Hjälp, mina hästar äter inte nya höet

C

charleston

Jag har precis köpt flera rundbalar med ekologist ängshö till mina hästar men de vill inte äta det. Jag började ge det i fredag, men efter att de nu inte ätit mer än några strån från det åkte jag iväg imorse och panikköpte några balar av en grannbonde som han hade låg liggandes. Höet är väldigt fint, grönt och luktar väldigt gott. Det är helt dammfritt och ser väldigt gott nu. Men de rör det knappt! Jag har två hästar och den ena står och petar lite i höet och plockar med några stån, den andra rör inte höet och han börjar nog bli väldigt hungrig för han springer längs staketet och gnäggar väldigt när man kommer. Så nu har jag panikköpt några balar, så de får i sig mat men vad ska jag göra med det andra höet? Kan jag skicka det på prov någonstans för att se om det innehåller något giftigt? Jag ska prova med några andra hästar, om de käkar det idag tänkte jag. Några andra tips på vad jag ska göra, eller är det bara att köra upp det i skogen och köpa nytt? Tacksam för svar!

Sv: Hjälp, mina hästar äter inte nya höet

Jag har samma erfarenhet av s k ängshö. Hästarna äter det inte.

Vi köpte ett rätt stort parti, första två-tre balarna gick ner men sedan fick jag sälja det vidare (till en kille som hade getter). Luktade frisk och fint, inga problem med hygieniska kvalitén. Men ingen av hästarna ville äta det. Tyvärr var det rätt dåliga näringsvärden, men getterna brydde sig mindre om det (och det hade varit dyrt att fodra med för mig, men vad gör man inte för att hitta rätt hygienisk kvalité?

Troligen någon ört eller liknande som hästarna inte gillade.

Har fodrat med ekologiskt ängshö hela vintern med supervärden och hästarna älskar det. Mitt hö var från en vall som är 8 år gammal. Mitt hö ha både grova bitar samt finare hö.

Men det är ju inte ängshö bara för att vallen är gammal. Är den insådd är det knappast ängshö.

Det är ängshö men vallen är inte gjord nått med sen 8 år. Det är inte en insådd vall, det är en äng.

Charlston sa att det är en inköpt eko val hö, det kan innahålla en del gift växt som hästerna vill inte äte.
Ingen expert på svensk växter men har sett månge gamle bete som har gått över till val som kan har en del ravsvans, olika tistle och sånt.
A thought.

Jag har provat med flera hästar nu och vissa äter det och andra inte.. Kan det vara så att det är någon växt som vissa hästar inte gillar kanske? Jag kanske vågar försöka sälja det billigt och de de som är intresserade att prova om deras hästar äter det innan de köper det? Det verkar ju som att vissa hästar är det.. De som åt det smaskade och åt som om det vore vilket hö som helst. Mina hästar vill ju inte ha det, så idag blev det till att åka och köpa ett annat parti.

Vet att fler har samma problem. Mina hästar äter sådant hö som dom älskar, är mycket olika blad och växter, har även nästan varje år supervärden. Tror nog inte att det är farligt att äta för dom som gillar det!

"En vall är en åker som är besådd med vallväxter."

En vall är alltid insådd. En äng är helt enkelt naturens sätt att sköta fria ytor.

Jag vet inte Charlston, kan vara dina häster är lite krässen:crazy:
Mat måste dom har!!!
Hoppas du få ta på nåt och är det non som är intresserad i ditt val hö :banana:

Du kanske kan försöka sälja det i "smådjurskretsr"... en hel del smådjur (marsvin, kanin etc ) föredrar ett spädare hö, och smådjursägare är alltid på jakt efter bra hö till sina smådjur och slipper man köpa hö i zoobutiken för 25 kr kilot så är man ju glad. På ifokus finns flera kanin- och marsvinsforum där du skulle kunna lägga upp en annons. Jag tror nog det skulle funka om du bara bor i ett någorlunda befolkat område så folk kan komma och hämta hö hos dig.

Bor du på hyfsat avstånd från V-ås köper jag gärna till marsvinen :-)

Tack så mycket för alla era svar, de var givande :)

Jag bor i Kungsör, men har ev en köpare på partiet till en tjej som har får. Jag återkommer annars, det är tyvärr nästan 1,5 ton hö så det kan bli lite svårt att sälja allt till marsvin och kaninägare.

Får eller getter bör kappa i sina små klövar av lycka, de brukar väl gilla att pilla ut gottigheter ur sitt stråfoder.

Vet du om det är gödslat med naturgödsel ? Blev för något år sedan klok på varför majoriteten av mina hästar totalt vägrade att äta vissa inköpta partier. De rör helt enkelt inte hö som är gödslat med gödsel från ko eller svin. Man själv märker noll skillnad på det men de gör direkt.

Oj, det har jag då aldrig märkt. Svin har jag ingen aning om men vi har haft kogödslat hösilage och hö i hur många år som helst och hästarna har aldrig verkat bry sig :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar