HJÄLP pållan blev sjuk nyss

Sv: HJÄLP pållan blev sjuk nyss

Splittan skrev:
Korsförlaming gör att hästen blir stel i bakkärran och det kan ha olika graders stelhet.
Har de bara fått en lindrig korsförlaming så gör det över av sig själva efter ett tag.

En häst som har fått korsförlamning ska man se till att den inte blir kall över korset, ta bort kraftfodret, låta den vila sig till förlamningen har släppt.
Sedan ska man låte den ta det lungt ett par dagar (allt beroende på vilken styrka det var på korsförlamningen), dock inga problem med att låta de gå i hagen. B-vitamin är bra för musklerna. Och det behövs efter som korsförlamningen bryter ner musklerna.

Är man osäker på om det är korsförlamninge eller inte, samt hur kraftig korsförlamningen var så ska man ringa en veterinär som sedan tar blodprov på hästen (dettta kan man göra även ett par dagar efter korsförlamningen), då får man snabbt reda på sina frågor.

nu är hon helt normal igen..äter och går normalt...så om det var korsförlamning måste det har varit en lindrig...MEN, vad ska jag tänka på nu efter korsförlamningen? vad kan jag göra och vad kan jg inte göra med henne? ska jag ge henna all mat, alltså både grovfoder och kraftfoder? alltså nu när hon är bra igen?

tycker ni att jag ska ta ut en vet. och göra blodprov även att hon har blívit bra igen?

kan korsförlamningen komma igen???

usch vad en massa frågor...vet inte hur jag ska göra :crazy:

Centaur skrev:
Låter som korsförlamning, vilket beror på överansträngning, för mkt stärkelse i fodret, oregelbunden motion. För mkt foder i förhållade till träningen. Och att hästen blivit nedkylt över korset. Ibland finns det dock inga klara orsaker.

Havre innehåller ju mkt stärkelse, men det kan väl inte vara mkt i krafft groov, det är ju krossad och pelleterad och behandlad.

Kan även vara problem med njurerna. Tycker du ska be vet komma ut och titta på hästen och evt ta blodprov.

hmm, överansträgning kan det nog inte va då vi inte rider hårt med henne, och särkillt inte nu dom senaste dagarna då hon har tappat en sko..(har bar gått med henne) stärkelse, hur vet jga om foderstaten innehållr för mycket av det? vad för typ av oregel motion, typ vilat en vecka ridits en vecka eller vad? för så har vi inte gjort, ridit 2 dagar vilat en, ridit 2 dagar vilat en o.s.v..nedskyld skulle hon ha kunnat blivit då hon inte haft täcke på sig och hade 36,7 i temp...men men, ska jga ta ut en vet. ävn att hon beter sig som vanligt? :confused:

knasenknas skrev:
hmm, överansträgning kan det nog inte va då vi inte rider hårt med henne, och särkillt inte nu dom senaste dagarna då hon har tappat en sko...:

Bara din vet o du kan komma fram till diagnosen men om din häst haft en attack av korsförlamning skulle det kunna bero på att hon fortsatt att få samma energi från stärkelse och socker som tidigare men inte arbetat lika mkt. Det är visserligen inte en stor mgd kraft grov du ger enl din andra tråd men det verkar ovan som om hon får havre också ? HH

HelenaHandberg skrev:
Bara din vet o du kan komma fram till diagnosen men om din häst haft en attack av korsförlamning skulle det kunna bero på att hon fortsatt att få samma energi från stärkelse och socker som tidigare men inte arbetat lika mkt. Det är visserligen inte en stor mgd kraft grov du ger enl din andra tråd men det verkar ovan som om hon får havre också ? HH

okeei så du tycker att jga ska ta ut en vet. även att hon mår bra nu? nepp ingen havre...slutade ge det när jag bröjade med groov..igår fick hon en näve havre skulle bara se om hon åt det...eftersom hon inte vill ha den andra kraftfodren..

men vad ska jag göra med henne idag? kan man rida? ska hon ha mat, alltså ska jga göra som vanligt?

Ta ut vet. även om hon är bra nu. Det behövs ett blodprov för att se om det var korsförlamning el ej. Tycker inte du ska rida tills vet. har kollat på hästen, men du kan ju gå lite med henne och ha henne i hagen. Och ge bara hö tills vidare.

Symptomen du beskriver låter ju som korsförlamning, MEN min häst som hade fång hade precis samma symptom, stapplig och stel i bakbenen! Och har sett hästar som blivit så stela av att stå ute i regn och frysa också. Så du måste ta ut vet. för att vara säker.

När du började ge groov, kom du ihåg att vänja in det lååångsamt??

Centaur skrev:
Ta ut vet. även om hon är bra nu. Det behövs ett blodprov för att se om det var korsförlamning el ej. Tycker inte du ska rida tills vet. har kollat på hästen, men du kan ju gå lite med henne och ha henne i hagen. Och ge bara hö tills vidare.

Symptomen du beskriver låter ju som korsförlamning, MEN min häst som hade fång hade precis samma symptom, stapplig och stel i bakbenen! Och har sett hästar som blivit så stela av att stå ute i regn och frysa också. Så du måste ta ut vet. för att vara säker.

När du började ge groov, kom du ihåg att vänja in det lååångsamt??

japp jag höll på i 2 veckor med att vänja henne vid fodret, så det borde inte vara de...
ska ringa vet. imån och höra vad dom tycker...

va ute hos henne nyss och hon åt hö, men var lite trött.
men jag låter henne vila nu då och bara ge henne hö tills jga har pratat me vet. då?

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Hästvård Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
17 633
Senast: lewellyn
·
Hästvård Jag har en häst som är 17 år. Hittades för en vecka sedan i hagen med ett svullet bakben, sårskada (precis som hon fastnat i en tråd)...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: HBKbruden
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 147
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar