Fet shettis? Funderingar..

Sv: Fet shettis? Funderingar..

Jag snor tråden lite jag också nu när duktiga Ameo är inne och skriver:)

Hur mycket tycker du dessa två ska gå ner?
Första har en rejält fet nacke.
25789853.jpg

25840592.jpg

Jag tycker att den nedre kan vara som den är, den övre kan möjligen minska något i hull.
utifrån de bilder du visar

Jag tycker också att hon ser bäst ut på höstbilderna...
Men hur ska jag göra, hon har ju gått upp sen i oktober?

Ska jag bygga någon form utav höhäckar eller liknande?
Hon går med två andra ganska lättfödda hästar, arab och varmblod

*puttar frågan*

Och hoppas att ameo som verkar duktig på shettishull :laugh: kanske också vill svara!

Svårt att avgöra säkert bara utifrån de bilderna, men jag tycker spontant att den ser ut att vara lite tunn över rygg och rumpa på vinterbilderna, jag hade velat ha den mer fyllig upptill.

Tunn över rumpan är hon inte i alla fall! Väldigt rund och fin, med bra muskulatur. Över ryggen tycker jag inte hon är tunn heller. Men ska klämma lite på henne imorgon och kanske försöka ta en bättre bild!

Jag har också en sån där liten sak. Som tyvärr fick fång två gånger i somras.

Ena gången allvarligt den andra han jag upptäcka det i direkt då man verkligen hade ögonen med sig.

Ponnyn i fråga var inte enormt, 5år gammal. Aldrig varit gallig och aldrig haft känningar innan.

Men sen när första frosten kom. då slog det till. Åkte in till ATG en ingen roation kunde ses som tur var.. Han fick smärtstillande och blev mycket bättre redan dagen efter..

Fick efter detta eksem också. antagligen pågrund av insekter och att immunförsvaret var dåligt? kan det vara så? Hade vetrinär ute och han trodde inte på soleksem utan att det va insekts:devil:.

Nu är dock shettisen fin i hullet. Äter hösilage och morötter. Svårt att säga hur mycket han får i sig men ca 5kg per dag kanske. Han går täckad för att jag var tvungen att klippa han i höst för att kunna sköta om och smörja honom. Pälsen har dock inte återhämtat sig ordentligt. Han känns lite som en strävhårig tax..

Jag har inte haft tid tyvärr att motionera han så mycket som jag önskat tyvärr. han är dock ute minst 12 timmar per dygn. Planen är nu till våren köpa/bygga en vagn, tömköra honom osv..

Ska köpa ett flugtäcke till honom men funderar på ett boett? Dom såg skönare ut för hästen?

Så planen är att aktivera den lilla, på med täcke. Akta sig för FROSTEN!

och försöka hålla hästen innanför staketet.. Han rymmer verkligen varje dag. Springer rakt genom eltrådar, sparkar ner plankor eller hoppar mellan plankorna på något konstigt sätt.

ja den här lilla fick man väl för sina synder ;)

Men om ett par månader är planen att han vintertid ska gå på lösdrift med ett gäng andra shettisar. kanske kan dom aktivera han mer än vad min 16 åriga halvblodsvalack kan.

önskar jag kunde lägga in en bild jag har på mobilen. men fattar inte hur man gör :angel:

Några korta kommentarer bara - eksem verkar forskarna vara ganska eniga om att det orsakas av svidknott och inget annat.
Angående eksemtäcke - kolla på hästvård eller utrustning för mer info :idea:
Bilder - finns tråd under "Datorer" om hur man gör.

*kl*

Aha! Nu har jag minsann hittat en "fit"-bild på min skrutt. Här var han lagom och fin anser jag.:love: (ignorera dödskallen, den fixades till senare:D)
19229041.jpg

Hej!
Äldre hästar kan också få fång. Mitt tips till dig är att den lille (feta) :) får ha på sig munkorg, kankse inte hela tiden, men en stund varje dag. Magen minskar och risk för fång blir mindre. Lycka till!
MVH
Fanny

va? jag antar att du inte syftade på bilden ovan? Där var han ju slimmad..:p

Mitt problem har minskat rejält, lilleman har fått en vagn och är jätteglad åt att få röra på sig. Blir ingen munkorg nu i af.:D

Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om hullet på min flicka. Född 03.

91.jpg

I somras

S6.jpg

Hösten 07

Hej!
Äldre hästar kan också få fång. Mitt tips till dig är att den lille (feta) :) får ha på sig munkorg, kankse inte hela tiden, men en stund varje dag. Magen minskar och risk för fång blir mindre. Lycka till!
MVH
Fanny
Och det bara kastar du ur dig utan att veta mer om förutsättningarna i övrigt?
Här ute går 8 shettisar (1-15 år) som ALDRIG i hela sina liv har sett en munkorg ens på vykort och de mår tämligen bra ändå. De har fri tillgång till bra hösilage vintertid och går på bete sommartid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka