Hjälp, min shettis är galen!

H

Hiawatha

Jag sköter om en shettis som är typ 14år gammal, pigg o glad :)
Hon är världens underbaraste, men hon har sina problem.
När man rider i paddocken, så kryper hon under staketet, ( tar bettet o sticker hem ) och sååklart åker jag alltid under, o det är inte alltid så kul ;)
Och när man rider ut, så efter en liten bit bara typ, så tvärnitar hon, tar bettet och sticker hem! Men jag känner alltid på mig när hon börjar förbereda sig, så jag skänklar på henne extra och har lite kortare tyglar. Men hon är ju så himmla stark så hon lyckas alltid vända, men inte springa så himmla långt. jag kastar mig över en tygel och drar i den, så hon byter varv typ, men då börjar hon kasta sig och bocka o stegra o springa iväg, tvärnita, hoppa åt sidan, och aaaalllt möjligt! Men jag behöver verkligen hjälp, för jag vet inte vad jag ska göra! Det blir problem varenda gång jag rider ut med kompisar o så, alltid är det jag som får vända hem och dom andra får fortsätta sin ridtur. Det är inte kul för någon av oss :( Och rida ut själv, de går inte heller. Och hon sticker inte bara hem, utan ut på åkrar o skit!
Det har hänt olyckor att hon springer rakt in (eller backar) in i ett elstängel, och då får hon panik och verkligen sticker hem, eller så hoppar hon över ett stoooort dike, och går omkull, o allt möjligt.
(och så vääägrar hon exempel gå upp på grusvägen igen när hon har stuckit ut på åkrarna!)
Men jag vet inte om hon bara testar mig, för jag har skött om henne i bara någon/några månader. Men jag vill få ett slut på det här för det är väldigt jobbigt! Och hon är så eenormt stark, och riktigt kraftig & riktiga muskler har hon.
Någon som vet hur jag ska göra?
Hoppas de finns någon som kan hjälpa mig :D <3

Sv: Hjälp, min shettis är galen!

Jag tycker verkligen du ska ta hjälp av en vuxen. Det som du o din shettis "håller på med" är ju farligt.
Alla hästar har sina bus dagar, men någon gång måste det få ett slut. Knake den är lilla madamen skulle behöva en kurs i uppfostran? Att hon sticker ut på åkrar o så är inte alls bra. En del markägare blir fullständigt galna, och då kan man råka ännu mer illa ut.

En vuxens hjälp skulle jag nog råda dig till, ngn som kan hjälpa dig, stötta o kanske sätta gränser för shettisen. De är väldigt envisa, men även dom kan uppföra sig!

Du är skötare säger du. Du kanske skulle kunna be ägaren om råd och hjälp? :)
Annars håller jag med Tulpansultan. Om hon busar vid fel tillfälle kan både du och hästen råka illa ut.

Lycka till med hästen! :)

Ja, eller skötare o skötare.. Jag har hästen helt för mig själv, ägaren är nästan aldrig i stallet
och hon har aldrig tid :(
Ja precis, hon tänker sig ju inte för vad hon springer på eller backar in i. ;)

Tack, jag hoppas det ska bli bättre! :)

Jag tycker verkligen du ska ta hjälp av en vuxen. Det som du o din shettis "håller på med" är ju farligt.
Alla hästar har sina bus dagar, men någon gång måste det få ett slut. Knake den är lilla madamen skulle behöva en kurs i uppfostran? Att hon sticker ut på åkrar o så är inte alls bra. En del markägare blir fullständigt galna, och då kan man råka ännu mer illa ut.

En vuxens hjälp skulle jag nog råda dig till, ngn som kan hjälpa dig, stötta o kanske sätta gränser för shettisen. De är väldigt envisa, men även dom kan uppföra sig!

Ja, det kan bli farligt tillslut :(
ja precis, och hon röjjer ju runt där, hon springer ju inte bara ut där , utan hon gör ju sina bocksprång där o så & det syns att en häst har varit där och busat. Kom på att hon precis har varit brunstig, vet inte om de kan bro på det att hon är galen. De känns som hon jämt är brunstig faktist :(

Vad är det en vuxen ska hjälpa henne med? xP

Jag tror att hon testar dig!

En vuxen hästvan kanske man skulle säga då. Eller en hästvan människa.
Ge råd, tips och hjälpa till.

Wiiplashr: ? Slog det dig inte att detta faktiskt är farligt. Att ha en vuxen med sig när man rider på en sån busig häst som håller på så är mer än bra. Om du trillar av, skadar dig, inte får upp mobil eller om du inte har ngn. Vem ska då ta hand om dig? En vuxen kan även hjälpa till att sätta gränser. Ibland behöver man faktiskt hjälp av någon äldre.
Visst är det bra att ha en hästvan person med, men vuxna med lite hästvana fattar en del dom med.

En fråga bara, hur länge har hon hållt på såhär?

Test perioden brukar ju gå över efter ett tag.

Wiiplashr: ? Slog det dig inte att detta faktiskt är farligt. Att ha en vuxen med sig när man rider på en sån busig häst som håller på så är mer än bra. Om du trillar av, skadar dig, inte får upp mobil eller om du inte har ngn. Vem ska då ta hand om dig? En vuxen kan även hjälpa till att sätta gränser. Ibland behöver man faktiskt hjälp av någon äldre.
Visst är det bra att ha en hästvan person med, men vuxna med lite hästvana fattar en del dom med.

ja, precis. jag känner mej säkrare oxå när det är någon med som är mer hästvan än jag :)

En fråga bara, hur länge har hon hållt på såhär?

Test perioden brukar ju gå över efter ett tag.

Hmm.. Lite över en månad ungefär.. Eller så länge har jag ridit henne iallafall, jag har nyligen börjat skött om henne :P
Men hon har börjat med dehär för kanske 3 veckor sen :)

Håller med tulpansultan helt och hållet, även om hon bara testar dig kan det bli farligt.
Förstår inte ö.h.t att de låter någon som är så ung och kanske inte så erfaren(antar att du inte är så gammal eftersom du rider shettis;))rida den själv, utan tillsyn:eek:
desstutom borde ju ägaren veta om ponnyn brukar bete sig så och meddela detta till skötaren och i detta fall även skötarens förälder.

Oj, såg nu att jag svarade fel person:o
svaret va givetvis riktat till TS

När jag var yngre och red ett halvblod brukade jag ibland ha med mig en liten tjej på 8år på en shettis. För att han inte skulle sticka med henne höll jag dem i en longerlina. Det blev kanske inte den bästa ridningen för mig, men det funkade. Kanske någon av dina kompisar har en stadig häst och kan ha dig på släptåg, eftersom du inte orkar hålla henne.

Hmm.. Lite över en månad ungefär.. Eller så länge har jag ridit henne iallafall, jag har nyligen börjat skött om henne :P
Men hon har börjat med dehär för kanske 3 veckor sen :)

Okej. Min häst testade mig i början, det kanske höll på i ngn vecka. Sen lade han av när han fattade att jag inte tänkte ge mig.

Som någon skrev här, så förstår jag inte heller att man kan släppa ut en liten flicka( antar att du inte är så jättegammal ef du rider en shettis) i skogen ensam :confused:. Det är himla farligt, jag hoppas du använder säkerhets väst!

Om detta sedan hållt på i tre veckor tycker jag du ska prata med dina föräldrar kanske, berätta hur läget är.

Hur många gånger i veckan rider du vilden?

Nej, hästen testar inte dig, det har hon gjort och kommit underfund med att hon kan göra som hon vill med dig på ryggen. Jag undrar, hur var hon med ägaren? Bar hon sig lika illa åt då? Det låter som en odrägligt ouppfostrad liten dam...

Du behöver hjälp av en hästvan vuxen! En med vana från småponnyer, helst. Shettisar är tuffa och intelligenta, åtskilliga "halvblodsmänniskor" har tänkt att en sån där liten är väl ingen konst att hantera, och fått lära sig den hårda vägen att visa tillbörlig respekt.:D

Men du kan inte fortsätta så här, det är farligt för både dig och hästen!

Precis som ovanstående skrivit. Under testperioden som hon kanske bara hade i början kom hon på: ah, men den här ryttaren kan jag leva loppan! INTE BRA PÅLLE!

hej!!
jag tycker du ska ta hjälp av någon vuxen med mer vana och tömköra din pony tror det kan hjälpa. mvh j:)

Håller med tulpansultan helt och hållet, även om hon bara testar dig kan det bli farligt.
Förstår inte ö.h.t att de låter någon som är så ung och kanske inte så erfaren(antar att du inte är så gammal eftersom du rider shettis;))rida den själv, utan tillsyn:eek:
desstutom borde ju ägaren veta om ponnyn brukar bete sig så och meddela detta till skötaren och i detta fall även skötarens förälder.

Njea, jag har rättså stor erfarenhet av shettisar, har en egen shettis hemma oxå, men den är 27 år gammal :P
Ägaren vet typ ingenting om hästen, hon visste knappt hur gammal hon va :S

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud