HJÄLP pållan blev sjuk nyss

K

knasenknas

för 2 timmar sedan var hon normal, sedan när vi kom tillbaka till stallet var rumpan alldeles "indragen" och hon skakar över hela kroppen...hennes temp är 36,7 och hon är inte kall hon dricker och äter hö men inget kraftfoder, det som hon älskar..hon är inte halt och inga synliga sår, men hon trampar inte under sig riktigt henne bakben är som pinnar när hon går, jätte stela..vad kan detta vara? hjälp mig

Sv: HJÄLP pållan blev sjuk nyss

Ring en annan!! Jag brukar ringa minst 3 st när det är akut, och prata in på deras telesvarare, sen tar jag den som hör av sig snabbast!

Fortsätt och ring.
Och ta temp igen med två olika termometerar för att få ett riktigt svar.

Tempen är lite låg enligt mitt tycke.
Släng på henne en filt eller något.
Ta bort höet också för säkerhets skull tills allt verkar mer normalt.
Ha en hink med vatten i hennes box också, ifall hon har vattenkopp.
Helst inte iskallt vatten, utan ljummet.

Svårt på din beskrivning att gissa. Kanske korsförlamning.
Hur ser det ut när hon kissar??

AM

Nafayette skrev:
Fortsätt och ring.
Och ta temp igen med två olika termometerar för att få ett riktigt svar.

Tempen är lite låg enligt mitt tycke.
Släng på henne en filt eller något.
Ta bort höet också för säkerhets skull tills allt verkar mer normalt.
Ha en hink med vatten i hennes box också, ifall hon har vattenkopp.
Helst inte iskallt vatten, utan ljummet.

Svårt på din beskrivning att gissa. Kanske korsförlamning.
Hur ser det ut när hon kissar??

AM

fick tag i vet. nu och han sa också att det kan vara korsförlamning, jag har inte sett när hon kissat men jga ska kolla det..har lagt på henne ett täcke och har en hink i boxen, men han sa att jag skulle ut och gå en timme och om det inte blev bättre då skulle jag ringa igen, eller om hon forfarande var stel där bak skulle jag också ringa..

jag undrar om det har något med fodret att göra men jga tor inte det, jag har ju bytt foder ni men grooven har hon ju ätit i 2 veckor och hon har tyckt om det, sen nu har jag börjat ge olja också, men hon borde ju inte bli sån här av olja väl? sen får hon magnesium tillskott men det behöver hon ju så det borde ju inte kunna vara det heller..hon äter havre lite smått men inte den blöta grooven???

Detta har jag aldrig hört, snarare att en häst med korsförlamning ska hållas i stillhet från början för att inte förvärra muskelskadorna. Jag vet (om det inte är nya rön) att ytterligare stress i form at: transporter, tvinga den att röra sig kan orsaka mera skador och förvärra situationen. Men som sagt, nån annan får väl reda ut detta..ev Peter_Lundin. MEN du gör ju som du vill, men jag hade aldrig gått ut och promenerat..åtminstone inte samma dag.

Mynta2 skrev:
Detta har jag aldrig hört, snarare att en häst med korsförlamning ska hållas i stillhet från början för att inte förvärra muskelskadorna. Jag vet (om det inte är nya rön) att ytterligare stress i form at: transporter, tvinga den att röra sig kan orsaka mera skador och förvärra situationen. Men som sagt, nån annan får väl reda ut detta..ev Peter_Lundin. MEN du gör ju som du vill, men jag hade aldrig gått ut och promenerat..åtminstone inte samma dag.

men veterinären sa ju att jag skulle göra det??

läste på agrias sida och det är inte många symtomer på korsförlamning som passar in.. :crazy:
vad ska jag göra???

kan det ha med fodret att göra?

Ring en annan veterinär! Jag skulle ta ut en veterinär, jag blir jätteorolig mnär hästen är sjuk!

Jag vet inte om din häst har korsförlamning men om man misstänker det säger experterna Valberg/Geor/Pagan ”Rest with a few minutes of handwalking…. is of prime importance ” så fort den värsta stelheten lagt sig.

Ge inget kraftfoder i denna situation!!! Typiska enstaka attacker av Xförlamning kommer när foderstaten innehåller mer stärkelse/kolhydrater än hästen kunnat göra av med och den antingen vilat plötsligt eller överansträngt bakdelsmusklerna eller både och. HH

Ring en till veterinär eller ring Strömsholm eller ulltuna. B-vitamin kan vara bra men ska ges med spruta- vad jag har hört om det är korsförlamning...

Korsförlamning har i ofta med fodret och motion att göra.

Hoppas hästen blir bra snart- typiskt att det är helg!

men kan det ha med foderbyten att göra? vill ju veta om jag kan fortsätta att ge henne den nya foderstaten eller inte..

och hur ska jag göra ikväll? ska hon ha mat eller inte, ska hon stå inne eller ute..imån ska hon ridas, åhh jag vet inte alls hur jga ska göra nu? vet ju inte vad det är..

nu är hon bättre.. :d
kan det vara korsförlamning ändå?

Korsförlaming gör att hästen blir stel i bakkärran och det kan ha olika graders stelhet.
Har de bara fått en lindrig korsförlaming så gör det över av sig själva efter ett tag.

En häst som har fått korsförlamning ska man se till att den inte blir kall över korset, ta bort kraftfodret, låta den vila sig till förlamningen har släppt.
Sedan ska man låte den ta det lungt ett par dagar (allt beroende på vilken styrka det var på korsförlamningen), dock inga problem med att låta de gå i hagen. B-vitamin är bra för musklerna. Och det behövs efter som korsförlamningen bryter ner musklerna.

Är man osäker på om det är korsförlamninge eller inte, samt hur kraftig korsförlamningen var så ska man ringa en veterinär som sedan tar blodprov på hästen (dettta kan man göra även ett par dagar efter korsförlamningen), då får man snabbt reda på sina frågor.

Låter som korsförlamning, vilket beror på överansträngning, för mkt stärkelse i fodret, oregelbunden motion. För mkt foder i förhållade till träningen. Och att hästen blivit nedkylt över korset. Ibland finns det dock inga klara orsaker.

Havre innehåller ju mkt stärkelse, men det kan väl inte vara mkt i krafft groov, det är ju krossad och pelleterad och behandlad.

Kan även vara problem med njurerna. Tycker du ska be vet komma ut och titta på hästen och evt ta blodprov.

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Hästvård Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
17 633
Senast: lewellyn
·
Hästvård Jag har en häst som är 17 år. Hittades för en vecka sedan i hagen med ett svullet bakben, sårskada (precis som hon fastnat i en tråd)...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: HBKbruden
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 147
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar