Hjälp ormbiten!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare kickikompis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 761
K

kickikompis

Hej!

Min hund blev ormbiten av huggorm i måndags och blev riktigt dålig. Han blev biten i ansiktet någonstans (jag såg inte riktigt var det tog) och svullnade upp ganska fort. Jag tog honom till djursjukhus där han fick vara kvar ett tag med dropp. Fick även cortison och antibiotika. De tyckte att han reagerade ganska kraftigt så han kan vara extra känslig mot just ormbett.

Det är den första hund jag har som blivit ormbiten, är det någon annan som har erfarenhet av det?

Vet. sa att han skulle hålla sig i stillhet i ca 14 dgr. Det kunde blidas farliga vävnadsskador, tror jag hon sa. Vi skulle även få ta blodprov om en månad för att kolla lever o njurar. Han ska äta cortison nån vecka o antibiotika i 10 dgr.

Hur farligt är det och märker man snabbt om han skulle få skadliga vävnadsskador? Någon som vet?

Sv: Hjälp ormbiten!

Man får alltid vävnadsskador av Viperider vill säga alla huggormar.

Så det märker man när man behandlat klart hur om fattande skadorna är. Men det värsta som händer är att organ tar skada av giftet.

Tack för ditt svar!

Med behandlat klart; menar du när han ätit färdigt cortisonkuren och antibiotikan? Han har fyra dagar till med cortison...

Tack för ditt svar!

Med behandlat klart; menar du när han ätit färdigt cortisonkuren och antibiotikan? Han har fyra dagar till med cortison...

Japp!

Ett giftormsbett funkar som så att det bryter ju ner vävnader i kroppen och det måste bromsas upp så giftet bryts ner o det går långsamt men Vipera Berus (vanlig huggorm) har ett rätt starkt gift men väldigt små körtlar så mängden gift blir inte så mycket. På vanlig huggorm så behövs nästan aldrig serum användas då huggormens bett räknas som milt. Men hade det varit nån av mina egna så hade det garanterat behövts använda serum om hunden eller människan skulle överlevt bettet. För deras gifter är kraftigare o bryter ner vävnaderna mycket mycket fortare o skadar mer.

Japp!

Men hade det varit nån av mina egna så hade det garanterat behövts använda serum om hunden eller människan skulle överlevt bettet. För deras gifter är kraftigare o bryter ner vävnaderna mycket mycket fortare o skadar mer.

Dina egna vaddå?

Har du egna huggormar?

Oj, jag förstår att du är duktig på ormar:)

Hoppas det är OK om jag frågar lite mer....
När är "faran" över? Jag har inte vågat röra så mkt på honom än, hur mkt motion är skadlig för dem?

Hans svullnad är nästan helt borta, men det sitter lite nere på benen och under bröstet.

:eek: Skallerormar är verkligen ingenting som hör hemma hos folk, dom ska vara på ormterrarium och inte hemma hos folk anser jag.

Ja du får tycka vad du vill , jag bryr mig inte det minsta. Jag sköter mina ormar exakt lika bra som dom på tropikhus så. Sen är ju mina i ormterrarium också så vad är problemet?

Oj, jag förstår att du är duktig på ormar:)

Hoppas det är OK om jag frågar lite mer....
När är "faran" över? Jag har inte vågat röra så mkt på honom än, hur mkt motion är skadlig för dem?

Hans svullnad är nästan helt borta, men det sitter lite nere på benen och under bröstet.

Faran är över när man ser att hunden mår bättre.
Man kan väl ta det lungt tills man märker hunden är som vanligt igen sen köra på.

På människor så mäter man vita blodkroppar. Vet att man även gör det i USA mot bett av skallerorm på hund och dessutom ger serum till hund. Men som jag skrev så är huggormsbett milt så det behövs inte här.

Min hund har problem med kronisk bronkit också, orsakat av kennelhosteliknande virus. Jag tror de vill vara på den säkra sidan så vet. ville gärna ta blodprov om nån månad.
Tack för din hjälp!

Ingen annan som har/haft hund som blivit ormbiten?
Ska visst vara många fall de här veckorna....

Den här tiden på året ser jag huggormsbitna hundar och katter nästan varje dag.
Hur påverkade de blir är väääldigt olika. Har haft alltifrån jättesvullna men utan annan påverkan till de som dessvärre har fått avlivats.

Numera rekomenderar inte mitt jobb kortison då man ska ha sett att det ffa inte har några större positiva egenskaper men också att det har fler biverkningar. Använder oss av antihistamin istället och även serum. Enda gången vi rekomenderar kortison är om du inte har någon som helst möjlighet att ta dig till veterinär. Men det där tvistar de lärde om så jag säger inte att din hund har blivit felbehandlad.

De flesta återhämtar sig snabbt och svullnaden brukar gå ner på några dagar. Kan, precis som din vet sagt, vara bra att ta ett uppföljande blodprov för att kolla lever och ffa njurpåverkan.

Känns din hund pigg och fräsch nu så kan ni leva som vanligt. :)

Ingen annan som har/haft hund som blivit ormbiten?
Ska visst vara många fall de här veckorna....

Min hund blev biten för ca 7 år sedan i ena frambenet. Hon blev jättesjuk och vi åkte in till vet. Där gav de hunden något slags motgift, de tog ungefär fyra dagar så var hon ok igen.

Tack för svar.....som jag såg först nu:)
Min har stått på ganska hög dos cortison; hund på 40 kg och fick första 3 dagarna 30 mg, sedan 20 mg i 3 dgr och därefter 10 mg.
Min hund fick även ett virus under julen som tyvärr lett till kronisk bronkit. Detta gjorde att han redan var "igång" på cortisonkur när han blev biten (har fått 15 mg varannan dag) och att han den morgonen han blev biten hade fått sin dos.

Jag blir ändå lite orolig när jag läser att man har börjat gå ifrån cortisonbehandling...Helt klart har min hund reagerat på cortisonbehandlingen. Han har samlat på sig en hel del vätska och är liksom uppsvälld. Han har fått problem med att kissa men jag tror inte det kan vara urinvägsinf. då han samtidigt fått amimox.

Nu har det gått lite mer än en vecka sen han blev biten men han är inte riktigt sig själv. Blir lite flåsig och han är svullen vid lymfknutorna.

Hade faktiskt ingen aning om att man kunde ge motgift istället...ingen på djursjukhuset som sa något om det.

Oj, skönt att hon blev bra igen! Hur mkt värre är det när det tar i en framtass? Har hört att det är det "farligaste" stället.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 080
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 986
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 092
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 672
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka