HjÄlp, Nu!!

B

Banana Pancake

Vår unghäst, 2,5 år har nu i denna stund satt i halsen eller något, hon beter sig som hon inte får någon luft och det kommer fradga ur näsa och mun, och gröna matrester
Hon piper ju så det låter som hon ska dö! Vad ska vi ta oss till? Är hon allergisk mot något? Hon har ätit pellets och betfor och hö, men det var ett par timmar sedan nu, Snälla, skynda! Veterinären hinner ju inte komma!:cry:

Sv: HjÄlp, Nu!!

foderstrupsförstoppning!

ring en annan veterinär!

förmodligen gluppsk häst som har proppat i sig allt å sen ere stopp...

hoppas det löser sig!!! vet inte om det hjälper att smeka strupen?
ring någon vet. och försök få hjälp över tel!!!

Foderstrupsförstoppning kallas det för, massera kraftigt över mat strupen nedåt mot magen. Oftast får man friktions skador på händerna, men det får man ta. Det är inte ofta hästar dör av detta.

massera omkring (börja högst upp och gå neråt) strupen och se om du ev. kan lokalisera var det är stopp. se till att den kan dricka och att det är lugnt och stillsamt i stallet.

man kan spruta matolja ungefär som när man avmaskar också, det ger ju lite glid.

men du har väl ringt veterinären väl?! om hur lång tid är han hos dej?

lycka till, uppdatera!! hoppas det går bra.

Nu har hon tydligen fått upp det skriker de där ute:love:
Fy fan vad rädd jag blev! Jag fattar inte hon har ju alltid fått den maten och hön äter inte så snabbt heller. Men det känns ju nästan som det måste vara pelletsen som sväller?

En bekant sade att hennes häst tydligen hade gjort det ofta när den var ung.

Kan det vara något i halmen kanske? Eller låter det helt enkelt som foderstrupsförstoppning? Trång strupe?

Vad kan man göra åt det? Lite mat i taget?

Ta bort maten. Massera hårt hela vägen om det verkar som om hästen är riktigt dålig. Annars får man vara lite försiktig med massagen för man kan orsakar skador om man masserar för hårt.

Ja, vi ha ringt veterinären, mamma pratar nog fortfarande med henne. Men jag får ju bara panik så jag håller mig långt från pållen, stackaren!:o

Vad kan man göra åt det? Lite mat i taget?

Ge inget kraftfoder på en vecka. Efter en kraftig foderstrupsförstoppning är matstrupen känslig och irriterad vilket innebär att den lätt får om det igen. Introducera sedan kraftfoder igen men då väl uppblött. Första gången ger du bara väldigt lite för att prova så det går bra. Ge alltid hästen mat på marken alltså inte i krubba på väggen. Min häst kan inte äta någon form av kraftfoder utan att det är rejält uppblött.

Nu sa veterinären: "Det är den jävla pelletsen!"

Det är tydligen det sämsta man kan ge, och vanligt på ridskolehästar som kommer in hungriga. Han tyckte inte det borde få säljas.

(Ja, vi har gett det torrt, men det har legat en stund med betforen, men inte tillräckligt då.)

Sen sa han, att eftersom hon hade ätit upp höet efter maten så var det inte förstoppning utan nån ficka:confused:som det fastnat i, eller hur han hade sagt...fattade inte till 100%:crazy:

Sedan sade han att vi hellre skulle ge havre och betfor...

börja att ge hö 15-30min innan krafften, så att hästen inte är så hungrig att den pressar i sig maten...

ett annat tips om man har glupsk häst är att ha 2-3 stora stenar i krubban så att hästen inte kan proppa munnen full, tar längre tid att äta!

vad är det för pellets? jag har hört att kraft är *döden* hos veterinärer...

har aldrig haft problem med hippos små...

Som flera andra här tror så tror jag också att det var/är foderstrupsförstoppning..

Jag har haft ett lindrigt fall på min häst... men det var tillräckligt otäckt. Ett rejält sådant förstår jag kan vara mycket skrämmande.

Min häst får sedan dess alltid sitt kraftfoder serverat som gröt.. (om det är pellets med). Blöter alltid upp pelletsen ordentligt...

Allt utfodring sker i marknivå. Kraftfoder serveras i hink. Har plockat bort allt vad krubbor heter....

Jag tror inte det handlar om villken sorts pellets det är, utan att folk oftast ger kraftfoder FÖRE grovfoder och att dom oftast låter det gå för långt mellan fodringarna så hästarna är för hungriga då dom väl får mat...alltså då kastar i sig maten. Sällan är det fodret fel utan till 99% den mänskliga faktorn som spelar in.

Ja, vi har alltid gett kraftfodret först, men våra hästar har alltid fått så pass lite mat, kanske en till två deciliter, för att höet har varit så bra, och för att de varit så lättfödda, mest varit för att mineralerna skulle gå ner.
(Har några shettisar, ponnier, och 2 hästar)
Men vi vill ju såklart att unghästen skulle få lite extra, så hon har ju alltid fått mer, och det har ju alltid fungerat innan.
Så vi har väl bara inte tänkt på det eftersom det inte varit ett problem.
Men nu kommer vi ju såklart ändra på detta! Antigen annan mat eller rejält uppblött och efter höet.

Jag har oxå alltid fodrat med torr pelleterad kraft. I ca 10 år gjorde jag, och alla jag kände, det. Köpte ny häst förr förra vintern och under våran första vår ihop fick hon precis som din pålle foderstrupsförstoppning.

Nu skulle jag aldrig drömma om att fodra det pelleterade fodret uten att blötlägga i god tid innan.:crazy:

Nu har unghästen blivit precis likadan idag igen:cry:
Det verkar inte som hon kan ätan någonting!
Vi har ringt till veterinärer, som säger att det kan vara allt från cystor, mat HELA strupgången och ett äppel som fastnat långt ner.

Vi har fått tid till kliniken på tisdag, men det här går inte, vi måste in med henne imorgon!
Saken är den att hon är lastad, men vi har aldrig kört henne, och vägen till kliniken tar 50 minuter.
Hur ska vi göra?
Vad är era erfarenheter med att köra unghästen första gången?

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 335
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 539
Senast: Efwa
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka