Hjälp! Mitt föl grisepassar

Sv: Hjälp! Mitt föl grisepassar

Tråden "Köpa häst - annonser" fick mig att minnas denna tråd, så här kommer en uppdatering ang. mitt grisepassande föl. Under uppväxten var grisepass favoritgångarten. Han visade även tölt och fyrtaktsgalopp. De första travstegen såg jag när han var tre år. Under inridningen kom traven och nu travar han ok under ryttare men har lättare för tölten. I hagen använder han ungefär lika mycket trav, tölt och grisepass.

SkuggiRodiK214.jpg

Alltså. Din unghäst visade trav i hagen innan han blev inriden. Han visade också fyrtaktsgalopp och tölt. Han grisepassade sig alltså inte igenom hela sin uppväxttid.

Skulle han enbart gå i grisepass nu också så hade jag tyckt det varit rimligt att kolla upp att det inte berodde på någon negativ påverkan. Byggnadsmässigt kanske fel balans som ger framtunghet - inte mycket att göra åt - eller smärttillstånd - som förhoppningsvis går att göra något åt.
Och hade det varit ett sto som grisepassat sig igenom sitt liv hade det varit läge att fundera på om det verkligen vore lämpligt att det skulle betäckas för att föra sådana anlag vidare.

Sedan kan jag tillägga att en femgångare behöver inte grisepassa för att ha bra passanlag. Tvärtom - ju bättre gångartsanlag en femgångare har desto mindre grisepass visar den upp.

Sv: Hjälp! Mitt föl grisepassar

Ingenting.. låt fölisen vara.
Min häst grisepassade bara när jag köpte honom.. nu, 1 år senare (köpte honom som oinriden unghäst) har han jätte fina gångarter! i början hade han ingen skritt utan den var väldigt passtaktig, spänd och "trippig", nu skittar han igenom hela kroppen, väldigt fin form (utav sig själv!) och har fina, vägvinnande steg. Skulle jag tävla med honom nu skulle vi säkert få minst 6,0 för skritten. Traven är också jätte fin, galoppen väldigt stadig och nu börjar tölten komma igång också!

Han såg inte alls så lovande ut när jag köpte honom men har visat sig kunna bli en riktigt lovande femgångs häst.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 157
Senast: co-SMAD4
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka