i en klass eller två.

Du säger ju att hon ev inte kommer att ha möjlighet att kunna tävla ponnyn framöver heller pga du själv kommer att vilja tävla då, då borde det ju passa alldeles utmärkt att hon får tävla EN gång när du ändå är bortrest.

Hade varit en annan sak om du varit hemma och velat tävla ponnyn själv.

Sjävklart förstår jag att det är speciellt med första tävlingen, men din första tävling med hästen finns ju ändå kvar.

Så sluta vara så ego. Var storsint och låt henne tävla, hoppas att det går bra och var stolt över din vän och din ponny vad de än presterar!
Då visar DU att DU är en ritkig vän att räkna med!

Förstår precis hur du menar och så känner jag väl också. Det är det som gör det så svårt. Det jobbiga är att jag lägger så stor vikt i allt det här, det här är min första egna ponny, samtidigt som det troligen blir den sista också eftersom jag fyller 18 nästa år. Jag ser väl allt framför mig antar jag, vår första tävling, första LC, första LB, kanske vår första vinst tsm osv. Jag vet- ego, och jag hatar att jag blir avundsjuk över en sån här sak. Men antagligen kommer jag väl låta henne rida tävlingen ändå. Även om jag kommer bli himlans avundsjuk :p

Tack för alla svar! Det här handlar verkligen inte bara om att jag blir avundsjuk, det ligger med i att, jaha nu har jag köpt en häst som ska bli min tävlingsponny och så ska någon annan rida första tävlingen :P
Hästen är väl inte supererfaren, men han har tävlat en del med tidigare ägare så jag skulle inte säga att han är grön.
Men somsagt, troligen kommer jag låta henne rida tävlingen ändå, ska fundera på det men känner att i och med att hon är i stallet och sköter om honom den dagen, kan jag väl lika väl låta henne rida en LC. För den här gången, framtida möjligheter till tävling kommer inte finnas för henne inom närmsta året, så hon får väl passa på nu.

Jag förstår också att du vill tävla första tävlingen först. Jag skulle inte vilja att någon tävlade min häst (när du nu inte har haft den så länge) när jag var bortrest. Jag skulle vilja kunna vara med om någon annan ska tävla:)

problemet är väl att jag är lite rädd för att hon ska rida honom bättre :crazy: hon är yngre än mig och jag har ridit längre.
Det låter som att det egentligen inte spelar någon roll om det är "första tävlingen" eller något annat, ditt grundproblem ligger i att du är rädd att någon ska rida DIN ponny bättre än dig. Att du känner dig otillräcklig.

Jag hade varit kanonglad om jag hade haft en medryttare som tävlat, och går det bra för dem så visar det ju ändå DIN hästs potential - plus att du säger att det är en god vän. Kan du finna en väg att glädjas över detta istället för att känna avund?

Jag hade helt klart låtit medryttaren tävla, vad gör det om hon rider bättre? Jag hade varit jätteglad om jag hade en medryttare som red bättre än mig själv. Jag hade blivit jätteglad om min häst vann, även om det var med någon annan!

Förstår inte riktigt varför hon inte skulle få..
Det kommer ju komma fler tävlingar för dig, men då kommer du ju själv kunna vara med, så varför inte passa på att unna henne en tävling när hon är så snäll och rider åt dig när du inte kan?

Du skriver ju själv att någon har tävlat honom innan dig, så vad spelar det då för roll att hon oxå gör det?
Det blir ju ändå ER första tävling tillsammans den dagen du startar första gången.. ?

Hade det varit min häst det gällt hade det aldrig fallit mig in att låta medisen tävla min häst!

För det första har du bara haft honom två månader och ni håller fortfarande på att lära känna varandra, bara det säger att det är DU som skall sköta det mesta gällande både skötsel och ridning, det är trots allt din häst.

Dessutom din första egna häst, och då måsta man få känna just att det är SIN häst, den underbara känslan skall ingen få "ta ifrån" dig.

Att det sedan är din (blivande) tävlingshäst, DIN tävlingsponny, då är det väl självklart att det är DU som tävlar den!

Första tävlingen är samma sak- Eran första tävling, som självklart skall vara Eran, inte ponnyn med någon annan på ryggen varesig det är din kompis eller ej.

Dessutom, som redan sagts, du har inte haft ponnyn alltför länge och vet inte hur han är på tävling även om han nu tävlat en del tidigare.
Sedan vill man väl alltid ge sin nya ponny/häst en bra start på kommande tävlingskarriär, och det vill man ju helst göra själv både för sin egen del och för hästens.
Sen är det den som skall tävla senare som skall tävla även första gången när det är samma ägare osv, tycker iallafall jag.

Som medryttare skulle jag bli väldigt förvånad om hästägaren låter mig tävla dennes häst som den haft i ynka två månader, på första tävlingen i nya hemmet, själv utan att ägaren ens är med och håller koll!

Du skall göra som du känner och som du vill, det är din häst och du som bestämmer, du skall må bra själv!
Det är okej att vara självisk ;)

KL

Jag tycker du ska göra som du vill! Jag personligen hade velat tävla min egen häst först iallafall :)

Klart att du inte är elak om du vill starta hästen först själv. Bara för att du råkar vara bortrest betyder det inte att hästen måste starta :)

Jag sa från början när vi pratade om att hon skulle bli medryttare, att jag gärna ville tävla mest själv och att det inte skulle finnas jättemånga möjligheter för henne att tävla. Största dilemmat ligger väl i att jag är bortrest och inte kan rida tävlingen själv :(
Jag vill såklart vara glad över när det går bra för dom, problemet är väl att jag är lite rädd för att hon ska rida honom bättre :crazy: hon är yngre än mig och jag har ridit längre. Samtidigt är hon såklart duktig.

Äsch vad spelar det för roll om hon råkar vara bättre än dig? Det är sådan prestige i det här med ridning. Vi människor är alla olika, vissa av oss har en känsla för ridning som är medfödd medan andra måste träna som tokar för att öva upp känslan.
Du kan aldrig tävla med en person som har en medfödd känsla för ridning, det kommer vara på orättvisa villkor hela tiden.
Tänk positivt istället, du har en kanonmedryttare som du verkligen kan anförtro din häst åt utan att behöva vara orolig. Sådana medryttare växer inte på träd kan jag säga.
Ju mer hästen tävlar och det går bra, desto värdefullare blir den ju. Du tjänar ju också på det hela i slutänden, dessutom "snor du ju åt dig" en del av din medryttares kunskap genom att hon överför den på din häst.

Nä, se det som en win-win situation och låt henne tävla. Fokusera på dig och ditt och när du har möjlighet så tävlar du din häst och går det sämre än för medryttaren så strunta i det och fokusera på att tävla mot dig själv istället för mot henne. Som sagt, du har ju också varit sjuk en längre period och då kan man ju se det som att du halkat efter lite pga det. Så då handlar det ju inte om att du är dålig, bara att du inte haft rätt förutsättningar.

Kom igen nu tjejen, mät inte ditt egenvärde i vad du presterar på tävlingsbanan. Det mår du bara dåligt av i långa loppet. Hästar ska vara kul, men de tar tid och då är ju en riktigt duktig medryttare guld värd!

Kram på dig och lycka till! :)

Jag ser inget konstigt i att du inte vill att medryttaren tävlar den första tävlingen. Du har ju inte haft hästen så länge, ni håller fortfarande på att lära känna varandra och du vet inte hur han reagerar i en tävlingssituation (eller för den delen hur medryttaren reagerar).

Personligen har jag ingen önskan att tävla och hade därför glatt kunnat lämna det till min medryttare. MEN jag hade definitivt velat vara med själv för att "hålla koll" både på hästen, ryttaren och situationen. Så nej, min medryttare hade inte fått tävla om jag själv skulle resa bort.

Först - jag tycker att du är befriande ärlig när du erkänner dina "svarta känslor" och dessutom berättar! Det är inte många som skulle våga ställa denna typ av frågor på ett forum.

Just det gör att jag faktiskt tror att du kommer att kunna glädja dig åt ev bra resultat för medryttaren. Upplev det "egoistiska givandets glädjen" i att vara generös! :)

Har ju aldrig haft en helt egen häst tidigare heller, har alltid fått dela och vara på någon annans häst, nu vill jag liksom känna att det är Min häst. :love:

Det du skrev är din kompis nu. Ingen egen häst utan får låna din häst. Hur många år kan det dröja innan hon får eller har råd att ha häst? Hon känner glädje varje gång hon får rida över huvud taget. (Antar jag :angel: ) Så du borde veta vikten utav glädje för att få tävla någon annans häst.

Och en fråga, säg att ni hade tävlat på samma dag, du red första klassen för första gången på din häst och det hade gått sådär. När din kompis ska tävla efter går det superbra, hade du då velat rida "den första tävlingen med ponnyn" eller hade du velat rida andra gången med bättre resultat? Eller hade du varit svartsjuk då med?

Sen undrar jag om man är så svartsjuk som du är så kanske man inte ska ha medryttare? Folk kommer alltid att rida bättre än en själv, folk kommer alltid att var snyggare och ha snyggare kläder än en själv..

Sen tycker jag att det är starkt utav dig att säga att du är svartsjuk och att du antagligen kommer att låta henne tävla :idea:

Först - jag tycker att du är befriande ärlig när du erkänner dina "svarta känslor" och dessutom berättar! Det är inte många som skulle våga ställa denna typ av frågor på ett forum.

Just det gör att jag faktiskt tror att du kommer att kunna glädja dig åt ev bra resultat för medryttaren. Upplev det "egoistiska givandets glädjen" i att vara generös! :)

Tack! :) Jag tror många känner på liknande sätt men kanske inte vågar erkänna det, men som sagt ju mer man tänker på det och accepterar känslan desto mindre blir den.

Tack! :) Jag tror många känner på liknande sätt men kanske inte vågar erkänna det, men som sagt ju mer man tänker på det och accepterar känslan desto mindre blir den.

Exakt! :) Du har ju tagit steg ett och två. Steg tre kommer när du blir glad över vad din pålle presterar - med eller utan dig!

Svar till alla: Tack för alla svar, givande att läsa och det känns lite lättare!
Att jag bara är avundsjuk handlar det inte alls om, och det är inte något problem jag har annars, knappast så att jag går runt och är avundsjuk på andras kläder, osv. Detta är en väldigt speciell situation mer som
att jag känner ett litet sting av att veta att nån annan har en stor upplevelse och superkul med min lilla älskling tsm, när jag inte är där. I fråga om att ha medryttare eller inte har det inte alls något att göra med det här, jag är verkligen inte avundsjuk bara för att någon annan rider min häst! Jag är supernöjd med min medryttare och uppskattar verkligen henne, skulle gissa att vi rider ungefär lika bra, så egentligen är det ingen stor grej.

Men ju mer jag tänker på det, desto mer rätt känns det att låta henne starta. Jag litar på henne, och att hon tar hand om honom väl, och nu när jag tänkt mer på saken känns det inte längre som en lika stor grej.

Jag kan tycka att detta är lite "löjligt" samtidigt som du ju absolut inte ska göra ngt som inte känns OK - det är ju din häst.
Men, jag antar att häsen är lite äldre rutinerad? Hade det varit en unghästs första tävling då hade jag nog velat rida själv (om det inte var någon som jag visst skulle göra ett bättre jobb). Men nu är väl detta en häst som har tävlat förrut? Och då kommer ju ER första tävling ändå bli ER första tävling. Hästen kommer inte genomgå någon sorts känslomässig kris, jag lovar ;) Men jag kan även förstå ditt tänk och om du bestämmer dig för att du inte vill så ska kompisen respektera det.

Däremot förstår jag inte alls varför det skulle vara så hemskt om det råkade gå bra? Du har en medryttare som rider hästen bra (kanske till och med bättre än du?) och det ska du vara glad för! Bra ryttare växer inte på träd! Och om dinhäst rids av någon som rider bra är det ju inte bara possitivt för hästen utan även för dig eftersom det säkerligen kommer leda till en bättre häst! Så det här "H'n får inte vara bättre än mig"-tänket tycker jag faktiskt du borde ta och växa upp ifrån.

Så summan av kardemumman: Hade jag varit i samma sits hade jag nog låtit medryttaren tävla - hästen kommer inte att bry sig, du kommer överleva och det kommer fler tävlingar! Förhoppningsvis går det även bra och då är det ju bara att jubla och var stolt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 108
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 914
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar