Hjälp!Rädd ponny

M

Miikaa

På min ridskola har vi en ponny som är rädd för nästan allt.
Folk på läktaren,sin egen skugga, hinder mm.
Han är utbildad dressyr ponny, men det konstiga eller kanske roliga är att han tkr det är kul att hoppa,men är rädd för bommarna.Han är tillsalu nu, vilket är bra eftersom han inte kan gå nybörjar lektionerna. Jag har haft honom 2gånger i mark och hoppning och jag gillar honom. Men jag vill försöka få honom att inte vara rädd för bommarna.
Har han en häst/ponny framför sig, tar den med honom men ska han själv måste man övertyga honom.
Jag hoppar inte högt med honom utan 30-40-50 typ.
Vill inte tvinga honom när han är rädd, så hjälp skulle behövas ;)

Sv: Hjälp!Rädd ponny

Tyvärr så tror jag inte att det finns så värst mycket du kan göra för att han ska lugna ned sig direkt. Hästar trivs som allra bäst när de har en tydlig flockledare och med ridskolehästar så ser det ut på ett lite annat sätt, iom att det är många olika människor som hanterar och rider hela tiden. Det verkar helt enkelt som att ponnyn är i behov av trygghet och då är det ju bra om han får komma till en stabil människa och så får träning ske därifrån.
Sen är jag av den uppfattningen att en häst som verkligen inte vill hoppa inte ska behöva göra det heller och i så fall inte förrän grundarbetet fungerar. Jag tycker inte att han verkar tycka att det är särskilt kul att hoppa om det är kamp att övertyga honom över ett hinder på 30 cm som han dessutom är rädd för.
Det du egentligen kan göra är att sitta lugnt och låta honom ta det med ro, ingen press. Men var ändå beredd på att du inte kommer att kunna lösa problemet, bara dämpa det för stunden.

Lycka till!

Sv: Hjälp!Rädd ponny

Är ponnyn faktiskt rädd på riktigt, eller är det bara kul att jäklas? Att skygga och hoppa är ett bra sätt att komma undan sånt som är tråkigt...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 852
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Ridning Vi har ett underbart litet Welsh mountain sto till vår dotter. En drömponny på många sätt som lärt dottern jättemycket under det år som...
2
Svar
32
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat