Sv: Fet shettis? Funderingar..
Jag har också en sån där liten sak. Som tyvärr fick fång två gånger i somras.
Ena gången allvarligt den andra han jag upptäcka det i direkt då man verkligen hade ögonen med sig.
Ponnyn i fråga var inte enormt, 5år gammal. Aldrig varit gallig och aldrig haft känningar innan.
Men sen när första frosten kom. då slog det till. Åkte in till ATG en ingen roation kunde ses som tur var.. Han fick smärtstillande och blev mycket bättre redan dagen efter..
Fick efter detta eksem också. antagligen pågrund av insekter och att immunförsvaret var dåligt? kan det vara så? Hade vetrinär ute och han trodde inte på soleksem utan att det va insekts
.
Nu är dock shettisen fin i hullet. Äter hösilage och morötter. Svårt att säga hur mycket han får i sig men ca 5kg per dag kanske. Han går täckad för att jag var tvungen att klippa han i höst för att kunna sköta om och smörja honom. Pälsen har dock inte återhämtat sig ordentligt. Han känns lite som en strävhårig tax..
Jag har inte haft tid tyvärr att motionera han så mycket som jag önskat tyvärr. han är dock ute minst 12 timmar per dygn. Planen är nu till våren köpa/bygga en vagn, tömköra honom osv..
Ska köpa ett flugtäcke till honom men funderar på ett boett? Dom såg skönare ut för hästen?
Så planen är att aktivera den lilla, på med täcke. Akta sig för FROSTEN!
och försöka hålla hästen innanför staketet.. Han rymmer verkligen varje dag. Springer rakt genom eltrådar, sparkar ner plankor eller hoppar mellan plankorna på något konstigt sätt.
ja den här lilla fick man väl för sina synder
Men om ett par månader är planen att han vintertid ska gå på lösdrift med ett gäng andra shettisar. kanske kan dom aktivera han mer än vad min 16 åriga halvblodsvalack kan.
önskar jag kunde lägga in en bild jag har på mobilen. men fattar inte hur man gör