Sv: Hjälp och råd ang stegrande och het nordis
Uppdatering till alla som vill veta hur det gått för våran toker
Nu har jag tagit beslutet att han inte blir någon ridhäst för mig, inte än i alla fall, han är alldeles för speciell och stark och har ett burdust sätt och testar hela tiden, är fortfarande alldeles för mycket nervig för min smak, allt går bra så länge allt är som "vanligt" med alla rutiner men när det blir minsta lilla förändring jagar han upp sig ,det räcker med småsaker,
och när man tar ut annan häst ur hagen speciellt flockledaren vårat ardenner sto, så rusar han runt och skriker hela tiden, det enda possitiva är att han får motion då i alla fall
Vi började longera honom för länge sen och det gick jätte bra, sen fick jag hjälp av en duktig ryttare som började rida honom det gick också bra men hon har skaffat sig egen unghäst så hon har inte haft tid att hjälpa till med ridningen på länge, men hon ska försöka få tid att hjälpa mig någon gång, jag vill att hon som kan ska rida honom ordäntligt först innan jag eventuellt försöker själv,
i stället så har min sambo jobbat på med körningen med goda resultat
så målet just nu är att använda honom som körhäst i första hand och att han ska få ner vikt och få kondis och muskler, han har redan börjat släppa lite av sin övervikt vilket är jätte kul att se. Han var alltså jätte fet när han kom till oss
Han är nu körd med framtjälke, rockard, och idag drog han ut timmer med honom, det går undan som bara den han ligger på hela tiden och han är jätte dryg att få i skaklorna men när han väl börjar arbeta så är han samarbetsvillig och nyfiken öronen frammåt hela tiden.
Han provar att få göra som han vill lite hela tiden men än så länge så har han inte "vunnit någon match". Och gubben min är helt såld i hästen och har gett sig på att lyckas, gubben min är både envis helt orädd och sen fysiskt starkare än mig och orkar hålla honom när han håller på med sina" egenheter".
I den hästen bor det en liten ängel som är jätte snäll, älskar att bli ompysslad och när det händer saker , nyfiken och kommer alltd fram när man går till hagen, han är påfrestande men värd att kämpa med, han kan till och med stå helt still i boxen nu vissa gånger när man borstar och täckar mm, och hovslagaren är inte alls lika farlig, nu kan han stå och halvsova med slak underläpp när han skos.
Det var lite om oss de! Det finns förhoppningar så länge det går frammåt även om det är små steg i taget
Hej så länge!