Hjälp om info vid försäljning.

lakrits

Trådstartare
Jag ska sälja min unghäst på avbetalning och skulle vilja ha lite upplysningar från er..eller rättare sagt båda jag och den blivande köparen.

Jag undanber mig kommentarer om att man inte ska sälja på avbetalning.

Vi har idag ett fodervärdskontrakt och har haft det i snart 6 månader. När detta går ut om en månad ska vi alltså skriva ett nytt angående avbetalningen.

Att jag har upplysningsplikt och att köparen har undersökningsplikt har vi koll på men jag som säljare undrar vad som händer om hästen tex. har medfödda fel som skulle dyka upp under avbetalningsperioden?

Blir jag återbetalningsskyldig?
Kan man sälja hästen i befintligt skick och om köparen väljer att inte bestiktiga igen (gjordes när han åkte till fodervärd för 5 månader sedan) eller röntga, står man fri då om något skulle dyka upp?

Vi båda vill ju lösa det på bästa sätt utan konflikter och därför vill vi vara så förberedda som möjligt.

Upplys oss vad vi är skyldiga och icke skyldiga till, snälla.

Sv: Hjälp om info vid försäljning.

De fel du undrar om är just de som går under dolda fel. Hur det handläggs beror lite på vilken status ni har som köpare och säljare. Jag gissar att det handlar om att ni bägge gör äffären som privatpersoner. Då är det Köplagen som gäller och enklast är att ni har den och kan titta i den när ni skriver avtalet. Då kan ni se vad som går att avtal bort vad som inte gör det.

Nu vet jag ju inye vilkoren för avbetalningen. Men det kan vara bra för dig som säljare att skriva in ett äganderättsförbehåll. Vilket betyder att du äger hästen tills att den är helt betald. Det gör att de t ex inte kan säljas igen innan den är betald. Vilket går om du inte gör det, för då är hästen såld och äganderätten har övergått till köparen. Som då äger hästen men har en skuld till dig.

Tack för ditt svar.

Ja, vi är privatpersoner som både säljer och köper.

Så här ser det ut än så länge i alla fall;
Vi sätter en minisumma varje månad som ska betalas och ett sista datum, 12 månader. Köparen får själv avgöra hur mycket denna vill betala varje månad men minst minisumman. Kvitto på varje betalning kommer givetvis skrivas.
Jag behåller ägarbeviset tills hela hästen är betald och står även för försäkringspremien.

Hästen har varit ute på foder i 6 månader när det nya kontraktet ska skrivas. Han är vet.besiktigad innan han for iväg till fodervärd och fodervärden har en kopia på besiktningspappret.
Fodervärden/köparen får välja om hon vill besiktiga igen och röntga som hon i så fall bekostar själv.

Hästen i fråga är 3 år gammal och rids just nu in hos fodervärd.

Detta är vad vi diskuterat än så länge i alla fall.

Men även om jag behåller ägarbeviset så ska jag skriva in äganderättsförbehåll?

Men även om jag behåller ägarbeviset så ska jag skriva in äganderättsförbehåll?
Ja för ägarbeviset är inte någon ägarhandling i juridisk mening. Det är däremot kvitton och köpekontrakt. Så rent juridiskt blir hästen såld i ock med att köpeavtalet träder i kraft även om den säljs på avbetalning. Så det är helt och hållet för din egen skull som det ska stå.

Jag brukar skriva så här " Ägaren förbehåller sig äganderätten tills dess att hästen är till fullo betald.". Då säljer jag ändå inte på avbetalning till någon jag inte känner väldigt bra.

Tack snälla du för dina svar. Då vet jag vad jag ska skriva.

Hur får jag tag på Köpelagen eller kan du i korthet beskriva om dolda fel?

varför ska du leka bank? Denna överenskommelse är extremt riskfylld!

Samma betalningsupplägg som ni kommer att ha + RÄNTA har även bankerna vilket är säkrare för dig. Köparen betalar banken och kommer ingen betalning så är det banken som får tjaffsa!

Jag undanbad mig kommentarer angående betalningsättet.

Jag har valt att göra så här och det är ok för mig.

Jag hade dessutom skrivit in att OM köparen väljer att bryta avtalet (t ex genom att inte betala på utsatt tid) tillfaller dittillsvarande inbetalningar säljaren.

Hästen ska behålla sin nuvarande försäkring under avbetalningstiden (eventuellt kanske du vill stå för försäkringen, i o m äganderättsförbehållet).

Köparen svarar för hästen såsom sin egen (skador, utgifter etc) under avbetalningstiden.

När jag har sålt på avbetalning av olika anledningar har jag skrivit in klart och tydligt (som även sagts innan) att ägarskapet övergår när hästen är till fullo betald.

Att det finns ett slutdatum på avbetalningen är jätteviktigt, och ev minsta summa som ska betalas per månad eller hur man nu lägger upp det.

Jag har även skrivit in att RISKEN för hästen övergår när kontraktet skrivs och hästen hämtas/levereras även att inte ägarrätten vöergår. Dvs om något händer (vilket det också har gjort) under avbetalningstiden så är det på köparens ansvar. Det ska ej heller kunna inverka på om köpet ska genomföras eller ej.

Jag har alltid stått kvar på försäkringen som ett skydd för båda parter men köparen får stå för premien och betala den till mig.

Jag har även haft med (som Lovisaeleonora_skriver) att OM köparen väljer att avbryta köpet återbetalas inga pengar.
Dessutom ska denne ombesörja transport tillbaka till mig!

Jag har i de få fall jag sålt på avbetalning haft med ett förbehåll, tex om det är en hingst behållit 5 eller 10 betäckningsrätter gratis utan uppstallningsavgift osv, det är min ränta för besväret.

Jag lämnar inte ut nÅGRA papper på hästen innan den är betald förutom ev vaccinationskort. Inte ens passet.

Tack för ditt svar.

De punkter du har tagit upp är några som vi diskuterat men det är jättebra att få det nedskrivet av andra så man inte glömmer att ta med något.

Angående papper...passet måste väl följa med hästen? Det ska ju finnas till hands om hästen behöver medicineras, vaccineras osv osv.

Oavsett vad folk gör så om man följer lagstiftningen så ska passet följa hästen. Just som du skriver för diverse veterinärvård och även om t ex ska tävla eller i det här fallet kanske till treårstesten.

Ja passaet ska följa hästen men jag har inte lämnat ifrån mig det.
Det är ett val jag ´har gjort och som köparna godtagit.

Ingen veterinär har någonsin bett att få se ett hästpass någonsin vad gäller mina hästar, inte ens på klinik dit en häst jag haft ute på avbetalning varit.

Jag låter ingen tävla eller på något sätt visa en häst som är ute på avbetalning, dom får "köpa klart" hästen innan isåfall. Skulle passet efterfrågas innan skulle jag isåfall åka dit med det själv. Punkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
S
  • Låst
Hästmänniskan Jag lånade ut en häst på foder, vanligt fodervärdskontrakt skrevs givetvis. Jag har till och från gått och tänkt den senaste tiden ja...
Svar
17
· Visningar
2 611
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur