Hjälp ryggproblem!

Sv: Hjälp ryggproblem!

Faktiskt så tycker jag inte att du verkar göra ALLT.
Det är många som har svarat att du ska röntga innan du rider men det verkar det som att du inte tänker göra.

Så ALLT försöker du inte med....

tack för alla olika historier! ska gå igenom henne hos en massör igen nu till veckan, det käns lite som om att hon tror mest att det ska göra ont, ska leta rätt på en pad och sätta under sadeln (stötdämpande) dessutom får hon krossad linfrökaka varje dag och citron ifall det skulle vara något med njurarna.. försöker med allt=P:idea:

okej till alla! jag rider henne inte och har inte gjort det på länge!

om hon nu har så ont varför är hon då så mjuk när man rider henne? hon går i form utan stöd. det är bara när man drar handen över hennes rygg som hon sjunker, provade en gång att dra handen flera gånger, efter ca 10 15 gånger reagerade hon inte alls! och jag tryckte hårt! om jag inte brydde mig om min häst skulle jag aldrig skriva här för att få hjälp, men när man gör det kommer det genast någon som säger att man är djurplågare! men jag är arbetslös jag har inte råd att gå till vet och ta plåtar! och jag kan inte sälja en skadad häst heller! och visst nu kommer det väl kommentarer att har du inte råd ska du inte ha en häst! men nu har jag en och jag tänker inte låta henne hamna var som helst!:mad:

har provat låna ut henne när hon har varit bra i ryggen till människor man verkligen har trott att dom ska ta hand om henne för senare köp och när man hälsat på har hästen varit värre än någonsin! man klarar inte av det! har haft dit en hästpratare också (okej ALLA tror inte på det) vad hästen sa till henne var att hon ville stanna hos mig och att det inte var smärta utan obehag i ryggen! efter att föregående ägare slagit (!) henne där. visst jag tror inte heller 100% då hade jag väl nöjt mig med det. för övrigt ska vi prova laserbehandling i morgon!

(har sålt hästen en gång och hon tog dit en vet som inte hittade några andra fel än muskulära. fick tillbaka henne då p.g.a graviditet och personlig konkurs)

tack alla som stödjer och kommer med förslag!:bow:

Jag hade åkt till veterinären och gått igenom hästen noga och röntgat. Jag hade INTE ridit på en häst som reagerar för handen eller knäar när jag sitter upp.
Om det är bättre på sommaren så kanske hästen blir kall och stel i musklerna på vintern. Provat tjockare täcke? Min häst som har känslig rygg går i tjockt täcke redan nu, blir ännu tjockare när det blir kallare. Om jag skulle råka ha för tunt täcke blir han spänd i ryggen. Bra att du masserar men vet och ET, osteopat el liknande hade jag anlitat innan jag suttit mer på hästen.

SOm ja skrev högre upp. Min häst blir mindre öm på höfterna på vintern när ja har varma täcken på henne.
B o T täcke hade nog varit de bästa.

jo b o t täcke har jag suttit och tittat på åt henne, dom säljer dom inte här omkring men tänkte beställa en sån där rygg värmare,

Låter som flera sagt som det är dags för en veterinär.. Min häst reagerar över rumpan när hon blir blöt i höst regnet.. Så länge jag har täcke på henne så har hon inga problem.. Men hennes pälsär "gles" så hon blir blöt ända in på skinnet.. Är det då oxå kallt blir hon kall ända in på muskeln.. Håller jag henne med täcke så har jag/hon inga problem.

tack för alla olika historier! ska gå igenom henne hos en massör igen nu till veckan, det käns lite som om att hon tror mest att det ska göra ont, ska leta rätt på en pad och sätta under sadeln (stötdämpande) dessutom får hon krossad linfrökaka varje dag och citron ifall det skulle vara något med njurarna.. försöker med allt=P:idea:

Hur kommer det sig att du väljer att anlita en massör istället för en veterinär??

Helt bakvänt är min åsikt.

en veterinär har kollat henne fick det helt bekräftat idag! sålde henne men fick tillbaka henne har skrivit ner historien högre upp, hon chekade av henne hos en veterinär, veterinären hade rekommenderat massage.

Jag började skriva på ett långt inlägg men insåg snabbt att jag tar avstånd från den här tråden då det endast kommer sluta med att jag häver ur mig något olämpligt.

Säger bara en sak, och det är att riskera inte att hästen blir utsatt för onödigt lidande, ta hästen till en veterinär för en ordentlig utredning. (Ultraljud, rönken osv)
Gör inte samma misstag som många andra gör, då kanske du får bära det på ditt samvete i framtiden.

/ Loriey som nyligen tagit bort en häst p.g.a ryggproblem

När menar du att jag har kallat dig djurplågare?
Har du ingen försäkring på pållan? Då är det ju bara självrisken som kostar.

Jag tyckte bara att du tog i när du skrev att du gjorde ALLT - för att inte åka till veterinären är inte att göra ALLT.

om hon nu har så ont varför är hon då så mjuk när man rider henne? hon går i form utan stöd. det är bara när man drar handen över hennes rygg som hon sjunker, provade en gång att dra handen flera gånger, efter ca 10 15 gånger reagerade hon inte alls! och jag tryckte hårt! om jag inte brydde mig om min häst skulle jag aldrig skriva här för att få hjälp, men när man gör det kommer det genast någon som säger att man är djurplågare! men jag är arbetslös jag har inte råd att gå till vet och ta plåtar! och jag kan inte sälja en skadad häst heller! och visst nu kommer det väl kommentarer att har du inte råd ska du inte ha en häst! men nu har jag en och jag tänker inte låta henne hamna var som helst!:mad:

har provat låna ut henne när hon har varit bra i ryggen till människor man verkligen har trott att dom ska ta hand om henne för senare köp och när man hälsat på har hästen varit värre än någonsin! man klarar inte av det! har haft dit en hästpratare också (okej ALLA tror inte på det) vad hästen sa till henne var att hon ville stanna hos mig och att det inte var smärta utan obehag i ryggen! efter att föregående ägare slagit (!) henne där. visst jag tror inte heller 100% då hade jag väl nöjt mig med det. för övrigt ska vi prova laserbehandling i morgon!

(har sålt hästen en gång och hon tog dit en vet som inte hittade några andra fel än muskulära. fick tillbaka henne då p.g.a graviditet och personlig konkurs)

tack alla som stödjer och kommer med förslag!:bow:

--------------------------------------------------------------------------------

Jag började skriva på ett långt inlägg men insåg snabbt att jag tar avstånd från den här tråden då det endast kommer sluta med att jag häver ur mig något olämpligt.

Säger bara en sak, och det är att riskera inte att hästen blir utsatt för onödigt lidande, ta hästen till en veterinär för en ordentlig utredning. (Ultraljud, rönken osv)
Gör inte samma misstag som många andra gör, då kanske du får bära det på ditt samvete i framtiden.
AMEN:bow:
Jag delar dessutom din uppfattning.Jag ska inte skriva mer i den här tråden den gör mig så arg.:crazy:

Jag måste börja med att säga att detta låter inte ju inte riktigt klokt. Din häst knäar och visar tecken på smärta men ändå rider du henne? Hur vet du om hon inte har ont i ryggen när du rider henne? Det har hon förmodligen med tanke på att aldrig ens knappt få ta på henne. Skulle du skutta omrking på ett brutet ben och belasta det? Knappt, just därför belastar man inte heller en väldigt öm rygg. Det är ju som att be om problem. Först och främst ska du täcka henne ordentligt, speciellt för regn eftersom regn ger väldigt ömma ryggar, speciellt om det piskar ner. Ha alltid henne väldigt varm och rid henne verkligen inte. Belasta INTE hennes stackars rygg. Åk till en klinik och be dom röntga ryggen. Stackars häst!

ingen ide att be om hjälp här iaf! blir så less på vissa här!:mad:
det går tydligen inte att förklara så att vissa förstår! jag känner min häst! och jag vet inte hur många gånger jag ska säga det! hon rids inte! hon är kollad av veterinär! näe orkar inte med er buke folk längre, ni gör mig så jävla lessen! vissa ska visst bara hoppa på andra! jag bad om förslag på alternativ etc, vad fick jag? en massa påhopp och blev kallad djurplågare! *suckar*
kan ju hälsa alla som har kommit med snälla förslag utan att klanka ner på en att laser behandlingen har hjälpt henne att slappna av och hon reagerar bara vid ´plötsligt tryck för att sedan slappna av och inte reagera alls längre! den behandlingen passade henne tydligen väldigt bra=) tjejen som behandlade var utbildad et också och gick igenom henne grundligt!

för övrigt har jag inte speciellt stor tillit till veterinärer längre efter en skada på en annan häst, hon stod i 2 timmar och bara pratade i telefon för att hon inte visste vad hon skulle göra! sen ringde hon ut en till vet, efter nån vecka kom hon tillbaka för att kontrollera såret, gissa vem som fick lägga om såret? jo jag! men betala fick jag FÖR omläggning av såret! och för hennes telefontid...

tack alla som försöker hjälpa! men ni som bara vill klanka ner på allt man gör, var snäll och låt bli att skriva istället!

Hej!

Om du är helt säkert säker på att vet har rätt, att det bara är muskulärt, så skulle jag börja bygga hennes muskeler med tömkörning och mycket klättra i skogen, gå runt träd, klättra över fallna stockar etc. Gör detta tills hennes ruggmuskler byggt upp sig ordentligt och
Massage kan vara jättebra, men häst kan också ha alldeles för ont för det, beröringen kan smärta ordentligt. Akupunktur kanske också kan funka?

Om du känner minsta lilla tvivel nånstans om att vet som undersökte henne visste vad han gjorde skulle jag råda dej att åka till klinik (inte ta ut distriktisvet, dom har ingen röntgenapparat och kan tyvärr bara gissa) och göra en ordentlig utredning på häst, innan det är försent. Har häst ont och ändå kämpar för dej får du ju göra något för pålle också, utreda ordentligt mao. Långvarig smärta kan leda till så mycket långvariga problem.

Jag förstår att du bryr dej om din häst och vill hästs bästa, men ibland måste man kosta på sej en ordentlig utredning, om inte annat för att själv få veta att där inte är något fel.

/ Lavinia, som bara spånar, men själv har en ryggoch knä-häst

Men skit och be och hjälp då, du kan och vet ju allt redan eller FATTA det här är ett diskusionforum, man får inte alltid de svaren man vill ha!!

Vidhåller fortfarande en ordentligt veterinärunderöskning PÅ klinik MED röntgen innan man börjar joxa med alternativa saker.

Jag håller faktiskt med choklad - MEN skulle inte skriva med så hårda ord. Man kan försöka skräda sina ord fast man blir irriterad.

Ts

Tänk på att laser även ger en tillfällig lindring - en smärtlindring så, vänta några dagar innan du bestämmer dig för vad du tycker + att man ofta måste behandla fler än en gång för ett varaktigt resultat.
Tycker själv om laser och använder den både på mig själv, hunden och hästen så det är inget illa om laser.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 503
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024