Hjälp på vägen med osäker häst

S

SILENTSHOUT

Jag är medryttare på ett sjuårigt kallblodssto och har varit det i ungefär ett halvår nu. Hon är väldigt ranghög, samtidigt som hon tyr sig mer till människor än till hästar.

Under vår tid tillsammans har vi haft en hel del förtroende-problem, hon kan vara väldigt tittig och stark och hon har lätt för att stressa upp sig, svårt att stå still och så vidare.
Ägaren och jag är väldigt lika varandra i vår hantering och jag känner att hästen under den senaste tiden har fått mer förtroende för mig.

Egentligen har jag inga stora problem, utan är mer ute efter tips och råd för hur jag ska fortsätta hanteringen av hästen.

När vi är ute i skogen är hon lugn och sansad – så länge vi tar våra "vanliga stigar". Rider jag på något ställe som vi inte brukar så blir hon genast uppstressad och har svårt att bli lugn igen. Det finns även en del ställen, som vi går förbi varje dag, som är "farliga"; bl a en soptunna, en skogsdunge och en container.

Det jag är ute efter är att få hästen mer trygg med mig samt att hon ska lära sig VÄNTA på mig. Som det är nu är hon väldigt framåt och hon har väldigt svårt att stå still och bara lyssna på mig. Detta problem gäller främst när vi är ute i skogen på nya (ovana) ridvägar, när jag lämnar henne ensam på stallgången samt när jag leder henne. På bana är hon superfin.

Så, ni som har erfarenhet av den här typen av hästar; överrös mig med tips om hur jag kan förbättra vår relation ytterligare!

Sv: Hjälp på vägen med osäker häst

Min häst är precis likadan, såfort det är något nytt blir han stressad och upphetsad, jag tror du måste hålla din häst koncentrerad på dig, så blir hon inte lika nervig. Gär skänkelvikning, halvhalt, öppna, sluta, tempoväxlingar hela tiden, och då menar jag verkligen hela tiden så att hon inte får för sig att något är läskigt. När du gör halt, så gör det inte så lång tid, gör korta halter, och måste ni stå stilla längre tid, t.ex. vid en väg, knixa med henne, flytta rumpan lite åt vänster, lite åt höger, rygga några steg, gå fram, fånga upp, ja, du vet.. :) Hoppas du får något tips i varje fall ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 096
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV