Hjälp! NU!!

N

Nefutite

Sålde min älskade häst i okt -10. Under ganska hårda premisser o löftet om livslångt hem.
Hälsade på honom idag o INTE samma häst som jag sålde! Tappat alla muskler o nya familjen skiter i honom. Erbjöd mig att köpa tebax honom men dom skulle inte sälja. Vilka rättigheter har jag?
Hästen har tappat livsgnistan o mår inte bra! Går dessutom inte igenom en besiktning idag, jag sålde honom i tävlings skick o klara besiktnings papper..

Sv: Hjälp! NU!!

Du har nog inga rättigheter, sålt är sålt och då har man ingen kontroll mera. Tyvärr.

Hur vet du att hästen inte går igenom en besiktning? Och om dom skiter i hästen hade dom nog inte haft den kvar. Kan ju hända att dom inte hållt hästen i tävlingskondition men det behöver ju inte betyda att dom vanvårdar hästen, dom kanske bara inte är så aktiva i ridningen att hästen behåller alla muskler.

Spontant så känner jag att det är klart att den inte är samma häst som du sålde. Ingen rider och sköter en häst på samma sätt. Nu vet jag ju inte i vilket skick han är i, att han är muskelfattig säger inte så mycket.
Men jag tippar på att det är som worthless säger, sålt är sålt. Jag har för mig att man måste skriva vite i kontraktet för att det ska vara giltlig som till exempel på sådana punkter om livslångt hem eller viss typ av skötsel.
Det finns en massa kunnigt folk här inne så jag hoppas någon svarar som har mer koll än vad jag har.

Om det är regelrätt vanvård kan du alltid anmäla dem, annars är det nog bara att acceptera att de inte har samma hästhantering och "tänk" som du, kanske helt andra mål?
Du vet ingenting (antar jag) om situationen, du kan fråga men de har inga skyldigheter att svara, de har heller inte någon skyldighet att låta dig hälsa på - vilket de nog inte gjort om de struntat i hästen.

Ta det lite lugnt.
Det kan ju vara så enkelt att det inte har gått att hålla igång pga underlag/väglag/väder/kyla whatever, det går fort om det inte underhålls.

Är väl tyärr så att " sålt är sålt" men hästen ifråga har under 4 månader tappat alla muskler, ifrån msv standard till knotor kvar. Tappat livsgnistan o alla muskler, jag har pratat med folk i stallet där han står o han sköts inte. ( va dit idag o såg honom, efter att ha fått ett anonymt mail). Familjen som köpte honom o lovade ett livslångt hem skiter i honom. Inget om att han inte tävlingsrids, han borstas inte ens!

Jag utgår ifrån att ert avtal inte gav dig någon rätt att återta hästen och under de förutsättningarna har du svårt att "komma åt dem" kontraktsrättsligt. Någon föreslog i tråden ovan att du skulle anmäla för vanvård, och det kan du ju göra, men oftast är det väl så att det måste gå ganska långt för att det skall bli ett vanvårdsfall. Och du vill ju hellre att problemet skall rättas till innan det gått för långt!

Kanske är det bara så att de inte har kunskapen för att ta hand om en häst och är för okunniga för att själva inse detta? Om detta kan tänkas vara problemet skulle jag, om jag vore du, försöka påverka dem att ta hjälp. Kanske själv hjälpa till under en period, hjälpa dem att räkna ut en foderstat, kanske försöka få dem att anlita en kunnig medryttare, tipsa om kurser och klubbar där man kan få lära sig mer osv. Du kan ju själv ge lite milda vinkar och även be människorna i stallet där hon står att försöka "undervisa" lite oombett. Många, ibland även väldigt duktiga ryttare, saknar grundläggande hästkunskaper och förstår inte vikten av att hästen t ex får motion eller hur utegång/flockvistelse påverkar hästens mentala hälsa.

Och om dom skiter i hästen hade dom nog inte haft den kvar.

Joho du..känner x antal personer som definitivt skiter i sina hästar..och dom har dom kvar. Folk säljer inte per automatik bara för dom lessnat eller så, dom håller oftast fast vid dom trots dom inget intrese har ( har jag märkt)

Tyvärr finns inget skrivet. Bara ett muntligt avtal. Hästen står på en ridskola med mkt kunnigt folk men när nya ägarna aldrig är där hjälper ju inte det. Några av mina "krav" vid försäljningen var just en kunnig medryttare och privat lektioner.
Hon har gått o sagt att hon ska sälja men inte när jag frågar.

Jag förstår att du inte kan sluta bry dig trots att du inte har rätt till hästen.

Om du känner att det enda rätta är att köpa tillbax hästen och de inte verkar vara villiga att sälja till dig, kan du inte försöka köpa tillbax hästen genom någon annan, som låtsas vara intresserad?

Hoppas det löser sig, kram, Maya

Inget om att han inte tävlingsrids, han borstas inte ens!

Jag tycker det är värre att han inte får mat efter ordning.
En häst blir inte knotig av att inte ridas, det blir den av för lite mat.
Och beror det på ägaren eller på ridskolan?

Sen har dom ju lovat "ett livslångt hem", så då finns det väl ingen anledning för dom att sälja?

Lider verkligen med sig..........synd att du inte skrev in det i ett köpeavtal. Har själv en unghäst till salu, & blivit chockad över alla okunniga ryttare som vill köpa våran unghäst.
Hade han ute på prov för 1 år sedan till en ung tjej mycket motvilligt(pg.av omgivning som tyckte jag hade för höga krav), dår det lovades samma som ni kommit överrens om. Summa sumarum så fick jag hämta hem honom efter 2 veckor, då han rasat i vikt & andra saker som hände. Pg.av ovilja av ägaren att byta stall & en icke samarbetsvillig stallägare som dom inte vågade ställa krav på, så fick han komma hem igen. Tydliga papper hade skrivits om villkoren.
Det tog 9-10 månader att få tillbaks hans bogparti som han hade tappat totalt + att han var mkt. arg på mig över att jag skickat iväg honom till ett annat ställe, som han uppenbarligen inte trivdes på. Idag har han nog förlåtit mig till 80%, men det är inte samma älskvärda häst som dyrkade marken jag går på...................................vi har haft honom som föl:) Ägaren var trevlig med stabil ekonomi, men okunniga.
Flertalat av dom som varit hos oss säger sig ha haft hästar i flera år, men kan inte rida & mycket knaper ekonomi ! Hör inte dressyr grunderna till allmänbildning idag ? innan man ens funderar på att köpa häst ? Dom säger att dressyr är inte min grej, jag hoppar bara. Men dressyr är grunderna till alla disipliner man rider. När man inte vet vad gå på en volt el. serpentiner är för något då anser jag inte att man kan grunderna, eller bara rider runt runt i skritt utan att göra något med hästen, för mig är det en avskrittning före/efter pass. Vill man inte känna vad hästen går för ?
Jag blir mörkrädd över dagens hästägare idag, för att inte prata om okunskapen om att vad som krävs av ryttaren i den dagliga skötseln, med allt vad det innebär. Känns som att du måste ha en häst som är värd minst 100 000:- för att locka till sig dom duktiga ryttarna som kan rida & vet innebörden av att äga häst.
Nu generalserar jag, inte meningen att någon ska ta det personligt. Bara min observation efter att ha försökt att sälja häst nu i ett års tid.

Till Nefutite vill jag bara säga att du kanske ska få någon att försöka köpa tillbaks din häst. Fasar mig för att detta ska hända mig den dagen min blir såld.........................lycka till, stackars dig

Problemet löst iaf. Hästen togs bort igår.. Pga bristande daglig tillsyn ifrån ägarna missade de att hästen fått en spark i huvudet för ca 2-3 månader sen med krossat inneröra, infektioner och stroke som följd.
De livslånga hemmet blev inte så långt och visst va de korkat att inte skriva återköpsrätt men tror på människan. Hade tydligen fel i detta fall!!

Så till ALLA som ska sälja häst: Skriv in: Återköp - Alla krav ni har - Och ge gärna prövotid!

Beklagar :(
Skall man skriva in återköpsklausuler eller liknande så skall man tänka på att lägga till ett rejält vite om inte köparen uppfyller villkoren. Typ 200 000 kr eller liknande. Annars står man där utan rätt ändå i slutänden.

De är svårt att sälja häst..

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är värre att han inte får mat efter ordning.
En häst blir inte knotig av att inte ridas, det blir den av för lite mat.
Och beror det på ägaren eller på ridskolan?

Sen har dom ju lovat "ett livslångt hem", så då finns det väl ingen anledning för dom att sälja?

--------------------------------------------------------------------------------

En häst som vantrivs o stressar, vankar i hagen o tendenser till vävning i box, tillgodoser sig inte maten och förlorar väldigt mkt i energin som går åt till detta. Hästen fick en fodergiva som ansågs en trivsam häst men då ägarna inte uppfattade vantrivseln och ridskolan inte hade befogenhet att fodra mer gick han givetvis ner mkr pga det. MEN hade inte vantrivts så med skötsel, omsorg och motion!

Vilka rättigheter har jag?

Inga alls.
De gav du upp iom att du sålde hästen.

Även om du hade skrivit in en återköpsklausul, så kan inte en sådan användas för att tvinga ägaren att sälja hästen om de inte vill sälja den.
Den gäller ju endast om de ska sälja hästen och kan då i praktiken bara användas om det är infört ett vite om de bryter mot den.

Tråkigt att hästen inte klarade sig, men märkligt att de kostade på en obducering och att den utfördes så på en gång :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 885
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
19 437
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka