Hjälp mot ledinflammation

G

Grasmatta

Hej alla!

Min häst har fått en inflammation i höger carpus, var hos vet i måndags då blev hon sprutad i leden. Återbesök är om tre veckor. Vi vet vad inflammationen har kommit av så ni behöver inte påpeka att ledinflammationer bara är symptom på ett annat problem... :grin:

Det jag behöver hjälp med är råd om exempelvis tillskott och annat som kan hjälpa att läka inflammationen. Vad som fungerar helt enkelt. Om man läser på förpackningar så ska ju alla pulver och allt vad det finns göra ens häst till en magisk grand prix-häst med en kropp av järn... Vill även ha tips på annat man kan göra och produkter som fungerar mot detta och kan få lederna att hålla sig friskare.

Sv: Hjälp mot ledinflammation

det är ju enklare om du skriver ut anledningen till inflammationen. tex har den pålagringar?

Preparat med hyaluronsyra har mångra pratat gott om. Det är ju det vet. brukar spruta leder med så det borde väl vara bra?
Fråga vet. om det kan tänkas vara till nytta för din häst.

Det som hjälper allra mest mot inflammationen är att låta din häst vila. Vad gällande tillskott så var kritisk många av foder tillskott som sälgs täcks in i ett bra hö, samt att många av de ämnen som finns i tillskotts produkterna är just sånt som hästarna själva producerar och får genom sin vanliga grovfoder giva. Dessutom är det många av dessa produkter som helt saknar vetenskapliga bevis på att de fungerar på häst.

Be veterinären spruta in IRAP i leden. Kostar visserligen en del, men de flesta försäkringsbolag betalar behandlingarna numera. På Min häst svarade mkt bra på just IRAP behandligen - när inte "vanlig" behandling i leden gjorde verkan.
Kan verkligen rekommendera IRAP!!

Min häst hade också inflammation i höger carpus!
Han blev också sprutad och fick ordinerat skrittmotion. På åb hade de inte hänt så mycket, så de sprutade igen....
Denna gången använde jag back on track :bow: och gav honom gurkmeja och glucosamin!
På åb var allting jättefint! Nu har ju hans inflammationer kommit av att han är sned i kroppen, men mot just lederna har detta gett jättefin effekt! :)

Om inflammationen är lindrig och tillfällig samt att du vet vad som behöver åtgärdas för att det inte ska hända igen så hade jag bara föjt veterinärs råd och ingenting annat.

Är inflammationen kraftig eller om skadan är kronisk, först då tycker jag det är lönt att börja prova andra preparat.

Jag ger min häst chondrogen pga broskskada. Huruvida det har hjälpt eller inte vet jag inte men hästen är i alla fall symptomfri nu. Hästen har även behandlats med IRAP (som man i regel bara använder vid kroniska skador när annan behandling inte visat sig hjälpa).

IRAP används även av tävlingsryttare som "smörjer" upp sina hästar i förebyggande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 675
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 266
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka