Hjälp mot diarré orsakad av sulfa.

Qosack

Trådstartare
Ponnyn går på sulfa ytterligare 5 dagar (får ej ta penicillin). Hade veterinären ut i dag igen och hon vill fortsätta sulfabehandlingen då infektionen inte är helt tillfredställande:(

Hon frågade hur hennes mage fungerat under dessa dagar med sulfa och hon går ju på bete så jag har ju inte direkt kollat alla bajshögar...

När hon åkte gjorde jag det och hittade några riktiga komockor:(

Vad kan jag ge för att hjälpa henns mage dess 5 dagar hon måste äta sulfa? Försökt hitta gamla trådar men ingen direkt om 'sulfadiarré'.
Däremot förespråkar många proviva, kan det vara något även för henne? Detta är ju bara tillfällig diarré som vi vet vad den beror på, annars har hon inga mag och tarmproblem.

Har linfrö hemma, men är osäker på om det inte mer är mot förstoppning..?

Sv: Hjälp mot diarré orsakad av sulfa.

Jag vill absolut rekommendera ProBiosa Ipona som är gjord av fermenterade äppelfiber.
Den finns i välsorterade ridsportbutiker i format Bag-in-box.
Det är den magprodukt jag har haft bäst resultat med.

Jag har bra erfarenhet av Pro Equo. Det är en slags havrevälling som vi gav en ponny som blev risig i magen av medicinering.

Kolpasta är mycket bra att ge om man vill få ordning på tillfällig diarré. Finns hos GG. Man ger ungefär en spruta per dag under några dagar. Sedan kan du stabilisera med foderjäst om hästen skall stå på medicin under en längre period.

Själv har jag använt Kraffts Mag-Tarm, då det är det enda som går att köpa där jag bor.

Ren lusern. Är dels litet stoppande, dels höjer det pH i tarmen vilket gör att snälla bakterier trivs bättre. Kolpasta riskerar att oskadliggöra trimsulfan om de befinner sig i mag/tarmsystemet samtidigt så det är nog inte så lämpligt under själva behandlingen.HH

Senast ändrad av en moderator:

5 svar och alla olika:confused:

Får se vad det blir, beror väl lite på vad som finns....

Idag fick jag lov att tvätta henne där bak, så lös är hon nu:(

Om det rinner mycket så kan du smörja in fet salva typ Inotyol för att skydda huden från frätskador.

Tyvärr är det aldrig enkelt med såna här biverkningar. Du får helt enkelt prova dig fram till vad som är bäst just nu.

Jag tycker HH:s förslag lät riktigt intressant. Hon är foderexpert och lusern är ju enklet att börja med.

Kontakta veterinären och informera om magen.

Jag har haft två som har fått diarré av sulfa, i ena fallet avbröt vet behandlingen direkt, även fast hästen behövde sulan, i det andra fallet var det bara några dagar kvar, och då öste vi i henne proequo samtidigt.

Då ponnyn dessutom skafå/fått (?) sulfa (hippotrim eller tribissen antar jag?) längre tid än man eg rekommenderar (står max 5 dagar i fass), så än mer anledning höra med vet tycker jag. Hur många ggr/dag får hon?

Sen är jag bara nyfiken, men varf inte penicillin? Chockat?

ANg diarre då, så ProEquo, som är ensilerad havre med bakterier isolerad från frisk hästtarm tycker jag är helt överlägsen på akuta diarrer.

Ok. jag har kontaktat henne och lämnat meddelande får se vad hon säger när hon ringer upp. Hon avslutade sin 5 dagars behandling i dag och har alltså fått en 5 dagars till. Penicillin chockade hon på tyvärr:(

Kolpasta har jag fått rekomenderat och utskrivet av veterinärerna till alla mina under årens lopp när de behövt medicin som kan komma och påverka magen och jag har lyckats bibehålla tarmfloran och medicinerna tog tydligen också eftersom de blev friska och hästarna har varit i stort lika innan under och efter behandling.
En del har det satts in på efter att först provat utan då har magarna reagerat men återställts en dygn efter intag av kolpasta.

Så här har det fungerat helt UA.

Anade nästan det var chock som var anledningen, besvärligt när de chockar. Iofs behöver det ju inte hända igen, men de brukar ju iaf inte vilja fortsätta kuren.

Men hon har fått 5 dagar sulfa och ska ha 5 dagar till? I fass står det uttryckligen max 5 dagars behandlingstid, varför har jag ingen aning om, men kanske kan hänga ihop med behandlingstiden att hon reagerar i magen. Samtidigt så valet är väl eg att försöka hålla ihop magen och ge kuren klar, eller ställa på klinik.

Är magen likadan idag eller hur går det?

Pratat med veterinären i dag och så länge hon inte har vattendiarré så ska vi försöka stå ut, komockabajs var ändå ok, tyckte hon.

Hon vill jag skulle köpa zolac propasta på granngården och ge. Jag åkte direkt dit men de hade ingen sån i just vår butik:(
Jag ringde henne igen därifrån och berättade vad jag hittat, Prokol med aktivt kol och kraft mag och tarm. Jag skulle absolut inte ge kolet för det tar ut sulfan så den i värsta fall blir verkningslös så jag köpte krafts mag och tarm i stället.

Nu är det bara det återstående problemet...att få henne att äta det. Hon är inte intresserad av betfor eller korn men hon gillar nyponsoppa! Så jag blandade ut pulvret i det, men icke det gick hon inte på.....Däremot tyckte hennes kompis att det smakade gott så så hemskt kan det ju inte vara?

Några förslag?, det är ganska mycket pulver man skulle ge så det verkar svårt att dölja för en smart ponny...

Någon som vet vart annars jag kan köpa zolac propasta, för den verkar vara i spruta så det kan jag ju enklare trycka in i henne.

En sak som du kan testa så länge som är enkel och inte kan ställa till så mkt skada är att ge henne vanlig bakjäst. Det är mumma för de goda tarmbakterierna. Börja med att prova ett kvarts paket.

Du kan även testa Proviva, det har jag hört gett goda resultat på en del hästar dessutom är det jättegott.

Senast ändrad:

MagTarm smakar äckel tyvärr. Blanda med fil i en spruta (utan nål) och ge i munnen. Alt så äter hon te x uppblött lucern, då kan du prova blanda i det.

Någon annan rek bakjäst, jag har varit skeptisk förr, men det fick faktiskt studier på jäst, och kors i taket så utblandat i betfor så äts det upp. Bakjäst, den med blå text (inte den med söta degar). Jag ger ½ paket morgon och kväll.

Jag har mycket dålig erfarenhet av detta med sulfa och påverkan på magen.
En av hästarna dog, hela tarmfloran var utslagen, den andra kom vi in i tid och kunde räddas med 1 veckas intensivvård. Den sista klarade vi hemma med hjälp av vet och ProEquo som den fick vi sond (ville inte äter den).

En av hästarna dog, hela tarmfloran var utslagen, den andra kom vi in i tid och kunde räddas med 1 veckas intensivvård. Den sista klarade vi hemma med hjälp av vet och ProEquo som den fick vi sond (ville inte äter den).

Usch, nu blir jag nervös..:(

Ska prova dra upp det i spruta så jag säkert vet att hon får i sig allt. Hon tar annars lite i munnen nu men slabbar så mycket att hon troligen inte får i sig hela dosen...

Jag tänkte just skriva detsamma. Min ponny hade komockor på måndagkvällen (efter 5 dagars medicinering), tisdag fm mådde hon inget vidare så jag kastade in henne i släpet och åkte direkt till kliniken (trots att de inte svarade i telefon just då, detta var akut).
Hon ställdes på intensivbehandling, men det gick snabbt utför och hon dog vid 19-tiden. :cry:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 497
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar