Hjälp oss!

Bambilino

Trådstartare
Vi har lämnat ut en häst på foder i dagarna. Eller min kusin, rättare sagt. En fin häst som jag skött och ridit de senastye månaderna på grund av min kusins rädsla.
Vi bestämde att lämna ut honom på foder och skaffa en mindre så att min kusin ska få jobba upp självförtroendet. Sagt och gjort.
Vi hittade tillslut ett toppenhem. De kom och hämtade honom och vi skulle åka efter. Väl där ser vi det. Inte bra alls...

Först å främst hade de fyra hästar och TVÅ boxar, inget vindskydd, NADA! I ena boxen var ett stort hål nere i boxkanten. Så om vår häst får stå där kan han fastna med benen. I boxen fanns lampor och elkablar utan skydd. En lysrörsarmatur utan skydd för ens lysrören!:o

De andra hästarnas hovar såg fruktansvärda ut, men sa att de inväntade hovslagare för att hästen nyss trampat av skorna. Hästen var även jättehalt på bakbenet. Men hon sa att det såg mycket bättre ut nu... Förstod aldrig om veterinären vart dit eller ej.

Jag frågade om hästen reds mycket (inte under hältan alltså) och hon sa att den gjorde det. Men då blev jag lite förbryllad, för hästarna hade inte en muskel på rätt ställe! Jag hoppas verkligen inte att vår häst ser ut så när vi får honom tilbaks!

När vi fick se förödelsen började vi ångra oss. MEN, vi har redan skrivit under kontraktet.:crazy: Hur ska vi gå vidare nu?
Kvinnan var så noga med att det skulle skrivas hos oss, och hon skulle ta honom direkt på ett år utan provmånad...
Snälla, hjälp oss!

Vi kollade lite med vänner och sån´t i vår omgivning och dessa människor har tydligen fått anmälningar på sig förr.

HUR SKA VI FÅ HEM VÅR HÄST IGEN?:cry:

Sv: Hjälp oss!

Vi har lämnat ut en häst på foder i dagarna. Eller min kusin, rättare sagt. En fin häst som jag skött och ridit de senastye månaderna på grund av min kusins rädsla.
Vi bestämde att lämna ut honom på foder och skaffa en mindre så att min kusin ska få jobba upp självförtroendet. Sagt och gjort.
Vi hittade tillslut ett toppenhem. De kom och hämtade honom och vi skulle åka efter. Väl där ser vi det. Inte bra alls...

Först å främst hade de fyra hästar och TVÅ boxar, inget vindskydd, NADA! I ena boxen var ett stort hål nere i boxkanten. Så om vår häst får stå där kan han fastna med benen. I boxen fanns lampor och elkablar utan skydd. En lysrörsarmatur utan skydd för ens lysrören!:o

De andra hästarnas hovar såg fruktansvärda ut, men sa att de inväntade hovslagare för att hästen nyss trampat av skorna. Hästen var även jättehalt på bakbenet. Men hon sa att det såg mycket bättre ut nu... Förstod aldrig om veterinären vart dit eller ej.

Jag frågade om hästen reds mycket (inte under hältan alltså) och hon sa att den gjorde det. Men då blev jag lite förbryllad, för hästarna hade inte en muskel på rätt ställe! Jag hoppas verkligen inte att vår häst ser ut så när vi får honom tilbaks!

När vi fick se förödelsen började vi ångra oss. MEN, vi har redan skrivit under kontraktet.:crazy: Hur ska vi gå vidare nu?
Kvinnan var så noga med att det skulle skrivas hos oss, och hon skulle ta honom direkt på ett år utan provmånad...
Snälla, hjälp oss!

Vi kollade lite med vänner och sån´t i vår omgivning och dessa människor har tydligen fått anmälningar på sig förr.

HUR SKA VI FÅ HEM VÅR HÄST IGEN?:cry:

Om du använde ett standard kontrakt så står det att hästen måste skötas på ett visst vis annars upphör kontraktet att gälla. Om du ringer fodervärdens kommun och talar om din situation kan de åka ut och titta och gå i god för att hästar inte kan hållas på platsen.

Fast först bör du säga till ny fodervärd att du inte är nöjd och vill ha tillbaka hästen omedelbart och riva båda kontrakt. Hjälper inte det hota med kommunen och om inte det hjälper ringa kommun.

Sedan oavsett hur du får tillbaka hästen, så bör du kontakta hennes kommun.

Man får inte vara för godtrogen. Kolla upp först, skriva på kontrakt sedan. Åtminstone säga att man vill titta först. Den med rent mjöl i påsen välkomnar då ett besök och den som inte har det hittar nog på en ursäkt att dra sig ur.

Hälsning Maja

Jag hade hämtat hästen direkt. Jag vet inte vad ni skrivit i kontrakt mm. men jag hade inte kunnat ha på mitt samvete att min häst stod på ett stall med dessa förutsättningar. Bara det att ni såg hur de andra hästarna såg ut i hovar och kropp är ju en stor varningsklocka!
En häst blir ju inte längre i hovarna för att den har fått tappsko.

Jag hade slåtts med näbbar och klor för att få rätt. Det är ju ändå er häst/din kusins häst.

Berätta gärna hur det går.

Det beror ju vad som står i ert avtal. Men som skrivet innan brukar det stå att fodervärden ska ansvara för att hästen sköts på rätt sätt. Om det inte finns stallplatser eller annan torr och skyddad liggplats till hästen i vinter så är det ett brott mot avtalet. Samma sak om stallet inte uppfyller kraven på ett stall.

Lite synd att ni inte påpekade bristerna med en gång när ni såg dem i stallet. Kan vis tvist tolkas som att ni godtog stallet skick när ni lämnade hästen där. Tyvärr är ju juridik inte en exakt
vetenskap utan i det här fallet kan det trots att bryter mot Djurskyddslagen = är olagligt att ha häst i stallet ändå i andra juridiska sammanhang tolkas till fördel för fodervärden.

Men det bästa ni kan göra är att hämta hästen och ta eventuell konflikt med fodervärden efteråt. För hästens bästa.

Hej och tack för era svar!
Anledningen till att vi aldrig påpekade något var att vi blev så jävla paffa! Jag brukar annars vara en person som säger rätt fram vad jag tycker ser för jävligt ut. Men de sa att de hade två fina boxar och två uteboxar som snart var klara. De var inte ens påbörjade!

När jag påpekade hålet sa hon att det var ventilation:eek: å jag typ sa VA?! Hon kontrade då med; eller vad då, vad menar du? Då blev jag skit paff! Eftersom det heller juridsikt sett inte är min häst, så har ju jag inte bestämmanderätten.

Men när vi for därifrån hade vi samma tankar. Hade vi inte haft det kunde jag ju genom att ha sagt något förstört mellan ägare och fodervärd.

Men jisses vad jag ångrar mig nu! Vi håller på och tar reda på VAD hon har fått för påpekan. Men undertonen hos den vi pratat med vara att hästara var magra... Men idag ska vi försöka ta reda på mer exakta saker.

Kan vi bara hämta för en "sån" grej. Att stallet inte är tipp top?

Efter som vi inte kan se det är där och bara kan gå på vad du beskriver så är det svårt att säga något till 100%. Samma så är det svårt att säga något om avtalet utan att se den exakta formuleringen i det. Men om de hästar ni såg på plats var omusklade trots regelbunden träning så tyder det ju på att de inte får de foder som behövs. Så för er hästs skull kan det vara bra att hämta hem honom. Om detta sedan inte går att göra utan att bryta mot avtalet går inte att säga med den information som finns här. Men det låter som om det skulle vara det bästa för hästen. Blir det ett brott mot avtalet kan det i de fallet ändå på sikt bli billigare att ta den smällen nu direkt än att i efter hand försöka återställa hästen till normalt skick. Finns det uppsägningstid i avtalet så är det ju definitiv läge att säga upp det nu. Har ni skrivit in det på ett bra sätt så kan ju avtalet vara avslutat innan stall säsongen ens börjar.

Hej! Vi köpte ett standard kontrakt, färdigskrivet. En månads uppsägningstid har vi skrivit.
Vad det gäller musklerna på hästarna och vad det gäller foder har vi reflekterat över en del. OM de rids, får de dålig mat. Rids de inte, är det ändå konstigt att musklerna är borta då de går ute på bete. Alltså borde de varit ganska magra innan betet började:crazy:
Som det verkade på tanten på djurskyddet verkade det som att hästarna varit magra. Den som ringde och kollade sa att de inte alls var magra nu. Var på tanten i luren sa; "nej, de är ju på bete...!" med undertoner om att fallet inte alls är så på vintern...:cry:

Säg då upp avtalet med en gång och hämta hem hästen om en månad. Så länge lär det ju finnas chans till bete och ni bryter inga avtal så det blir inga konflikter i juridisk mening.
Det är ju också möjligt att när ni säger upp avtalet så kanske inte fodervärden vill ha hästen hela uppsägningstiden heller utan att ni kan hämta fortare.

Men om det står ett år i kontraktet då?

Vi kollade vad hon fått påpekan om:
- för smal hund
- för smala hästar
- för lite stallplats till antalet hästar

Känns fint:crazy:

Myndigheterna sa att de skulle åka ut på "hästinventering" så att vi inte skulle få ut för anmälning. Då vet vi ju inte hur det går. Men på tisdag ska vi dit med veterinär för besiktning av vår häst. Veterinären hade inte möjlighet tidigare. Men tills på tisdag hinner det väl inte hända sååå mycket? Hoppas jag...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en egen häst samt en foderponny som står hemma hos mina föräldrar. Jag själv bor i stan, 2 mil från deras gård, har ej...
2
Svar
38
· Visningar
4 812
Senast: hekla
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 643
Senast: tussen
·
Hästvård Hur mycket anser ni att man kan lita på "experterna"? Och hur mycket kan man lita på "experterna" Jag vet att jag inte är speciellt...
Svar
3
· Visningar
1 991
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama