Hjälp! Silverfirrar och flytt!

Amha

Trådstartare
Nu hoppas jag innerligt att Buke kan hjälpa mig! Det är smått kris och panik här.

Jag bor idag i en liten lägenhet som jag fick städa ur rejält när jag fick för det var så fruktansvärt skitigt överallt. Jag orkade faktiskt inte bry mig om att kontakta hyresvärden pga tidsbrist och sånt trevligt. De har nämligen ingen nyckel hit in. Inget med det, men jag har ett fruktansvärt problem med silverfiskar och har haft sedan jag flyttade in. De finns överallt! Skitäckligt! Har inte direkt lagt någon energi på att kontakta anticimex för att få väck äckelfirrarna i och med att jag inte har haft så mycket koll på när jag jobbar utan haft hetsjakt och dödat de jag sett och försökt att bli kvitt med dem på alla andra möjliga sätt jag kunnat komma på.

Nu är det så att den 27:e flyttar jag ut härifrån, har fått tag på en stuga på landet som ska bli "min" :banana: Riktigt mysig liten stuga, trevlig och allt i sin ordning. Mitt problem är de där silverfirrarna, hur sjutton bär jag mig åt med flytt utan att de råkar följa med? Kan man chansa på att det är minusgrader och de fryser ihjäl efter en natt ute eller ska man försöka ställa lådorna i släpet och ta in så mycket man kan tvätta i taget och köra direkt i maskinen? Skaka av allt innan det packas ner och ut i bilen/släpet direkt?

Tyvärr har jag ingen tvättmaskin så det blir ett jätteprojekt om jag ska tvätta allt innan flytten, vi kan bara boka 3 timmar i taget så det kan bli svårt att gå igenom allt, speciellt när folk är lediga dessa tider och duktiga tvättstugeanvändare. Dock finns såklart tvättmaskin i stugan. Hittills har jag hittat en såndär äcklig firre i mjölet, inget annars och det mesta förvaras i burkar med lock här. Det är textilerna jag är mest orolig för att de kan lifta med. Jag skulle gråta blod om de fick för sig att följa med och bli mina husdjur även på nya stället.

Finns det mer än textiler de brukar kunna lifta med? Hur hade ni gjort? Jag vill verkligen inte ha oönskade husdjur i fortsättningen. :cool:
 
Sv: Hjälp! Silverfirrar och flytt!

Jag hittade medflyttad silverfisk i pappkartonger och i skrivbordslådor med papper i när jag flyttade från en lägenhet med mycket unket badrum. Vet inte hur man slipper dem, men vet att mina medflyttade inte överlevde på nya stället. Fanns visst inga fuktskador de kunde bo i där.
 
Sv: Hjälp! Silverfirrar och flytt!

Men silverfiskar gillar väl inte textil. De gillar en fuktig miljö. Vill man bli av med silverfiskar ska man inte städa med vatten, utan endast med kemikalier och sen torka torrt så fort man är klar.

Ju mer fukt ju mer silverfiskar. Torrt = inga silverfiskar.
 
Sv: Hjälp! Silverfirrar och flytt!

Googlade lite och tydligen gillar silverfiskar mest stärkelse, men även bomulls-och silkestextiler, samt stärkta textiler då. De äter även hud, hår och naglar av människor, tydligen, samt sina egna ömsade skinn. Håraptiten förklarar kanske min enda, pyttelilla silverfisk som bor under tröskeln i badrummet som jag inte har hjärta att döda ;)

Hursomhelst verkar de inte ha några problem med kyla, förutom att de inte växer då och kan inte heller fortplanta sig.

Tydligen kan myrdosor (eller myrgift rakt av men det är ju inte så roligt att ha utspritt i lägenheten kanske) ta död på de små rackarna, men jag har inte riktigt uppfattat hur lång tid det skulle ta.
 
Sv: Hjälp! Silverfirrar och flytt!

Delvis kl

Jag kommer att läsa på rejält om hur jag ska göra för att undvika firrarna i nya lyan och får helt enkelt hoppas på att jag slipper dem.

Tyvärr har de kommit på att man kan attackera handdukar som uppenbarligen är mycket trevligt att bo i.

Kanske kan man skaffa ett par myrdosor och placera på väl utvalda platser i nya stället ifall att någon råkar följa med och dessutom vara försiktig när man packar ner allt. Med lite tur så kanske jag slipper såna där i fortsättningen då.
 
Sv: Hjälp! Silverfirrar och flytt!

Skadedjur sägs inte gilla röd ceder, det finns att köpa i träbitar och olja, du kan ju prova det om du inte vill använda kemikalier.
 
Sv: Hjälp! Silverfirrar och flytt!

Har du en torktumlare? Var jättenoga att torkumla handdukarna i hög väme, undvik fukt och häng upp allt!!!
 
Sv: Hjälp! Silverfirrar och flytt!

Får du med silverfiskar så ska du kanske spruta en gång. Sen kommer de inte tillbaka om inte din nya bostad har en miljö som de trivs i.

Vi har silverfiskar hos oss men fick en explosion av dem när det rann vatten där det inte skulle rinna vatten. Det var fyra år sedan och då sprutade vi och de kom aldrig tillbaka igen mer än så då "normalt" antal. En i badrummet då och då.

Någon som vet om de kan försvinna helt vid stambyte?
 
Sv: Hjälp! Silverfirrar och flytt!

Mina barn har hyrt lägenheter med silverfiskar som komplement, ett samtal till hyresvärden och silverfiskfällor har kommit med posten nån dag efter.
 
Sv: Hjälp! Silverfirrar och flytt!

Annars kan man skaffa katt. Hjälper inte mot grundbosättningen, men det håller de synliga typerna under kontroll. Och katten blir välmotionerad... :D
 
Sv: Hjälp! Silverfirrar och flytt!

*kl*
Jag hade modell större firrar i min ena lägenhet. Dom bodde i kökslådorna :crazy: Dom följde inte med nånstans vid flytt.
 
Sv: Hjälp! Silverfirrar och flytt!

Silverfiskar gillar visst curry! Kanske ingen hjälp bara sådär :p Men om man skaffar såna där klisterfällor (eller gör egna med dubbelhäftande tejp) så kan man strö lite curry på så går de gärna dit och fastnar.

Jag hade kackerlackor mina 5 första månader här ...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 764
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 330
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 879
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp