Hjälp, motionera FET shettis!

dotzie

Trådstartare
Vi har en shettis vid namn Pinglan som verkligen blivit fetare än fetast nu efter hennes andra fölning. Visserligen har hon alltid varit fet men nu tycker jag det ser ännu värre ut...:crazy:

Kanske ni förstår vad jag menar? :angel:
Jo, det jag egentligen ville ha var tips på motioneringssätt. Hon är endast 90cm hög och ingen kondition så jag anser inte att hon är lämpad för ridning. Nu under hösten/vintern tänkte jag verkligen ta tag i hennes motion/bantning. :cool:
Jag provade att longera henne men eftersom hon tycker det är alldelles för jobbigt att springa i paddocken (tung, ganska djup sand för en shettis) så sprang hon inte frivilligt mer än ett par varv åt gången. Hon är jätteduktig på att hoppa, men trots allt så är magen ganska mycket i vägen och som sagt så kan man ju inte göra nåt med henne i paddocken... :crazy:
Om jag provar på gräsmatta går det säkert bättre, men eftersom hon är ett sådant matvrak så hade hon väl mest stått med mulen i backen...
Jag är verkligen jätte intresserad av råd och tips på tillvägagångsätt för att banta ner denna lilla, men feta, dam! :p

Sv: Hjälp, motionera FET shettis!

Börja promenera med henne.
jag brukar variera med promenader, löslongering,
Nån föreslog att jag skulle cykla med honom,men det vågar jag inte !
Meningen är ju att han ska köras, men han är dålig fn

Hej från hambo

Men fölungen måste ju hela tiden vara med, och eftersom han inte är särskillt rädd av sig sticker han ibland iväg...:S Stänger vi tex. in honnom i boxen och går iväg med mamman så blir mamman totalt galen då hon trots allt inte hunnit bli en "van" mamma än utan är väldigt överbeskyddande.. Men jag ska prova. Vi har trots allt fina vägar häromkring. :)

så himla fet tycker inte jag hon är, bukig ja, men hon har ju nyss fått föl. (när mina barn fötts så har det tagit nästan ett år innan magen "blev normal" visst är det olika mellan individer, det kan ju ta både längre och kortare tid)

mycket försvinner "av sig själv" då stoet diar sin fölis (kroppen brukar "bygga en reserv" under dräcktigheten för att kunna "föda" avkomman så näringsrikt som möjligt) . därför är det direkt olämpligt tycker jag att banta henne så länge hon har föl vid sidan. promenader skadar ju iofs. inte, det brukar ju hästarna tycka är roligt med.

hur gammal är fölisen ? fina hästar :)

Banta kanske inte var rätt ord då hon får samma mängd mat osv. men hon måste helt enkelt få bättre kondis. Hon är redan betäckt och eftersom hon behöver muskler för att senare kunna bära sin nästa fölis så tänkte jag att det kan vara bra att börja bygga muskler redan nu. Tanken är ju inte att jag ska göra ngt med henne varje dag utan kanske 1-2 dagar i veckan.

Han är född den 12 Juni. :)

men på 1-2 dagar i veckan kan hon ju knappt bygga muskler + att hon blir ju aldrig ordentligt igångsatt... så försök att börja med att gå ut å gå små promenader varje dag nyttigt för fölis åxå!! sen när du gått lite längre med henne så kan du ju börja med att tömköra å longera henne!!

Jag har en minishettis som jag är ute å går med varje dag ca 30 min.. brukar även tömköra löslongera longera eller lös hoppa honom flera dagar i veckan!!

Hoppas det löser sej med din tjej!!!;)

Ut o gå promender varje dag till en början, ingen longering innan den har fått upp flåset lite (försök själv o springa på tungt underlag utan kondis). Cykla med pållan är oxå ett alternativ när den fått lite mer kondis.

Banta kanske inte var rätt ord då hon får samma mängd mat osv. men hon måste helt enkelt få bättre kondis. Hon är redan betäckt och eftersom hon behöver muskler för att senare kunna bära sin nästa fölis så tänkte jag att det kan vara bra att börja bygga muskler redan nu. Tanken är ju inte att jag ska göra ngt med henne varje dag utan kanske 1-2 dagar i veckan.

Han är född den 12 Juni. :)
Du kan lätt börja jobba hästen 4-6 dagar i veckan och det behövs om det ska ge nåt. Nu tycker inte jag att hästen är fet utan mer kombinerat fölbuk/betesbukig. Fölet måste lära sig att följa med och kan sen hänga på antingen fast i stoet eller att du har den i grimskaft som handhäst. Rekommenderar att du tömkör stoet.

Bilderna visar tyvärr inte riktigt hur det ser ut. Hon är betydligt rundare än vad bilderna visar, alltså inte bara buken.
Tyvärr kan jag inte gå med henne varje dag då vi inte bor där och jag som mest kanske är nere där 4-5 dagar i veckan.
Dock mest för att mata djuren (dvs. minigrisar, hästar, får) så det går ganska snabbt.
Däremot om två-tre veckor ska jag prao i två veckor där. Tror ni det hinner bli ngn skillnad om jag går ut och går varje dag med henne under två veckor? Så att det blir lättare att hålla i trim sedan? :idea:

Försök då gå med hästen varje gång du är där. All motion är till godo så länge det sker med förstånd.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 731
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Okay, nu hamnade tråden i fel forum! Snälla moderator, flytta den.. ;) Okay, nu har jag lite funderingar;). Jag har min shettis med...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: ameo
·
Ridning :cry: Har ett litet ponnysto här som jag bara inte vet hur vi ska göra med. Hon är ganska dominant och har ganska bestämda åsikter om...
Svar
13
· Visningar
1 580
Senast: Qvistis
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 345
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar