H
Hamlet
Min ponny kan ibland vara otroligt seg att rida på. Man får typ sitta och skänkla var femte steg för att han ska gå framåt och då går han i myrtakt. Det spelar ingen roll om man rider utomhus eller på ridbanan, i trav eller gallop eller på korta eller långa tyglar. Han uppför sig också som om han är skänkeldöv och man får verkligen ta i för att han ska lyssna. Problemet är det att han inte är skänkeldöv eftersom att han vissa dagar kan vara superpigg och man behöver bara nudda med skänklarna för att han ska flyga fram.
Spö hjälper inte, han bryr sig inte om det överhuvudtaget. Har inte provat med sporrar eftersom att jag helst vill kunna rida honom utan hjälpmedel och eftersom att jag inte vet hur man använder dem.
Att höja kraftfodret är nog inte heller nån bra idé eftersom att han ibland kan vara otroligt pigg. Humörsvägningar....
Men nu undrar jag, hur gör ni andra som har sega hästar för att få fram dom? Finns det några speciella övningar?
Vet ju att man ska rida väldigt varierat, men vissa dagar funkar inte det heller :/
Spö hjälper inte, han bryr sig inte om det överhuvudtaget. Har inte provat med sporrar eftersom att jag helst vill kunna rida honom utan hjälpmedel och eftersom att jag inte vet hur man använder dem.
Att höja kraftfodret är nog inte heller nån bra idé eftersom att han ibland kan vara otroligt pigg. Humörsvägningar....
Men nu undrar jag, hur gör ni andra som har sega hästar för att få fram dom? Finns det några speciella övningar?
Vet ju att man ska rida väldigt varierat, men vissa dagar funkar inte det heller :/