Hjälp och fundering

Sv: Hjälp och fundering

Lånar den här tråden och frågar om någon vet ungefär hur lång tid det tar för en kallblodsvalack (eller nån annan typ av häst för den delen) att gå upp i vikt?? Sitter i nästan samma sits som Opus och trycker i min häst mat för glatta livet... Han har inte gått upp ett gram sen kan kom i början av december... :(

Tycker nog att det borde ha hänt nåt nu... det har ju gått nästan 2månader.

Vad har du för grovfoder? Värden? Hur mkt ger du?
Vad får han i övrigt? Hur mkt?

Jo, man blir ju lite fundersam när man inte ser någon skillnad, annat än att pälsen är lenare och skiner mer. Varje dag man kommer till stallet hoppas man kunna känna lite mer fett över revbenen, men nej... :cry: Han är ca 163 i mkh och vägde 568 när jag köpte honom...

Det här är vad han får:

Halm (fri tillgång, äter dock inte så mycket)
Hö: 8,4 MJ, 33g smbrp/kg foder (12-13kg)
Lusern hack: 8.5 MJ, 105g smbrp (1,5kg)
Fibergi Låg: 10MJ, 63g smbrp (0,25kg)
Spillers Conditioning mix: 11,0 MJ, kommer inte ihåg proteinvärdet utantill... (0,5kg)
Soya: 11,7 MJ, 390g smbrp (ca 60g)
Betfor: 11,2 MJ, kommer inte ihåg proteinvärdet utantill... (0,2kg)
Miner VIT från Krafft: (100g)
Salt (1 msk)
Rapsolja (ca 0,5 dl)
Shyfeeder (1 pumpslag, har för mig att det är ca 20 ml)

Han får även 1 dl foderjäst för att underlätta för magen eftersom Spillers Conditioning mix är under invänjningsfasen.

Låter den här foderstaten rimlig eller är den helt uppåt väggarna?? Känns hopplöst när han inte går upp i vikt. Det är ju meningen att han ska omskolas men jag känner att jag inte vill pressa honom då jag tycker att han borde använda energin till att lägga på sig lite fett innan man försöker bygga muskler... Nu promenadrids han ca 5-6 dagar i veckan i skritt och trav, kan ju tillägga att han är PIGG!! kan ju iåförsig bero på att det är kallt och blåsigt men ändå...

Nån som har några bra förslag och tips?? Borde man byta ut något eller lägga till/ta bort något?

Vore evigt tacksam för all hjälp man kan få i denna foderdjungel!! :bump: :bow: :bump: :bow: :bump: :bow:

På tre veckor bör man kunna se stor skillnad, förutsatt att hästen är vid god hälsa och får en balanserad foderstat med fullvärdigt protein. På två månader så kan man få en helt "ny" häst.

Rikkan skrev:
På tre veckor bör man kunna se stor skillnad, förutsatt att hästen är vid god hälsa och får en balanserad foderstat med fullvärdigt protein. På två månader så kan man få en helt "ny" häst.

Det är nog inte min häst medveten om... :(

När jag köpte honom kollade veterinären tänderna och sa att de var ok, så det kan nog inte vara problemet. Börjar undra om han kanske har en massa mask som våldgästar tarmarna... :crazy: Kan man ta träckprov så här års för att kolla? eller ligger de i ide nu??

Jag ger fri tillgång till ett hö med låga protein värden och ger minst 2 kilo! Lucern + 1/2 havre till kallblodstravare som "bara" motioneras ibland.

Hästen lever efter dom förutsättnigar som ges.

Visst, ta träckprov är alltid smart om man misstänker att det är parasiter som ställer till det. Vet inte hur det är med parasiter i dvala under den kalla perioden. Men det borde väl SLU kunna svara på?

Kan den ha magkatarr/magsår?
Trivs hästen i övrigt?

Jag brukar ge foderjäst i perioder.
Dels för att det är rikt på B vitamin och dels för att det är högt protein värde. Ett extra tillskott.
Lucern + foderjäst har funkat ypperligt till kbl. travare med proteinbrist hos mig.

Grapewine skrev:
Halm (fri tillgång, äter dock inte så mycket)
Hö: 8,4 MJ, 33g smbrp/kg foder (12-13kg)
Lusern hack: 8.5 MJ, 105g smbrp (1,5kg)
Fibergi Låg: 10MJ, 63g smbrp (0,25kg)
Spillers Conditioning mix: 11,0 MJ, kommer inte ihåg proteinvärdet utantill... (0,5kg)
Soya: 11,7 MJ, 390g smbrp (ca 60g)
Betfor: 11,2 MJ, kommer inte ihåg proteinvärdet utantill... (0,2kg)
Miner VIT från Krafft: (100g)
Salt (1 msk)
Rapsolja (ca 0,5 dl)
Shyfeeder (1 pumpslag, har för mig att det är ca 20 ml)

Han får även 1 dl foderjäst för att underlätta för magen eftersom

Oj oj, vad många olika grejer du ger honom :eek: . Har du räknat ut att det är en god MJ/smbrp kvot i den foderstaten?
Min spontana reaktion är att det är alldeles för många olika fodermedel inblandade. :crazy:

Och det verkar vara hemskt mycket denna kallblod kräver! :eek:

Ditt hö har ju en låg kvot därmed behövs ju proteintillskott. Då känns ju lusern somm ett bra val och även soja.

*räknar på foderstaten*

Räknat med 12kg hö och med 80g smbrp i "Spillers con. mix" ger din foderstat ca 127MJ och 645 smbrp - det ger en kvot på bara 5. Fel balans i foderstaten! Halm sänker kvoten ännu mera! Och oljan du ger.

Ta bort Fibergi Låg och ersätt mängden med 0.5kg lusern istället (totlt 2kg lusern hack). Ta bort oljan också och lägg till 300gram soja (så du ger sammanlagt minst 350gram per dag). Då får du upp kvoten till över 6.
(gör alla förändringar försiktigt under 2-3 veckors tid!)

Rikkan skrev:
Kan den ha magkatarr/magsår?
Trivs hästen i övrigt?

Han är pigg och glad och verkar trivas med livet. Magkatarr och magsår har jag faktiskt inte tänkt på... Hur kan man kolla det? Måste man in till veterinären för att kolla med kamera?

Grapewine skrev:
Han är pigg och glad och verkar trivas med livet. Magkatarr och magsår har jag faktiskt inte tänkt på... Hur kan man kolla det? Måste man in till veterinären för att kolla med kamera?

För att vetasäkert måste man det. Men när min häst låg inlagd på kliniken efter en svår förstoppnign gissade vet. på att hon äevn hade magsår/katarr eftesom hon gnisslade tänderna. Häste fick behandling mot det och vips blev hon genast mycket bättre! :idea:

milly skrev:
Oj oj, vad många olika grejer du ger honom :eek: . Har du räknat ut att det är en god MJ/smbrp kvot i den foderstaten?
Min spontana reaktion är att det är alldeles för många olika fodermedel inblandade. :crazy:

Och det verkar vara hemskt mycket denna kallblod kräver! :eek:

Ditt hö har ju en låg kvot därmed behövs ju proteintillskott. Då känns ju lusern somm ett bra val och även soja.

*räknar på foderstaten*

Räknat med 12kg hö och med 80g smbrp i "Spillers con. mix" ger din foderstat ca 127MJ och 645 smbrp - det ger en kvot på bara 5. Fel balans i foderstaten! Halm sänker kvoten ännu mera! Och oljan du ger.

Ta bort Fibergi Låg och ersätt mängden med 0.5kg lusern istället (totlt 2kg lusern hack). Ta bort oljan också och lägg till 300gram soja (så du ger sammanlagt minst 350gram per dag). Då får du upp kvoten till över 6.
(gör alla förändringar försiktigt under 2-3 veckors tid!)

Ok, Fibergin håller jag på att använda upp så när den är slut om några dagar kommer han bara gå på Sipllers.

Räknade tidigare ut kvoten och hamnade på 6 men då hade jag havre istället för spillers... Kan ju ha räknat fel också... :o

Är det ok med så mycket soya eller bör man byta ut det mot något annat protein tillskott? Har hört olika åsikter om att soyan ger "fel" sorts protein och att det finns bättre alternativ?? (t.ex från krafft och mustang osv)

Som sagt räknade jag på att Spillers innehåller 80g smbrp/kg, det kan ju vara helt fel! Kolla upp DET först. Spillers kanske innehåller mkt mer protein?!

Visst finns det bättre alternativ än soja men jag skulle säga att du lugnt kan ge 350gram till din nordis som väger 5-600kg?
100g/100kg kroppsvikt är maxgivan.
Det viktiga med soja är EXTRA försiktig invänjning så ta det extra lugnt med den när du höjer upp det. (OM du nu gör det)

Kollade värdena på Spillers Cond. mix och det var 11,5 MJ och 106g smbrp per kg foder.

Ska möblera om foderstaten och hålla tummarna för att han lägger på sig lite...

Grapewine skrev:
Kollade värdena på Spillers Cond. mix och det var 11,5 MJ och 106g smbrp per kg foder.

Ska möblera om foderstaten och hålla tummarna för att han lägger på sig lite...

Då kan du ge bara 300gram soja. :smirk:

Har suttit och räknat värden nu ett tag och börjar undra vad det finns sör konsekvenser med att överutfodra en häst... Börjar ju tänka på korsförlamning osv... vad mer kan hända?? i runda siffror får han ju ca 140 MJ och 847 g smbrp!! :eek: Det är ju hysteriskt mycket mat med tanke på att han dessutom endast prommenad rids för tillfället. (vill ju inte rida för hårt eftersom man TYDLIGT kan känna revbenen, man kan inte se revbenen men det beror på vinterpälsen) Sammtidigt vill jag inte ge honom mindre mat eftersom han redan är så smal och vitsen med det hela är att få upp honom i vikt... Är detta nåt jag borde vara orolig över?? Överutfodningen alltså... :confused:

ang man och svans så gav en stallkompis kiselgur till sin häst och vips så blev manen, svansen, hovarna och hårremmen finare.

Jag tycker det ÄR konstigt att han behöver så HIMLANS mkt foder!
Men han är ju smal så vad gör man? Tror inte du ska vara orolig för konsekvenser men däremot kanske man skulle fudnera på om det är nåt FEL... mask t ex. Eller vad vet jag? En veterinär vet bättre om det t ex kan bero på nån sjukdom eller vad som helst....

Fråga en veterinär, tycker jag, för att se om h'n tror det kan vara något FEL.

milly skrev:
Jag tycker det ÄR konstigt att han behöver så HIMLANS mkt foder!
Men han är ju smal så vad gör man? Tror inte du ska vara orolig för konsekvenser men däremot kanske man skulle fudnera på om det är nåt FEL... mask t ex. Eller vad vet jag? En veterinär vet bättre om det t ex kan bero på nån sjukdom eller vad som helst....

Fråga en veterinär, tycker jag, för att se om h'n tror det kan vara något FEL.

Jag mailade iväg en fråga till en vet. på SVA ang. mask och träckprov så här års och svaret blev att man kunnde ta träckprov men det är bättre om man väntar någon månad tills parasiterna börja urskilja mer ägg, på vårkanten. Ska iväg till ATG med en annan häst om en vecka så jag hugger nog en vet. och frågar... Man börjar ju klia sig lite i huvudet när man ser alla exakta siffror på pappret...

Ja fråga dom så får duse vad dom tror!
Det verkar ju inte klokt att ett kallblod skulle behöva så mycket när den knappt arbetas alls! eller ens OM den skulle arbetas rätt så hårt! :crazy:
Det är väl typ vad en hårt arbetande fullblod kräver...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 078
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar