Jag hade utifrån det undvikit mycket Sandro Hit-blod och en del lite äldre svenskt också. Några svenskstationerade hingstar som dyker upp i tankarna är Zuidenwind, Clever Hill Q, Dalwhinnie och Luxus CML. De är lite mer beprövade, framförallt Dalwhinnie och Zuidenwind som lämnar bra hästar som folk hävdar är trevliga att jobba med och den mjukare typen av häst. Clever Hill själv är en gentleman och hade några fina treåringar till test. Luxus tilltalar inte mig personligen, men är mycket populär över lag och han själv har ett utmärkt temperament.
Dalwhinnie och Luxus har haft tråkig dräktighet de senate åren på sin transportsemin, så ju närmare deras hemmastationer man är desto bättre om man vill försöka med dem. Jag skulle isf. börja tidigt, typ i April och ge det 2-3 försök samt ha en reservhingst att byta till om det inte blir dräktigt.
Zuidenwind har haft hög dräktighet de senaste åren, bortåt 90% och Clever Hill har flera år legat på 100% dräktighet.
Om du inte vill ha en stor avkomma kan jag även rekommendera Sibelius. Väldigt fin gång och ett väldigt bra temperament på honom, mycket arbetsglädje men i ett mindre format då han är 164cm. Han hade bra dräktighet förra året.
Det finns väldigt många importhingstar som skulle kunna passa, men om du själv är ny i aveln kanske det är lättare att hålla sig inom landets gränser?