Hjälp! Rädd Häst!

N

Nattuggla

Hej alla kloka bukemäniskor!
behöver återigen lite råd och tips, den här gången gäller det min häst som av någon anledning beter sig skrämd i närheten av min medyttare och ibland även andra stallmänniskor. Min medryttare är verkligen hur lugn och snäll som helst mot hästen, lugn och o-hotfull i sitt kroppsspråk, höjer aldrig rösten(om det inte är befogat, givetvis). försöker verkligen visa att han inte är farlig, bara vill väl osv. hästen har betett sig såhär nu i några veckor. den enda anledningen jag kan komma på att han är rädd är att han blev chippad (av en lugn dam), och just den dagen var min medryttare med. han stod dock i boxen och höll pållen, pratade lugnt, klappade osv. nu ställer sig min häst i ett hörn av boxen skakar och "hyperventilerar" så fort min medryttare kommer i närheten i boxen, han kan knappt fånga honom i lillalilla sjukhagen heller han bara springer iväg. så svårt att veta vad det är frågan om, för så fort jag är med så är hästen sitt vanliga jag, jag har alltså inte sett när detta händer. minmedryttare är verkligen ledsen för det här (å jag med) vi begriper inte vad det är som gör honom så rädd. vad gäller tillit till min medryttare så litar jag till 100% att han inte skulle göra min häst illa på nåt sätt eller medvetet skrämma honom. jag har tänkt att vi ska träna ledarskap/horsemanship tillsammans alla tre(jag medryttaren o pållen) för att se om vi kan lösa detta. men var börjar vi? hur ska vi veta vad vi ska träna på för att få honom att lita på min medryttare? jag kan ju inte direkt påverka då hästen är som vanligt med mig... :confused: :cry:

hjälphjälphjälp! :confused:

Sv: Hjälp! Rädd Häst!

Om en häst är som en frusen filbunke med person ett och rädd med en annan så måste ju detta bero på något?!

Var med som "publik" någon dag med medryttaren och "läs" din häst, hon kommer att säga dig massor om du känner henne.

Hästen förknippar säkert medryttaren med när han blev chippad, eller så har medryttaren blivit arg/gjort något med hästen utan din kännedom. Om det inte löser sig föreslår jag att byta medryttare.:smirk:

Det har jag prövat, senast igår. Allt som vanligt med hästen när jag är med... försökte ändå hålla mig i bakgrunden för att se om jag kunde märka nåt, men nop! min medryttare är lika förvirrad som jag..:confused:

Säg bara till när du vill låna Fia!! Så kan ni ta hela "stallceremonin" tillsammans nån dag.

Jag tror inte heller det är nåt som medryttaren har åstadkommit. Han som är så cool!! Och chiptanten var med väldigt lugn och försiktig. Såg när Daimie fick sitt chip och det var inte våldsamt på nåt sätt. Har svårt att tro att Ari skulle vara känsligare...

Förresten, när pappa var med och morgonfodrade på juldagen fattade han inte avspärrningarna riktigt och det slutade med att din pålle trippade omkring på gödselstacken...:angel: Samtidigt som jag ledde ut bebis. Sa inget till pappa och han gick bara rakt fram och tog grimman och ledde Ari rätt igen!!:) När jag har satt på honom grimma och täcke på morgnarna har han vart precis som vanligt.

Hoppas det löser sig!!

jag tror åxå att det är nåt med chipningen eller nåt sånt, dock inte att medryttaren gjort nåt dumt med hästen, iaf inte medvetet då. men jag tycker det är konstigt ändå, jag menar hästen har aldrig blivit rädd innan med veterinärer, sprutor eller onda sår jag varit tvungen att "peta" i. hästen är för övrigt "småskygg" för andra i stallet med emellanåt... :confused:
det är ingen i stallet som skulle få för sig att slå en häst om den inte attackerar eller liknande, och gäller det min häst går han på defensiven bara man tänker "flytta dig", har aldrig huggit, sparkat mot någon människa, har väldig respekt för oss men har inte varit rädd innan...

hoppas jag med, tycker så synd om *** , och Ari givetvis!

hmm, jag har åxå märkt det, Ari har nån förkärlek för gödselstacken och försöker alltid gå ut där om man glömmer stänga! :rofl:

men jag lånar gärna Fia till helgen om det e ok?? ska bara skritta å trava lite i skogen...

Det går så bra!!:) Välj dag själv!! På lördagen hinner jag nog inte rida och på söndagen kanske jag inte vill...:angel:

Då blir det min första hästfria dag sen jag tog över Fia!! Och det kan ju faktiskt vara rätt skönt nån gång!!

Ska prata med *** vilken dag som passar honom bäst, mig spelar det ingen roll, ska sitta hemma på nyår (suck) för jag har ju morgonfodringen på nyårsdagen.. :p

Då kan ni ju tampas med varsin häst i hagen med... :cool:

Jag försökte köra ignoreringsmetoden idag, för att få henne att följa med mig in frivilligt igen. Det resulterade i att det tog drygt en timme att komma in från höpallen till stallet...:crazy: Var helt stelfrusen och gråtfärdig när vi väl var inne... Sen bråkade hon lite när vi red med, men det löste sig relativt fort iaf!!;)

*grrr*

hmm, har hon tagit efter aris "inte-bli-infångad-ideer"? eller är det den livsfarliga stalldörren som spökar?? jäkla hästar vi har asså! :angel:

Vet inte vad det är.... Men hon sticker ju i huvudet i grimman självmant, men sen vägrar hon att röra sig en milimeter. Och det är ju inte så kul att behöva släpa med henne in varje dag... Känns som hon borde ha kommit över "vill inte vara själv i stallet efter skadan"-perioden nu ju!! det kanske bara är nån ny testgrej hon håller på med, för jag har känt igenom henne och hon har inte ont nånstans.

Men iaf, ni kan ju byta uppgift när en blir varm och trött och den andra håller på att frysa ihjäl....:rofl: Nejdå, du behöver inte vänta ut henne, det går ju att fixa det fortare!!

Är det bra underlag så kan du låta henne röra på sig ordenligt!! Det behöver hon!! Hade tänkt rida nu, men vädret är ju inte så trevligt...:crazy:

är det Ari som stod i Thelenäs för ett par år sen?

Mååånga hästar är ju rädda för män. Min är rädd för män i allmänhet, utom min pappa...

Om inte det är därför så måste medryttaren gjort nåt mot hästen. Folk är inte alltid så snälla som dom ser ut att vara tyvärr....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 698
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar