Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis

står han bara i sin box? lär känna honom! var med honom i hagen. bara vara nära utan press eller stress. säg till honom om han inte står stilla i stallet. mata inte då. borsta och om han flyttar sig, flytta på honom, få honom att respektera dig, ställ tillbaka honom dit han stog förut, och ha många regler i börjanoch när ni känner varandra sen tar du bort vissa och så vidare:) jag skulle prova om jag var du, ge inte upp!:)

Min kallblodstravare var exakt, precis sådär i början! Hehe, när jag läste beskrivningen av när du fick hem din första gången så kändes det som att det var jag som hade skrivit ;)

Det tog ungefär ett år för min att "stressa av", han kom från ett travstall men hade inte gått löp eller tränat på ungefär ett år. Först försökte jag rida honom, utan vidare framgång... Han kunde inte skritta och han kunde inte stå still, han skrek (hingstskrik som skar i öronen) så fort han kom in i stallet - oavsett om det fanns andra hästar inne eller inte. Det gick inte att promenera med honom eftersom han var så stressad och okoncentrerad så att han i princip trampade på mig :grin:

Så jag gav upp. Jag lät honom stå ett tag, och bara bli lugnt hanterad. Sen började jag rida, men enbart i skritt ute i skogen! Trava gjorde jag nere på ridbanan, i små doser. Så höll jag på i ungefär ett halvår, sen var han lugn nog att kunna trava ute i skogen :) Nu är han väldigt lugn och sansad, även om han aldrig kommer att bli sävlig på något vis, och han kommer givetvis alltid vara väldigt på alerten och ganska lättstressad, men det är hanterbart nu :laugh:

Det jag menar är: Det tar tid! Tid och massor av tålamod, men det är det ju värt! Dom är ju så mysiga, kallbloden :p

står han bara i sin box? lär känna honom! var med honom i hagen. bara vara nära utan press eller stress. säg till honom om han inte står stilla i stallet. mata inte då. borsta och om han flyttar sig, flytta på honom, få honom att respektera dig, ställ tillbaka honom dit han stog förut, och ha många regler i börjanoch när ni känner varandra sen tar du bort vissa och så vidare:) jag skulle prova om jag var du, ge inte upp!:)

ÖHt står han bara i sin box???? Han går ute i en hage med sin nya fjälla en ardenner dam ca 14-15 tim per dag sen kommer dom in på kvällen och vi borstar och tar hand om alla hästarna då gör vi det i boxarna vi ställer inte upp 5 st hästar i gången varje kväll utan vi gör det i boxen för att det är smidigast så, sen självklart står han i gången när vi gör honom i ordning när vi tex ska tömköra, longera , rida eller bara gå med han (eller "bara" borsta han på dagen). SJÄLVKLART säger vi åt han att STÅ STILL och flyttar tillbaka han när han går i sidledd eller fammåt, han gör så hela tiden står väldigt lite still. Regler har vi också det har vi med alla hästarna, mata inte då?? Men om du läst hela tråden så ser du allt jag skrivit och framför allt framstegen:bump: Tack för tipsen ändå även om jag redan använder mig av flera av dina tips.

Ja precis så är det!;) Idag trampa han min sambo på foten när vi tog in dom ca 800 kilo häst med broddar rakt på foten tur han hade arbetskor med stålhätta:o. Han var enligt tidigare ägare på samma sätt där också stor bufflig, oförsiktig och väldigt på folk kan nö rusa rakt emot en och tvärstanna precis framför. plockar konstant i kläder allra helst när det är nått på g. Sen är han otroligt het, stark att köra och rida ligger på för fullt hela tiden så har han också varit i alla år, men att motionera honom i djupsnön verkar ha en bra inverkan på han.:) De där med gnäggningarna är också precis som våran och om jag tagit ut en annan häst ur hagen står han och skriker så man tror det är nå fel. Han beter sig lite som en hingst och är byggd som en också med grov nacke.

Senast ändrad:

Jag använder en bomlös a´la soffkuddemodell till min shire som också är bred som tusan. Använt samma sadel på ardennerdam också för övrigt. Så en sådan kan kanske vara en vettig investering för er?

Tänk bara på att man förutom själva sadeln måste ha en bra pad under! Soffkuddebomlösa har ju ingen kanal för ryggraden/tornutskotten utan det fixar man med en pad. Jag köpte sadeln från Börjes men köp inte deras pad som hör till - den har bara skumgummi i sig. Finns bättre paddar (och dyrare :D) på andra ställen.

Det kan ju vara vettigt med en sadel du kan använda både till travaren och ardennerdonnan tänkte jag.

Många säger att pfiffs bomlösa är bra och den ligger i samma prisklass. Kan bland annat beställas från Österbo som ligger utanför Falun.

Kul som tusan att det går åt rätt håll för er!!!

Ja har också tänkt på det där med bommlös sadel, fick tipset med barbackagjord av en bekant som har så till sin ardenner och det ser såååå mysigt ut, så jag måste bara köpa en sånn i alla;) Ja det är jätte kul att se att det går frammåt nu bara att glädjas så länge det varar för snart kommer det säkert motgångar man får jobba med.

Vägen går ju både upp och ned - så givetvis kommer det bättre och sämre dagar! Men det här fixar ni!

Jag har startrekk dressage som är en bomlös "engelsk" dressyrsadel till min kille. Dvs ingen mjuk ostabil stjärtlapp som många andra bomlösa är.

Ja har också tänkt på det där med bommlös sadel, fick tipset med barbackagjord av en bekant som har så till sin ardenner och det ser såååå mysigt ut, så jag måste bara köpa en sånn i alla;) Ja det är jätte kul att se att det går frammåt nu bara att glädjas så länge det varar för snart kommer det säkert motgångar man får jobba med.

Efter ett år av testande av en massa olika sadlar har jag köpt en Deuber & Partners Quantum, fantastisk sadel. Men kanske inget man investerar i om man inte är säker på att man kommer att ha kvar hästen i sin ägo.
Min nordis är väldigt kort i ryggen och jag valde storlek 1, bommen är steglöst ställbar, vilket är helt outstanding, när hästen musklar om sig.

Härligt att det går så bra, toknordisarna är underbara. Som min tränare sa; "de mesta man gör funkar på tio hästar, men inte den elfte och din är ALLTID den elfte".
Jag får hela tiden söka efter alternativa "lösningar" när det gäller hanteringen och utbildningen av honom.

Lycka till!

Man får se det positivt - det är den elfte hästen man lär sig mest av själv :D

Även om man ibland mest vill stoppa huvudet under en sten och hoppas att det "går över" av sig självt...

Uppdatering till alla som vill veta hur det gått för våran toker;)

Nu har jag tagit beslutet att han inte blir någon ridhäst för mig, inte än i alla fall, han är alldeles för speciell och stark och har ett burdust sätt och testar hela tiden, är fortfarande alldeles för mycket nervig för min smak, allt går bra så länge allt är som "vanligt" med alla rutiner men när det blir minsta lilla förändring jagar han upp sig ,det räcker med småsaker,
och när man tar ut annan häst ur hagen speciellt flockledaren vårat ardenner sto, så rusar han runt och skriker hela tiden, det enda possitiva är att han får motion då i alla fall;) Vi började longera honom för länge sen och det gick jätte bra, sen fick jag hjälp av en duktig ryttare som började rida honom det gick också bra men hon har skaffat sig egen unghäst så hon har inte haft tid att hjälpa till med ridningen på länge, men hon ska försöka få tid att hjälpa mig någon gång, jag vill att hon som kan ska rida honom ordäntligt först innan jag eventuellt försöker själv,
i stället så har min sambo jobbat på med körningen med goda resultat :) så målet just nu är att använda honom som körhäst i första hand och att han ska få ner vikt och få kondis och muskler, han har redan börjat släppa lite av sin övervikt vilket är jätte kul att se. Han var alltså jätte fet när han kom till oss:angel:

Han är nu körd med framtjälke, rockard, och idag drog han ut timmer med honom, det går undan som bara den han ligger på hela tiden och han är jätte dryg att få i skaklorna men när han väl börjar arbeta så är han samarbetsvillig och nyfiken öronen frammåt hela tiden.
Han provar att få göra som han vill lite hela tiden men än så länge så har han inte "vunnit någon match". Och gubben min är helt såld i hästen och har gett sig på att lyckas, gubben min är både envis helt orädd och sen fysiskt starkare än mig och orkar hålla honom när han håller på med sina" egenheter".
I den hästen bor det en liten ängel som är jätte snäll, älskar att bli ompysslad och när det händer saker , nyfiken och kommer alltd fram när man går till hagen, han är påfrestande men värd att kämpa med, han kan till och med stå helt still i boxen nu vissa gånger när man borstar och täckar mm, och hovslagaren är inte alls lika farlig, nu kan han stå och halvsova med slak underläpp när han skos.
Det var lite om oss de! Det finns förhoppningar så länge det går frammåt även om det är små steg i taget:)

Hej så länge!:banana:

NUU har jag äntligen hittat upp på hästryggen, det tog sin lilla tid ( nästan 10 mån) men nu är vi där!!!:banana:

Har en fantastisk pojke här hemma som är hur lydig och snäll som helst vid ridningen, vid skötseln och innan han börjar arbeta så är han fortfarande trampig och plockig men när han börjar arbeta slår han ifrån omvärlden och fokuserar på det han gör.

Min sambo har gjort ett fantastiskt jobb med han och aldrig gett upp han har hållit igång han med olika kör projekt och varvat rockarden med timmer körning, harvning, och det har gett goda resultat mkt övervikt har försvunnit och nu står han helt still när man ska ta på skacklorna förrut fick vi krongla länge och många försök innan dom var på plats.

Detta är en häst som behöver aktiveras mkt hela tiden för att fungera bra!
Har helt klart varit värt ALLT! Börjar bli en riktigt snygg häst nu oxå;):love:

Detta var allt från mig ha det gött alla på buke!

Jag sa ju det ;)

För oss har det tagit 6 år. :rofl:

Grattis till en underbar arbetsnarkoman :bump:

Tack såå mycket!

Nu har äntligen det roliga börjat!

Efter hårt arbete och hopplösa stunder näst intill uppgivenhet och motgångar och från att jag bestämde mig att detta inte skulle bli min ridhäst så är jag där nu, lyckan är total!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 894
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 838
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar