HJÄLP! Problem i hanteringen!

liiiinneeeea

Trådstartare
Jag har precis gått över till stor häst, men hästen vi köpte har nu visats sig var alite annorlunda mot när vi provred. Hos förra ägaren var hon hur lugn som helst i hanteringen, det vi såg iaf. Men nu så gör hon bara saker som passar henne. Jag är nästan den enda som vill ens hantera henne längre.

I stallgången så sparkar hon när man ska hålla på med benen. När jag försöker hålla emot så tar hon i tills att jag inte orkar längre. Och så är jag ju lite försiktigt också då hon redan har sparkat mig en gång.

När jag ska sitta upp så reser hon sig så fort jag sätter foten i stigbyglen. Att hoppa upp från pall fungerar inte eftersom hon snurrar runt, går iväg eller reser sig. Det enda som fungerar är att någon kastar upp mig, och då har man typ 1 sek på sig.

Jag jobbar med henne på marken, och hon följe rmig jättebra. Hon stannar och går efter mig. Men när jag vill att hon ska backa så går hon på mig. Och om jag vill att hon ska flytta sig så sparkar hon mot mig.

Man kan inte sätta på eller ta av täcken i boxen eller hagen utan man måste alltid ta in henne på stallgången, annars sparkar hon mot mig.

Blir man arg på henne så blir allt mycket värre, så jag försöker lirka med mig henne hela tiden. Allt måste vara på hennes vilkor.

Jag har haft henne i ca 7 veckor nu, och jag vet inte vad jag ska göra längre! Nu börjar det nästan bli farligt när hon sparkar i så många situationer. Mamma tycker inte att vi ska ha kvar henne medans jag inte vill ge upp. Men samtidigt känns det som att jag har för lite erfarenhet av sådana här problem, och det känns inte rätt mot hästen.

Hon är ett fullblod efter Diaglyphard dessutom. Hon är 7 år men har alltid bott hos uppfödaren tills för 12 veckor sen då hon åkte till ett försäljsningsstall, och sen köpte vi henne.

Ridningen är inga problem alls, så fort jag sitter i sadeln går det bra. Hon kan protestera lite ibland när jag kräver lite mera. Då små lättar hon, små bockar och galopperar på stället, men det tycker inte jag är några problem alls. Jag är van med lite svårare hästar i ridningen.

Det vart lite långt nu.. Någon som har tips på hur jag ska göra med henne?

Sv: HJÄLP! Problem i hanteringen!

Lämna tillbaka henne. Världen är faktiskt full av trevliga, snälla, väluppfostrade och välridna hästar. Att ha häst skall vara en glädje, att rida skall vara roligt.

Det kan ju vara så att hon testar er! Det är inte helt ovanligt! Om det känns som du kan stå ut så låt det gå lite tid... Hon har bott hos samma människa hela sitt liv, tills hon blev flyttad till ett försäljningstall med okända människor och hästar för att sedan flytta igen, hela hennes värld har blivit omskakad många hästar reagerar på det. Hoppas du kan få tips från kloka "Bukare"!

Jag skulle börja med att höra med uppfödaren om man kan få hjälp med detta.

Nu skriver du inte hur mycket tid hästen fått att acklimatisera sig på nya stället, jag vet hästar som kan ta 1-2 månader innan de känner sig trygga, och tills dess kan det ju hända att de "försvarar" sig när de känner sig trängda.

Så, prata med uppfödaren i första hand, om denna bor för långt bort eller så, så skulle jag ta hjälp av någon skicklig tränare som kan följa med och kanske kan se vad det är som utlöser beteendet och kanske hur man kan lösa det.

Det KAN föståss hända att detta är sån som hästen är, men om den inte var så vid provridningen osv, så är det nog ganska lätt fixat om man vet vad man gör.

Mindre sannolikt när hon inte trixar när du rider.. MEN.. inget foderbyte eller stor förändring i aktivitet som har skett? Min världens snällaste vallack beter sig sådär i stallet om han får havre, aldrig någonsin annars ens om han står. Hans mamma var likadan.. det brinner mellan öronen om de får havre och de blir inge roliga alls. Förutom mina egna har jag känt 2 andra hästar någonsin som reagerar så men de blev också rent ohanterliga om de fick minsta havre och de var travhästar i absolut topp-kondition och hög aktivitetsnivå.

En bekant köpte en ponny och fick höra att den skulle ha 2kg havre per dag från föregående ägare. Jag tyckte det lät mycket då den enligt uppgift inte varit ordentligt riden sista tiden men de ville göra som förra ägaren rekommenderade. Hästen blev som förbytt över en par dagar, lyckades sparka stall-ägaren i huvudet vid täckesbyte och var allmänt stissig. De tog bort havren och tog hjälp med att beräkna foderstat och fick världens lugnaste trevligaste ponny med bra fart i ändå.

Bara en tanke! Jobbigt problem hörre du, det ska ju vara roligt att ha fått hem nya hästen. Hoppas det löser sig för dig!

Lämna tillbaka henne. Världen är faktiskt full av trevliga, snälla, väluppfostrade och välridna hästar. Att ha häst skall vara en glädje, att rida skall vara roligt.

Vådå lämna tillbaka?
Om säljaren inte vill ha tillbaka hästen då?
TS skriver själv att hästen var snäll när hon tittade på den. Mao har problemen uppkommit för att TS inte reder ut hästen. På vilka grunder anser du då att köparen ska låta köpet gå tillbaka, om denne inte gör det av ren välvilja?

Det här handlar om ledarskap, hästen ser dig helt enkelt som ranglåg och "under" sig själv. -vilket som kan vara farligt!.. tycker att du ska ta hjälp utav en riktigt duktig tränare som har erfarenhet utav många olika hästar.

Det är ju svårt om du skulle vilja sälja hästen, för vem vill köpa en häst som sparkar efter människor? Att lämna tillbaka hästen går nog inte heller om ni fyllt i alla papper och betalat.

som saraaandersson skrev så tror jag oxå att det handlar om ledarskapet. hitta en duktig horsemanship tränare och försök med det innan du lämnar tillbaka hästen! :) Hoppas det löser sig!

Först och främst det gamla vanliga - har du kollat så att hon inte har ont och att utrustningen passar?

Och så blir jag fundersam på det du menade att du "såg" i hanteringen på gamla stallet...menar du att du inte hanterade henne själv då, eller att hon inte uppvisade några sådana problem när ni hanterade henne där?

Hur ser stallsituationen ut nu? Är det lugn och ro i stallet? Kort/lång utevistelse? Bra mat? Trivsamma häst-grannar? Bra rutiner?

Sådant borde ju spela roll i frågan om hästen är trygg och välmående, eller inte.

Problemet behöver således inte vara mellan er.
Om du har ordentlig säkerhetsutrustning och är kunnig inom tömkörning så kanske det kan vara något att prova för att se hur hon reagerar?

Hoppas det löser sig för er.

Jag funderar på uppsittningen. Är hon van vid att man sitter upp via stigbygeln? Nu vet jag inte om hon gått på banan men där kastas ju alltid ryttaren upp, alternativt hoppar upp själva.

Jag jobbar med henne på marken, och hon följe rmig jättebra. Hon stannar och går efter mig. Men när jag vill att hon ska backa så går hon på mig. Och om jag vill att hon ska flytta sig så sparkar hon mot mig.
Ta med ett spö som hjälp. Hästen får inte gå på dig eller sparka åt dig!

Blir man arg på henne så blir allt mycket värre, så jag försöker lirka med mig henne hela tiden. Allt måste vara på hennes vilkor.
Redan här har du ju gjort det man absolut inte får göra. Låta allt vara på hästens villkor.
Hästen SPARKAS, det är inget du ska lirka bort. Sparkas den ska den ha en rejäl tillsägelse. Varför skulle det bli värre? Kanske ni får fightas en stund/ett par gånger men sen ska hästen lugna sig.
Så fort hästen sparkar åt dig, ge den en rejäl tillsägelse, och i nästa sekund ska du låtsas som att inget hänt. Gör inte så stor grej av det helt enkelt utan bara säg till på skarpen NÄR det händer.

Jag är inte våldsam mot mina hästar, men att sparkas är nästan en dödssynd. Det är ALDRIG okej!

Jag har haft henne i ca 7 veckor nu, och jag vet inte vad jag ska göra längre!
7 veckor är inte så lång tid, faktiskt.
Speciellt inte när hästen har fått flytta 2 ggr på kort tid, då får man nog nästan räkna med att det tar ännu längre tid för dem att känna sig trygga.

Sen som någon annan skrev, så kolla upp hur omgivningen är. Trivs hästen med sina hagkompisar? Är hästarna snälla mot henne?
Får den för mycket/lite utevistelse mot vad den är van vid?
Ger du massa kraftfoder?
Är stallet lugnt?
Är hästen van att ridas hårdare/har hästen stått innan?

Mycket att tänka på när man får problem. Även om det är hanteringen som är problemet, kanske det inte är hanteringen som är orsaken, så att säga.

Båda mina fullblod har behövt ganska lång tid att falla på plats med nytt stall och ny ägare, och båda testade gränserna under tiden.

Vad gäller uppsittning så har jag läst någonstans att man lär löphästar att gå framåt under uppsittningen för att undvika att de "laddar energin uppåt". Därför kastar man upp ryttaren/hoppar upp under gång.

Jag tycker det är ett rätt typiskt exempel på häst som testar.

Ta hjälp av en tränare om du känner dig osäker, annars är det bara att sätta hårt mot hårt. Det är aldrig okej att hästen sparkar mot dig osv..

När jag köpte häst för ca ett halvår sen var han också supersnäll hos ägaren.
Men när han kom hem blev han helt omöjlig att rida ut på. Tyvärr var jag lite mesig i början och lät han vinna - vilket gjorde allt mycket svårare! Nu går det bra att rida ut, men han kan fortfarande testa och se vem det är som bestämmer... Och då gäller det att snabbt tala det:)

Detta låter typiskt som ett sto;) De har åsikter om det mesta. Jag har nästan bara haft ston och jag vet vad du menar med att det blir värre när man säger till. Men en sak som blir värre är om man INTE sätter gränser. De testar längre och längre och blir mer och mer kaxiga. Det gäller att dirket markera sitt revir. Vem går först ut ur boxen/stallet/hagen etc? Hon vill inte flytta sig till sidan eller bakåt - nej just det hon lämnar inte reviret till dig. Ibland får man helt enkelt ta i med hårdhandskarna. Jag är absolut inte för våld eller våldsamma metoder, men för att hon inte ska bli farlig få man sätta hårt mot hårt ibland. Jag hade ett sto som betedde sig som du beskriver. Jag tog ett halvt kvastskaft och smällde till henne på skinkan när hon sparkade mot mig. Inte hårt men så hon kände det. Hon blev skitsur och sparkade igen och jag smällde. Så höll vi på tills jag smällde sist. (OBS i stallgången där hon var fast och jag kunde vara på säkerhetsavstånd från benen.) Det såg säkert kul ut - två envisa kärringar som bråkade men till slut gav hon upp. Så efter ett tag räckte det med att jag knackade med pinnen i golvet så slutade hon och nu gör hon inte det alls.
Vid uppsittning var det samma visa. Hon stod stilla tills man hade foten i stigbygeln sedan hoppade/sprang hon över även den som höll i och om ryttaren inte kom upp kunde hon vända sig och sparka mot denne. Vi tog grimma utanpå tränset med kedja under hakan och när hon gjorde så så fick hon ordentliga ryck i kedjan samtidigt som vi puttade henne bakåt med pinnen runt i ridhuset, minst en långsida. Nytt försök, samma sak både från henne och oss. Efter 3 gånger räckte med att ha grimman och kedjan - bara hon hörde kedjan stod hon stilla och nu kan ryttaren hoppa upp utan medhjälpare.
Dock går jag aldrig ut i hagen eller har henne lös i boxen när jag ska göra något med henne. Däremot har hon lärt sig att när hon har grimma eller träns är det vi som bestämmer och hon får finna sig i det.
Ett tips när hon drar åt sig benen - försök inte hålla emot utan ha ett lätt tag om tån och ha den uppåt så att framknät blir lägsta punkt, följ med i hennes rörelser men låt henne böja ner tån. Till slut brukar de blir väldigt irriterade på att de inte "får" sitt ben att de doppar knät i golvet - jätteotrevligt - och sedan brukar de ge upp.

Sträck upp dig, visa med ditt kroppsspråk att du står högre i rang, var bestämd och tydlig. Har du sagt att hon ska stå mitt i gången så ska hon göra det även om du får säga till och flytta henne 50-11 gånger.

Antingen kan detta vara ett starkt sto som är van att vara hög i rang eller tvärt om ett svagt sto som blir väldigt osäker om människorna omkring henne blir osäkra och därmed inte vet hur hon ska agera. Jag har haft sådana också. Man tror att de är kaxiga men i själva verket är de precis tvärt om. De behöver lugn, trygghet och tydliga gränser så blir det lugna och trygga själv.
Lycka till!

Jag har haft henne i ca 2 månader, och det är en ganska lång tid när hästen är oberäknelig och man vet inte om man kommer bli sparkad idag eller inte.

Någon föreslog att använda spö, och det fungerar inte! Jag har redan prövat! Hon är livrädd för ett dressyrspö, och ett kort spö så växer det ut horn i pannan. Det här är en häst man inte kan använda våld mot! Igår kom uppfödaren ut och skodde henne, och han tyckte att hon såg ut o trivas, men sa ju det att hon är speciell och man kan inte bli arg på henne. Klart man lär säga till henne, men man ska inte ge sig in i någon större fight för det är i princip omöjligt att vinna den.

Nu är jag dessutom den enda i stallet som vill ens leda henne till hagen vissa dagar, och det känns inte så hållbart. Till hösten kommer jag dessutom flytta ca 64 mil hemifrån för att gå på gymnasiet, och då fungerar det inte att hålla på såhär.

Miljön i stallet är lugnt, det är 3 hästar till bara. I hagen får hon gå själv för att hon var elak mot de andra hästarna. Helst vill jag inte ha henne själv, men stallägaren ville det.

Vad gäller fodret så gick hon på massor med havre förut, men den har vi bytit ut mot korn ist.

Självklart hanterade jag henne hos förra ägaren! Hon var som ett ljus hela tiden då.

Vid uppsittningen, så hoppade dom upp i stigbygeln men med hjälp av pall. Hon har aldrig gått några löp och aldrig varit i träning så det borde inte vara några problem att sitta upp.

Och jag vill gärna försöka längre, men de flesta människorna i min omgivning tycker att hon är för farlig vissa dagar. Jag gillar ston som är lite speciella, men inte när det blir farligt. Hon har kommit på att om hon kastar sig mot mig samtidigt som hon slår med framhovarna så tar jag ju ett steg bakåt, så det använder hon ofta.. Jag vet att man inte ska backa, men jag har ändå respekt för hennes hovar!

Hon verkar vara lite som min förste. Han accepterade definitivt inte några "tillsägelser" med spö. Dock försökte han aldrig sparka mig. men han var ju ingen märr heller. Han testade att skrämma och när det inte funkade så resignerade han.

Han brukade bli "beskylld" för att vara extremt intelligent (och därmed beräknande) av både veterinärer och hovslagare.

Har inga bra råd, men jag skulle undvika spöet om jag var du. Slå med näven om du behöver.

Hur betedde sig hästen när förre ägaren kom? kan han/hon hjälpa dig?

Sälj hästen om det blir för farligt. Det ska vara roligt att ha häst.

Låter som jobbiga problem, men troligtvis ingenting som inte kan lösas med hjälp från uppfödaren och med mer tid. :)

I stallgången så sparkar hon när man ska hålla på med benen. När jag försöker hålla emot så tar hon i tills att jag inte orkar längre. Och så är jag ju lite försiktigt också då hon redan har sparkat mig en gång.

Beröm när tassarna är i marken. Morra om hon lyfter ett ben, men gör inget dramatiskt - inte skrika och/eller hota. Ge henne någonting annat att tänka på, exempelvis en liten höhög att pilla med. Sparkar hon bara du rör benen, eller när du ska kratsa?

Det är så olika med olika hästar. Den jag rider går inte att hota (misshandelsfall), han har sparkat sönder två boxväggar och attackerat folk de gånger som någon försökt med spökorrigering. Om en häst inte accepterar spö så finns det inte mycket du kan sätta emot, då får du hitta andra sätt att kommunicera.

När jag ska sitta upp så reser hon sig så fort jag sätter foten i stigbyglen. Att hoppa upp från pall fungerar inte eftersom hon snurrar runt, går iväg eller reser sig. Det enda som fungerar är att någon kastar upp mig, och då har man typ 1 sek på sig.

Ha medhjälpare på marken. Dra ned henne om hon reser sig, stoppa henne om hon steppar runt, beröm när hon är stilla. Morotsbit kanske. Hoppa och av ett tag, tills hon står ordentligt.

Jag har aldrig fattat detta med ledövningar. Provocera inte fram en situation som du inte kan hantera! Bossa inte runt henne.

Man kan inte sätta på eller ta av täcken i boxen eller hagen utan man måste alltid ta in henne på stallgången, annars sparkar hon mot mig.

Många hästar ser boxen som sitt utrymme och vaktar mer där. Ta ut henne i stallgången, det är väl ingen större skillnad i arbetsinsats för din sida. Varför hon tjurar i hagen vet jag inte, kanske anser hon att hon är "ledig" där? Jag tror att hon släpper in dig mer och mer allteftersom tiden går och hon litar mer på dig.

Vad menar du med arg? Ilsken ton? Arga knyckiga rörelser? Hot? En mer förmanande ton brukar funka även på individer som är känsliga.

Jag har haft henne i ca 7 veckor nu, och jag vet inte vad jag ska göra längre! Nu börjar det nästan bli farligt när hon sparkar i så många situationer. Mamma tycker inte att vi ska ha kvar henne medans jag inte vill ge upp. Men samtidigt känns det som att jag har för lite erfarenhet av sådana här problem, och det känns inte rätt mot hästen.

Ta hjälp av uppfödaren! Om hen kommit ut och skott måste hen ju också kunna komma och hjälpa till i hanteringen en dag. Förklara vilka problem du har, och be om råd från någon som faktiskt känner hästen.

Hon är ett fullblod efter Diaglyphard dessutom. Hon är 7 år men har alltid bott hos uppfödaren tills för 12 veckor sen då hon åkte till ett försäljsningsstall, och sen köpte vi henne.

Hände något på försäljningstallet?

Ridningen är inga problem alls, så fort jag sitter i sadeln går det bra. Hon kan protestera lite ibland när jag kräver lite mera. Då små lättar hon, små bockar och galopperar på stället, men det tycker inte jag är några problem alls. Jag är van med lite svårare hästar i ridningen.

Bra.

Oavsett vilka råd du följer så hoppas jag att det kommer gå bra med din häst!

Jag har haft henne i ca 2 månader, och det är en ganska lång tid när hästen är oberäknelig och man vet inte om man kommer bli sparkad idag eller inte.
Därför du måste ta tag i det ordentligt och inte dalta bort det.
När du fått en spark i huvudet är det redan för sent.

Någon föreslog att använda spö, och det fungerar inte! Jag har redan prövat! Hon är livrädd för ett dressyrspö, och ett kort spö så växer det ut horn i pannan.
Då kan du ju ha ett dressyrspö med dig. Du ska givetvis inte hålla på och vifta och slå med det, men ha det som säkerhet OM hästen sparkar dig.
När hästen går lugnt och snällt ska spöet lixom bara finnas där. Göm det längs din sida så du inte viftar med det när du går.

Det här är en häst man inte kan använda våld mot!
Fast det handlar ju inte om att bli våldsam och slå halft ihjäl hästen - det handlar om att ha en bestämd hand och säga åt på skarpen ENBART när hästen sparkar. När hästen gör andra saker kan man använda sig av kroppsspråk och röst. Men när häsetn använder våld mot dig ska du använda våld tillbaka.

Miljön i stallet är lugnt, det är 3 hästar till bara. I hagen får hon gå själv för att hon var elak mot de andra hästarna. Helst vill jag inte ha henne själv, men stallägaren ville det.
Kanske du helt enkelt måste byta stall. Känsliga stressiga dominanta hästar trivs sällan bra själva. Kan de inte gå 2 och 2 istället?
Har hästen gått med andra hästar förrut?

Hon har kommit på att om hon kastar sig mot mig samtidigt som hon slår med framhovarna så tar jag ju ett steg bakåt, så det använder hon ofta.. Jag vet att man inte ska backa, men jag har ändå respekt för hennes hovar!

Och när hon gör så så använder du kroppspråket så HON backar.
Behövs det får du väl använda en högljudd röst samtidigt.
Sträck på ryggen, lyft armarna och mota bort hästen.
Markera att det inte är okej att göra så!

Jag tror att hon bara testar dig, tycker att du ska hålla ut den tiden som är kvar om hon nu skulle testa dig så ska du se att det blir bra.
Om man läser om framgångsrika ryttare så har i princip hälften haft motgångar i början och varit nära på att sälja sin ponny/häst men att det senare blivit hur bra som helst!
Och det är när det har börjat med motgångar och sedan blir bättre man känner hästen till 10000 %

Lycka till!

Fast det handlar ju inte om att bli våldsam och slå halft ihjäl hästen - det handlar om att ha en bestämd hand och säga åt på skarpen ENBART när hästen sparkar. När hästen gör andra saker kan man använda sig av kroppsspråk och röst. Men när häsetn använder våld mot dig ska du använda våld tillbaka.

Jag skulle säkert hålla med dig i många situationer och gällande många hästar i verkliga livet - men det kan bli riktigt farligt om hästen i tråden faktiskt inte backar när TS korrigerar. Jag är nog påverkad av min bekantskap med vallacken jag nämnde ovan som fysiskt anfaller om man går på med spö... Men visst, han har en speciell bakgrund som kanske inte är jämförbar med TS sto.

Till TS:
Väljer du att använda spö (det kanske är helt rätt i detta fall) så var beredd på att hon kan svara upp och att du då ändå måste få igenom det du vill. Om hon svarar upp och du backar för henne i den situationen kommer hon att bli många gånger värre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 079
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 736
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar