Hjälp!!! Mitt sto anfaller ett föl

A

Angela

Hej,,jag köpte ett föl nyligen och mitt sto blev helt galen när jag skulle släppa ihop dom,,hon gjorde KRAFTIGA utfall och var hemskt elak,,har aldrig sett henne bete sig såhär mot nykomlingar förut,dom har visserligen aldrig varit föl men man tycker ju att hon borde vara snäll mot ett föl,,men har ni nån aning om vad jag ska göra för att få dom att kunna gå ihop?Jag anar att det kan ge med sig med tiden men det här var fruktansvärt.

Tacksam för svar!
Mvh Camilla :confused:
 
Det där är inte helt ovanligt att det händer, jag tycker inte att du ska utsätta fölet för ditt sto, fölet har INGEN trygghet någonstans och det måste dom få ha när dom är så små...dela hellre hagen, eller som jag gjorde engång, ha en bit av hagen med bara ETT band(utan el då förståss) som fölungen kan komma under men inte stoet...då får fölet en fristad där den kan känna sig trygg utan att bli anfallen...men till att börja med så tycker jag att du ska ha dom i varsin hage som är brevid varandra(helst bara med band/slanor emellan)
 
Jag talar helt av egna erfarenheter, men det jag skulle råda dej till är att absolut inte ha fölet tillsammans med det stoet!

Hitta något annat sällskap som är snäll med den lille/lilla. Mitt sto var också så där mot ett föl vi hade. Det fölet har växt upp till en störd häst. Mot folk är han helt ok, men mot hästar som är lägre än honom i rang så är han vedervärdig... Och sista året vi hade honom så klättrade han i rang så det var otäckt att se, han anföll de andra hästarna utan orsak, och även fast dom vek undan så fullföljde han anfallet och sparkades eller bet. Vidrigt att se... Det slutade med att han fick gå själv, och det anser inte jag var den bästa lösningen, men den enda...

Så bespara din fölis den otryggheten, hitta ett bättre sällskap.

Jenny
 
Nämen..? *FÖRVIRRAD* Jag som trodde att ston skulle få moderskänslor om det kom ett föl...Kan någon förklara lite närmare?
 
Varför skulle hästar få moderskänslor av att träffa ett okänt, avvant föl??? Tror du förmänskligar lite väl mycket nu. :D
 
Ett av mina ston är också onormalt elak mot mitt föl som puckat nog rymmer in till det elaka stoet. Beter sig precis som ditt sto. Kanske att det har en grund i att stoet eventuellt haft det svårt som föl (som människor och hundar, så varför inte?)
Vanligtvis så brukar stona vara avisande (lägga öronen bakåt och hytta med bakbenet) mot främmande föl men det här stoet jagar fölet med tänderna i högsta hugg, vete tusan vad som skulle hända om hon fick tag på fölet. Hittills så har det gått bra utan större blessyrer då fölmärren hoppat in i hagen och skyddat sin unge :bow:´ :bow:

Så det är bara att acceptera att det inte går att ha dom ihop. Frågan är bara om man vågar ta föl efter ett sånt sto?

MVH Eem
 
Ja nu så går det bättre,fölet går med ett par andra hästar ,medans mitt arga sto går i hagen precis brevid.I början gjorde hon utfall mot staketet om fölet kom för nära "stoets tålamods gräns" ,men nu går det bra och mitt sto bryr sig inte så mkt,,,dom står ju vägg i vägg inne i stallet,och då kan stoet vara arg vid mat dax,men annars går det rätt bra,men jag törs iallafall inte släppa ihop dom igen, finns ju ingen ide att chansa,inte nu iallafall,isåfall väntar jag ett bra tag till.Så får vi se om det finns någon anledning då att göra det..Jag vet att mitt sto inte haft det lätt som liten,och hon har aldrig gått med föl innan,så det kanske är därför??! Jag hade tänkt att ta föl på henne senare,men nu har jag lite delad uppfattning om det..
Ja vi får se hur det går.
Tack för alla er svar.Trodde det bara var mitt sto som det var "fel i huvudet på"

Mvh Camilla. :D
 
Fast mitt fölsto är ganska så gnällig på andra föl, hon har t ex jagat ut en avvand fölis ur hagen, men är världens bästa mamma till sina egna :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp