HjÄlp!!! RymmningsbenÄgen hÄst:(

Q

Question

Hej!

Som rubriken lyder....

VAD ska jag göra?

Har provat allt tycker jag....

Någon som har tips????

Gärna ikväll, då jag e ledig i morgon och kanske hinner fixa det då!

Han går nu på 3 trådar och "kryper" emellan....först huvudet, sen frambenen och sen resten av kroppen...

Sen går han lös på ensilagebalarna:idea:

Sv: HjÄlp!!! RymmningsbenÄgen hÄst:(

Har han fri tillgång till foder i hagen? Hur stor är hans hage? Har han något att sysselsätta sig med i hagen?

sätt två trådar nära varandra och koppla plus till den ena och minus till den andra då får han en redig stöt då han tar i båda...

Har han fri tillgång till foder i hagen? Hur stor är hans hage? Har han något att sysselsätta sig med i hagen?

Ja.... just ni har han fri tillgång på ensilage och halm...

Hagen är "ganska" stor....:)

Men han "utnyttjar" bara halva... går mellan halmbalen och lösdriften...

Och Ja, det finns träd i hagen....att sysselsätta sig med... något annat kanske? som går att fixa???

Sätt dit ännu fler trådar. Har du ström på?
Om han jämnt sticker ut så I värsta fall får du väl linda in grimman i ståltråd och låt honom gå på staketet så han får sig en riktig rejäl stöt. Och lär sig respektera tråden.

Sätt dit ännu fler trådar. Har du ström på?
Om han jämnt sticker ut så I värsta fall får du väl linda in grimman i ståltråd och låt honom gå på staketet så han får sig en riktig rejäl stöt. Och lär sig respektera tråden.

Har provat detta oxå:(

Hjälper inte det heller....

Vill han gå ut... så går han:(

Har provat detta oxå:(

Hjälper inte det heller....

Vill han gå ut... så går han:(

Ska tillägga att jag som mest haft 7 trådar... det ända som då inträffade var att han "fastade" i trådarna:(

Och drog sönder dom....

och detta inträffar bara i perioder....

Han kan stå på 1 tråd.... UTAN ström... och ändå stå kvar....

Jag fattar inte varför han får för sig att rymma så här ibland bara....När man tar in honom... går han lugnt med och in i hagen/ lösdriften/ boxen igen...Precis som om han fattar och tänker: "shit, nu e mamma inte glad.... jag följer glatt med:) och charmar henne med min charm:)"

Har han kompisar i hagen?

Annars kan du kanske sätta ännu fler trådar och på med koströmmen.
Haha såg precisatt du hade haft 7 trådar så då hjälper inte det

Trä staket är då kanske att rekomendera:)

Sätt träslanor mellan stolparna. Om inte annat så blir det svårare att krypa ut så. Det finns hästar som helt enkelt inte har tillräcklig respekt för eltråd för att kunna gå på bara det.

En annan sak som dyker upp är du skriver att det bara sker i vissa perioder. Har du kollat hur stor effekten ut är på staketet?
Både torka och kyla påverkar jordningen så att den blir sämre. Har man dålig jord i ett staket så har man också ett dåligt staket. Tyvärr är det många som inte har koll på hur man ska jorda ett aggregat på ett tillfredsställande sätt. Det kan mycket väl vara så att fungerar perfekt med den jordning som finns när det är fuktigt i marken men att det inte räcker till när vid torka och kyla.

Sätt träslanor mellan stolparna. Om inte annat så blir det svårare att krypa ut så. Det finns hästar som helt enkelt inte har tillräcklig respekt för eltråd för att kunna gå på bara det.

En annan sak som dyker upp är du skriver att det bara sker i vissa perioder. Har du kollat hur stor effekten ut är på staketet?
Både torka och kyla påverkar jordningen så att den blir sämre. Har man dålig jord i ett staket så har man också ett dåligt staket. Tyvärr är det många som inte har koll på hur man ska jorda ett aggregat på ett tillfredsställande sätt. Det kan mycket väl vara så att fungerar perfekt med den jordning som finns när det är fuktigt i marken men att det inte räcker till när vid torka och kyla.

Hmm... det vet jag faktisk inte.... men har "flyger i luften" när han går in i tråden iaf...Men går ändå....

Varför kan han gå på 1 tråd UTAN ström då???

Verkar lixom som om han inte bryr sig om att det är el eller inte....

Har trästaket också bitvis....men dessvärre så är det ju en kostnadsfråga:(

Förra året så "sprängde" han trästaketet.... han "gick" lixom bara till det inte fanns där länge:(
Det var då 3 x "halvstolpar" som slanor...med 3 meter mellanrum mellan stolparna och ca 40 cm mellan slanorna...

Så var det problemet löst verkade han tänka då:(

Har han kompisar i hagen?

Annars kan du kanske sätta ännu fler trådar och på med koströmmen.
Haha såg precisatt du hade haft 7 trådar så då hjälper inte det

Trä staket är då kanske att rekomendera:)

Ja, han har kompisar i hagen;)

Och som du själv upptäckte;) så hjälper inte många trådar;) :(

Trästaket...Ja:love: Pris:eek:

Linda in grimman med ståltråd, låt en lång "antenn" vara utstickande från mitten på nackstycket. Denna biten ska sitta ihop med ståltråden du lindat grimman i.
Linda in änden på "antennen" så inte hästen kan göra sig illa.

Hästen kommer garanterat SNABBT lära sig att det är riktigt obekvämt att gå för nära tråden.

Linda in grimman med ståltråd, låt en lång "antenn" vara utstickande från mitten på nackstycket. Denna biten ska sitta ihop med ståltråden du lindat grimman i.
Linda in änden på "antennen" så inte hästen kan göra sig illa.

Hästen kommer garanterat SNABBT lära sig att det är riktigt obekvämt att gå för nära tråden.

Har provat:(

Han "lirkar" ut huvudet .... alt tar smällen.... och sen "springer" mot staket nästa gång...:(

Vi tom skjutit "lösa skott" (eller vad det nu heter, med "gevär" .... men såna skott som inte kan skada...En kille som jagade hjälpte mig med det) på honom när han går igenom...

Som sagt... detta inträffar bara när HAN känner för det.... och "INGET" stoppar honom....:(

Sälja honom kanske;)

Ta ännu mer ståltråd runt hela huvudet på honom och sätt på rejäl jävla el, någon gång ska dom lära sig ...

Jag har också haft en sådan häst, en fjording. När ha ville byta hage gick han bara lugntfram till staketet och kände på tråden med mulen. Fick han ström backade han någon meter, tog sats och sprang rakt igenom. Fickan han ingen stöt så bara fortsatte han att gå rakt fram igenom staket.
En gång gick han igenom fel staket, nämligen en grannes kohage. Där var ingen ström utan det var bara taggtråd. Men säga vad man vill om den här hästen dum var han inte. Så när han råkat trassla in sig i taggtråden stod han snällt stilla tills han blivit helt loss klippt. Fanns som tur var inte skråma på hästen. Vi sålde honom efter det, ville inte riksera att skulle råka illa ut på riktigt om han gjorde om det och få grannen att byta staket det gick inte.

:angel:Testa som jag fick göra sätt en tråd 50-70cm innan för det staket som står nu ,om du har trästolp så kan du slå dit en slana snett neråt !!!ta en planka såga till borra ett hål 2-3cm in trä dit en bit trädgård/vattenslang dra eltråden/elrep igenom alla extra stolp sen kan jag nästan låva att den stannar inne funat hos mig och det är billigt alternativ att testa om du kanske måste byga om när det går/väder LYCKA TILL!:banana:

Vi har dragit extratrådar mellan trådarna. De har ingen ström i extratrådarna, men han tar sej inte emellan, för då fastnar han mot strömförande tråd och får en stöt, har han lärt sej nu!

Fast igår, hade han som släppt ut dem, råkat korsa trådarna längst ner, så att det blev en "fin lucka", som han genast kröp ut igenom. Så jag o dottern fick oss en motionsrunda, när vi skulle jaga ifatt honom..

Men extratrådar är ett litet knep, som har fungerat för oss och Ligisten. Åk o köp en rulle, det är bara att linda runt stolpen, du behöver inte skruva i några hållare.

Jag har också haft en sådan häst, en fjording. När ha ville byta hage gick han bara lugntfram till staketet och kände på tråden med mulen. Fick han ström backade han någon meter, tog sats och sprang rakt igenom. Fickan han ingen stöt så bara fortsatte han att gå rakt fram igenom staket.
En gång gick han igenom fel staket, nämligen en grannes kohage. Där var ingen ström utan det var bara taggtråd. Men säga vad man vill om den här hästen dum var han inte. Så när han råkat trassla in sig i taggtråden stod han snällt stilla tills han blivit helt loss klippt. Fanns som tur var inte skråma på hästen. Vi sålde honom efter det, ville inte riksera att skulle råka illa ut på riktigt om han gjorde om det och få grannen att byta staket det gick inte.

Vet du hur det löste sig???

Samma sak för mig.... Han bara går...OM han fastnar, står LUGNT stilla och väntar... "finns ju säkert nått att äta inom en radie av ½ meter... om inte: SOV:)"

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 156
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix